Pe lângă solicitarea cu privire la acordarea în integralitate a ajutoarelor de stat pentru despăgubirea fermierilor afectați de secetă, transmisă de Clubul Fermierilor Români (CF) Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) și Guvernului României, organizația propune disponibilizarea de resurse financiare suplimentare pentru a acoperi pierderile financiare înregistrate de producătorii agricoli autohtoni în acest an agricol.
În viziunea experților CF, impactul crizei sanitare asupra agriculturii și industriei agroalimentare din România, cumulat cu efectele secetei pedologice din anul agricol 2019 – 2020, împreună pun o presiune enormă asupra capacității fermelor și a procesatorilor de a rezista modificărilor nefavorabile ale unor factori de piață, blocajelor economice, scăderii consumului și întârzierii relansării economice.
„Am transmis propuneri către Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale și Guvernul României pentru acordarea unui ajutor de stat sub forma despăgubirilor culturilor calamitate de secetă, care reprezintă o măsură esențială în asigurarea stabilității financiare a fermelor”.
„În consecință, este necesar ca aceste despăgubiri să se acorde în integralitate, iar sumele necesare să fie cuprinse în bugetul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale la rectificarea bugetară.
„Adițional, fermierii în cauză vor avea nevoie pe lângă despăgubirile pentru suprafețele calamitate de secetă și de resurse financiare suplimentare pentru a acoperi pierderile financiare din acest an agricol, în principal pentru relansarea ciclului de producție și inițierea noilor culturi pentru anul 2021”, a precizat Florian Ciolacu, directorul executiv al organizației citate.
Într-o comunicare transmisă GÂNDUL.RO, asociația a pus la dispoziția MADR și a Executivului Orban elemente de analiză preliminară, realizată de proprii experți, din care rezultă impactul financiar negativ al secetei extreme din acest an agricol.
„Considerăm că susținerea capacității de producție a hranei în România este indispensabilă asigurării siguranței alimentare a cetățenilor români, iar costurile falimentării sectorului în lipsa unei intervenții urgente și hotărâte ar fi enorme”.
„Din această perspectivă, este evident că trecem dintr-o abordare economică într-una de securitate națională”.
„Apreciem că ajutorul de stat, în contextul bugetului disponibil limitat, trebuie să se îndrepte către fermele și firmele care pun produse pe piață, asigură securitatea alimentară a României și pot să își consolideze contribuția la echilibrarea balanței comerciale negative a țării noastre în sectorul alimentar”, adaugă Florian Ciolacu.
Potrivit documentului, specialiștii CF sunt de părere că este necesară aprobarea de urgență a actelor normative necesare pentru a acorda un ajutor de stat, din bugetul național, care să-i vizeze pe cei mai afectați producători din sectorul agroalimentar, în limitele stabilite de Comisia Europeană (CE), și anume 100.000 euro pe fermă fermă și 800.000 euro fiecărui procesator aflat în situație dificilă.
Experții spun că ajutorul de stat în cauză ar trebuie să fie direcționat cu prioritate către fermierii din zonele calamitate, în scopul sprijinirii lansării ciclului de producție pentru anul agricol 2020-2021. De asemenea, ajutorul ar trebui acordat în vederea asigurării unei producții performante, care să permită acoperirea pierderilor (din 2020) și revenirea la stabilitatea economică a fermelor (inclusiv în relația cu creditorii și furnizorii acestora).
Într-un document de poziție, experții asociației mai spun că efectele secetei extreme din anul agricol 2019-2020 se vor resimți și în 2021.
„Măsurile necesare a fi adoptate urgent de Guvernul României pentru sprijinirea fermierilor trebuie să țină seama de faptul că fermierii cu culturi calamitate în anul agricol 2019-2020 suportă un risc amplificat care se va materializa într-o balanță negativă în anul agricol 2020-2021”, au spus sprecialiștii.
În plus, susțin experții CF, pierderile anului agricol 2019-2020 determină la mulți fermieri reținere în inițierea pe o bază tehnologică performantă a culturilor anului viitor agricol (investiții reduse în inițierea culturii), ceea ce se va reflecta puternic în structura culturilor și randamentul producției estimate pentru anul agricol 2020/2021.
Mai mult, afirmă aceștia, este necesar să se țină cont de seama de intrarea în instabilitate financiară critică și falimentul unui număr important de ferme agricole, datorită pierderilor anului agricol 2019/2020, deteriorării relației cu creditorii, înăsprirea condițiilor de accesare a creditării pentru noul ciclu de producție.
În acest context, organizația propune măsuri financiare de ajutor pentru susținerea fermelor (hectarelor) calamitate, dar și încadrarea fermelor afectate de secetă într-un program de redresare (cu obiective de redresare pe 3-6-9-12 luni), etapizat și monitorizat de către Guvern în coordonare cu asociații care reprezintă interesele fermierilor.
De asemenea, CF are în vedere stimularea creditorilor în sensul de „capitalizare a încrederii financiare“ în ceea ce privește garantarea creditelor vechi și viitoare prin sisteme de control care urmăresc eficient recuperarea creditelor.
„Se va avea în vedere, în afara de garanții guvernamentale, inițierea unor fluxuri comerciale de control, pentru a avea certitudinea rambursării datoriilor”, propun experții.
Mai mult, specialiștii CF propun subvenționarea dobânzilor (a costurilor financiare) împrumuturilor contractate de fermierii calamitați de la instituții creditoare, cum ar fi cele financiare și cele de distribuție a produselor pentru înființarea culturilor, monitorizate efectiv.
Nu în ultimul rând, experții Clubului au în vedere un program de informare guvernamental, dezvoltat în parteneriat cu organismele de reprezentare a intereselor fermierilor, în ceea ce privește estimarea recoltelor viitoare, proceduri standardizate mai sigure pentru valorificarea recoltelor, în sensul eliminării riscurilor pe care le întâmpină fermierii români în aceste operațiuni.