Potrivit unui nou studiu menit să scoată la iveală în ce mod românii s-au adaptat noilor realități aduse de pandemie, dacă simt că au mai mult timp pentru ei și cum și-au reevaluat prioritățile în timpul crizei sanitare, întrebați dacă ziua ar avea două ore în plus, patru din 10 români au răspuns că ar dori să doarmă mai mult.
Potrivit cercetării „Hobby-uri şi activităţi recreaţionale ale românilor”, doar trei din 10 români consideră că au mai mult timp decât înainte. În plus, trei din 10 intervievați ar opta pentru activități recreaționale ca mersul în natură sau cititul, dacă ziua ar avea 26 de ore.
De altfel, datele obținute de cei de la Unlock confirmă statisticile din studiul „Barometrul oboselii”, realizat la finele anului 2018 de firma de cercetare iSense Solutions pentru Mylan România, potrivit cărora 92% dintre românii din mediul urban se plâng de oboseală și doar 39% dintre ei au apelat la medic pentru această problemă.
Cât despre soluții pentru oboseală, românii recurg la mai multă odihnă (64%) și vitamine/suplimente alimentare (45%).
Un alt aspect relevat de studiul Unlock Market Research realizat pentru ING este și acela că românii pot fi caracterizați drept persoane extrovertite, care pun mare preț pe socializarea cu familia și prietenii.
Participanții la studiu au recunoscut că au nevoie activități care să le ofere deschidere, conexiune și libertate de exprimare.
De altfel, pentru jumătate dintre respondenți, hobby-urile sunt un prilej de a socializa și a se simți incluși în comunitate.
Un procent de 19% dintre respondenți declară că hobby-urile pe care le aleg au scopuri de dezvoltare personală, iar 17% spun că activitățile pe care le practică îi ajută să schimbe în bine lumea din jurul lor și să se simtă utili.
Mai mult, 15% susțin că practică hobby-uri pentru a se simți mai veseli și pentru menținerea echilibrului emoțional.
Criza sanitară a interferat serios cu opțiunile românilor în materie de hobby-uri și petrecere a timpului liber, limitând interacțiunea socială.
Ca atare, atunci când au fost întrebați despre activitățile care le lipsesc cel mai mult, majoritatea respondenților au invocat activități de socializare, cum sunt distracția cu prietenii (64%), aniversările și ocaziile speciale sărbătorite împreună cu cei dragi (56%), călătoriile (54%), servirea mesei la restaurant (53%), socializarea în baruri și terase (52%), mersul la cinema (51%), precum și participarea la concerte și festivaluri (48%).
Potrivit specialiștilor implicați în realizarea studiului, cu toate că activitățile de socializare față în față le-au lipsit cel mai mult, 46% dintre români au ales să stea în siguranța și confortul propriului cămin pentru a urmări mai multe filme și seriale.
Pe locul doi și trei în preferințe s-au aflat petrecerea timpului pe rețelele de socializare (37%) și mai mult timp petrecut cu partenerul de viață și cu familia (36%).
Un procent de 34% dintre intervievați s-au odihnit mai mult, tot atâția au ascultat muzică și 32% au citit cărți.
Următoarele pe lista de preferințe în timpul pandemiei au fost activitățile domestice precum gătitul, renovarea casei sau grădinăritul.
Ca sursă de inspirație pentru hobby-uri sau opțiuni noi de petrecere a timpului liber, românii s-au inspirat cel mai mult citind articolele de pe internet (34%), de la familie (34%) și din videoclipurile de pe YouTube (27%).
Chiar și așa, doar 34% dintre români declară că au descoperit o nouă ocupație favorită în timpul pandemiei.
„Rezultatele studiului demonstrează capacitatea noastră de a ne adapta și de a reuși să ne bucurăm de viață, chiar și în cele mai dificile situații. Cred că toți simțim acum mai mult ca niciodată nevoia de a fi alături de cei apropiați, să ne relaxăm sau să facem lucruri pentru noi, oricât de mici”.
„În ciuda faptului că pandemia a impus mai multe restricții care ne-au limitat posibilitățile de socializare pentru propria noastră siguranță, ne-am repliat și am reușit să găsim alternative, unele mai creative ca altele”, a precizat Silvia Mihăilescu, Director Marketing, Comunicare și CSR al băncii comerciale amintite mai sus.
Studiul „Hobby-uri şi activităţi recreaţionale ale românilor” a fost realizată de Unlock Market Research pe un eşantion naţional, reprezentativ, format din 600 de persoane cu vârste între 18 şi 55 de ani, care utilizează cel puţin un serviciu financiar.
52% din totalul respondenţilor a fost reprezentat de femei şi 48% bărbaţi, iar 69% dintre intervievaţi au studii superioare. Metodologia folosită a fost CAWI (Computer Assisted Web Interviews).