Geamuri plexiglas, distanță de 1 m între bănci, tunel cu dezinfectant, multiple căi de acces – așa va arătă începutul anului școlar. Sălile de clasă au fost reconfigurate, pupitrele au fost dotate cu separatoare, părăsirea claselor urmând să se facă pe un traseu bine definit. Pe lângă normele de igienă și cele de distanțare socială, unitățile de învățământ au în lucru și organizarea orarului.
La Școala 194 din București au început deja pregătirile pentru începerea anului școlar. În sălile de clasă au fost montate geamuri plexiglas pe care sunt inscripționate măsurile de prevenție, iar în curtea școlii e instalat tunelul de dezinfecție pe unde copiii trebuie să treacă. În interior se află și un covoraș cu substanță dezinfectantă, așa cum a fost și la Evaluarea Națională.
„Aceasta este o sală de clasă pregătitoare. La etaj sunt și mai multe săli de clasă. Ne-au folosit și la cele două săptămâni de pregătire înainte de Evaluarea Națională. Copiii s-au simțit mai protejați cu aceste separatoare. În afară de emoția examenului, nu a mai fost nici stresul atât de mare legat de posibilitatea îmbolnăvirii. Cinci medii de 10 la Evaluarea Națională și un procent foarte mare cu copii între medii de 9 și 10 e fabulos” spune directorul general al școlii, Lucia Minchevici.
Foto: Clasă pregătitoare- Școala 194
La începutul fiecărei ore, profesorul de la clasă îi va informa pe elevi cu privire la normele de igienă: dezinfectarea mâinilor, a băncilor, restricțiile în ceea ce privește obiectele de uz personal.
La momentul acesta suntem în perioada de pregătire, încercăm să ținem pasul cu toate documentele care apar. Vom avea întâlnire cu profesorii și personalul nedidactic pentru instruire. Punctul central va fi acel plan de măsuri și sperăm să aducă limpezime pentru toată lumea. E o responsabilitate majoră. Copiii vor primi măști, iar fiecare clasă va dispune de dezinfectant. Sunt detalii de care trebuie să ținem cu toții cont pentru a micșora pericolul: de la clanța de la ușă, dezinfectarea scărilor și a balustradelor. E nevoie de o prezență activă atât din partea profesorilor, cât și a părinților”, mai spune Lucia Minchevici.
„Personalul care lucrează cu preșcolarii va purta mască de protecție. Atât în ceea ce privește cadrele didactice, cât și personalul de îngrijire. E o măsură binevenită. Copiii de la 3 până la 6 ani sunt dependenți de un adult. Ei trebuie ajutați să își schimbe hainele, să mănânce. Încă nu au deprinderile formate și automat personalul trebuie să le ofere ajutor”, mai spune directorul general al Școlii 194.
Școala 194 din Sectorul 4 are un flux de 1300 de copii începând cu ora 8 de dimineață: 1100 de copii la ciclul primar și 200 la preșcolari. Sălile de clasă mai mari au câte 18 bănci și cele mici 11.
Vom folosi toate căile de acces din școală pentru a reduse fluxul foarte mare de elevi și vom avea la fel ca la examene un anumit circuit. E foarte important să se respecte niște reguli și în același timp e nevoie de comunicare. Dacă am fi avut un spațiu de generozitate maximă, nimeni nu ar fi apelat poate la acele separatoare. Am înjumătățit colectivele, iar în fiecare sală intră 18 bănci. Se va respecta distanța de 1 m, iar ca măsură suplimentară avem aceste geamuri plexiglas”, mai explică directorul general al Școlii 194.
Școlile se vor redeschide, cel mai probabil, cu ore ce vor avea loc în sistem hibrid, în care, prin rotație, unii elevi vor merge fizic în clase, iar alții vor face cursuri online, declara ministrul Educației, Monica Anisie, pentru RFI, în luna iulie.
Sistemul hibrid ar presupune o combinație clasic-modern, în care, prin rotație, unii elevi vor merge la școală, iar alții vor face cursuri online.
80% dintre sălile de clasă dețin videoproiectoare, televizoare sau sisteme de legare la cel puțin un laptop sau calculator. Încercăm să procurăm niște camere mai performante care să aibă și video și audio”, mai spune directorul Lucia Minchevici.
Ministerul Sănătății a publicat marți seară un proiect de ordin de ministru care cuprinde norme privind instituirea de măsuri sanitare și de protecție în unitățile de învățământ în perioada pandemiei COVID-19.
Regulile prezentate în proiect, care au ca scop limitarea pe cât posibil a îmbolnăvirii cu Covid-19 în școli sunt:
– Igienă riguroasă a mâinilor;
– Măsuri ferme de curățenie și dezinfecție în unitatea de învățământ;
– Purtarea măștii de protecție atât de către elevi, cât și de către întregul personal pe toată perioada atunci când se află în interiorul unității de învățământ;
– Limitarea contactului dintre elevi din clase diferite. Evitarea schimbării sălii de clasă de către elevi pe parcursul unei zile. Principiul de urmat este „1 clasă de elevi =1 sală de clasă;
– Asigurarea unei distanțări de minimum 1 metru sau montarea unor separatoare în situația în care asigurarea distanței de 1 metru nu este posibilă;
– În vederea păstrării distanței fizice, fiecare copil își va păstra același loc în bancă pe tot parcursul prezenței în clasă;
– Informarea permanentă a personalului, elevilor și părinților / aparținătorilor cu privire la măsurile de protecție împotriva infecției SARS-CoV-2;
– Necesitatea izolării la domiciliu a elevilor, în cazul apariției febrei sau a altor simptome de suspiciune COVID-19 (tuse, dificultate în respirație, pierderea gustului și a mirosului) la elev sau la un alt membru al familiei;
– Unitățile de învățământ vor pune în aplicare regulile generale din acest ghid și vor adopta norme specifice.
Foto: Tunelul de dezinfectant din curtea școlii