”CU GÂNDUL LA ROMÂNIA” vă prezintă, în fiecare zi, oameni remarcabili care au cunoscut excelența în diferite domenii precum educație, cercetare, cinematografie, teatru, muzică, afaceri, informatică, administrație sau sport.
”CU GÂNDUL LA ROMÂNIA” se dorește a fi, cotidian, o întâlnire motivantă cu adevărate personalități ale țării. În cuprinsul acestei rubrici cu totul speciale veți face cunoștință cu oameni pentru care locul întâi al unui podium – fie el și metaforic – se transformă, de fiecare dată, într-o realitate palpabilă. Oameni pentru care un microscop devine o a doua natură, iar camera de luat vederi o prelungire, firească, a gândului și a sufletului.
”CU GÂNDUL LA ROMÂNIA” nu este doar un laitmotiv jurnalistic, ci o întreagă lume adusă mai aproape și descifrată sub ochii cititorului, o ”scenă” unde ”actorii” își prezintă realizările extraordinare. În același timp, ei și sunt oamenii deciși să își îndeplinească visele și să își transforme propriile speranțe în certitudini, oamenii care impresionează, de altfel, și dincolo de granițele României.
Regizorul și scenaristul Corneliu Porumboiu face parte din categoria privilegiată a celor care, inițial, au dorit să pornească pe un cu totul alt drum în viață, însă pasiunea interioară a avut ultimul cuvânt, iar rezultatele nu s-au lăsat așteptate.
Născut la Vaslui, Porumboiu a ales managementul – ca perspectivă a propriului destin -, numai că a trecut la Regie Film – Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale”, București -, și a devenit absolvent al facultății în 2003. A primit aprecieri naționale și internaționale după primele pelicule (scurt și mediu metraj), apoi a dat ”lovitura” cu ”A fost sau n-a fost?” (2006). Filmul a fost realizat din fonduri independente și a avut premiera mondială la Cannes. Rezultatul? ”Caméra d’Or”, cel mai important premiu pentru un debutant și premiul de distribuție ”Label Europa Cinémas”.
A fost punctul de plecare al unei cariere cinematografice spectaculoase care anunță, de altfel, alte mari surprize. Al doilea lungmetraj al lui Corneliu Porumboiu, ”Polițist, adjectiv”, a fost de asemenea selecționat la Cannes, în secțiunea ”Un Certain Regard”.
”La Gomera”, peliculă care a avut premiera mondială la Cannes, a fost desemnată – în luna august a anului 2029 – ”propunerea României pentru o nominalizare la categoria „Cel mai bun lungmetraj internațional” a premiilor Oscar 2020”.
Filmul lui Corneliu Porumboiu a primit majoritatea voturilor în ședința Comitetului de Selecție Anuală a Filmului Românesc pentru participarea la secțiunea „Cel mai bun lungmetraj internațional” a premiilor Oscar acordate de Academia Americană de Film.
Nu am resimțit ceva dificil. Am avut un translator pe platou și nu a fost deloc greu. A fost primul film cu filmări în afara țării, dar nici asta nu a fost complicat. Am ajuns devreme pe insulă, am căutat locația. Așa a fost subiectul. Ținea de natura lui. Fiecare subiect vine cu lucrurile lui. Aici a fost un film documentar despre limbajul fluierat și despre insulă. Am început să mă documentez și ușor-ușor am ajuns la formula aceasta. nu am făcut-o conștient. Subiectul m-a dus în direcția asta.
Corneliu Porumboiu, vorbind despre „La Gomera”
Comitetul din acest an, numit printr-o Hotărâre a Consiliului de Administrație al Centrului Național al Cinematografiei, a fost format din: Dana Duma (critic de film), Ionuț Mareș (critic de film), Irina Trocan (critic de film), Iulia Blaga (critic de film), Cristina Corciovescu (critic de film), Mihai Chirilov (director artistic TIFF).
„La Gomera” este scris şi regizat de Corneliu Porumboiu, iar imaginea este semnată de Tudor Mircea. Scenografia a fost realizată de Simona Pădureţu, designer de costume a fost Dana Păpăruz, iar Arantxa Etcheverria Porumboiu a fost responsabilă cu direcţia artistică.
”Eu cred că filmul acesta are un potențial real de public. Eu am făcut ce am putut mai bine. Când am făcut „Al doilea joc”, într-o zonă de eseu, nu am aplicat la CNC, nu am făcut cine știe ce tam tam. Era un film care conta pentru mine. În varianta de montaj, am avut vizionări și am tăiat jumătate de oră ca să am un ritm, să țină. Mă interesează cum vede publicul. Am discuții în faza de montaj. Mai mult lucruri legate de ritm. Sunt vizionări destul de tehnice. Când mergeam cu scurt-metrajele încercam să simt sălile. E important să ai săli în care chiar și o singură persoană prinde ritmul. Acum nu mai stau decât la premieră. Am avut reacții bune la Cannes, la TIFF, dar e vorba despre publicul de festival. Publicul de Vaslui e extrem de diferit de publicul din festival. Filmul are ingrediente. Ca și „A fost sau n-a fost”, care a mers foarte bine în săli. Fiind o zonă de policier, se consumă foarte bine”, declara Corneliu Porumboiu, pentru GÂNDUL.RO, în luna august a anului trecut.
Luni, 29 iunie, la Verde Stop Arena, s-a desfășurat cea de-a 14-a ediție a Galei Premiilor Gopo, cel mai important eveniment dedicat cinematografiei din România, iar „La Gomera” a primit trofeul Gopo pentru Cel mai bun film.
Pelicula lui Corneliu Porumboiu a mai primit încă 8 premii:
Pentru mine contează foarte mult subiectul și ce am eu de zis. După aceea, felul înc are fac filmul e dictat de subiect. Am o libertate foarte mare. Și opțiunea flash-back-urilor în acest film.Dacă mă întrebai cu câțiva ani în urmă aș fi zis că nu o să fac niciodată un film așa. Aici m-a interesat să am o structură. Să am procesul de învățare ca un ax al filmului. Apoi am ajuns la structura asta cu flash-back. Poate eram mai puști, mai rigid cumva. Într-o narațiune clasică, abia pe la mijlocul filmului se apuca personajul să învețe. E un fel de călătorie inițiatică. Revii prin limbaj la flash-back-uri și un moment dat îți dai seama că procesul acesta transformă personajul. El învață ceva. Apoi sunt elemente din parte a doua.
Corneliu Porumboiu
Lungmetrajul a fost realizat cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei și Eurimages, Arte France Cinéma, Film i Väst, Filmgate Films (Suedia) și Studioul de Creație Cinematografică al Ministerului Culturii, în asociere cu MK2 Films, Arte France și WDR.
Producători sunt Marcela Mîndru (Ursu) și Patricia Poienaru. Coproducători sunt Sylvie Pialat, Benoît Quainon, Janine Jackowski, Jonas Dornbach și Maren Ade, alături de Sean Wheelan, Anthony Muir și Peter Possne.
Agentul internațional de vânzări este MK2 Films. Lungmetrajul a fost vândut spre distribuție în 27 de teritorii, între care America de Nord, China, India, America de Sud, Africa de Nord și Centrală, Marea Britanie, Franța și Spania.