Psihologul Constantin Cornea a comentat, la Gândul Live, cazul fetei de 13 ani, bătută, umilită și filmată în timpul agresiunii, explicând resorturile psihologice, dar și contextul social în care se manifestă comportamente tip bullying și posibile soluții pentru corectarea acestora.
Coșmarul unei fete de 13 ani, din Târgu Jiu, care a fost bătută și umilită, așa cum reiese din fimarea apărută în spaîiu virtual, reprezintă imagini cu copii extrem de agresivi, care, din punct de vedere psihologic, dintotdeauna au existat și vor exista probabil cât există lumea, a explicat Constantin Cornea, la Gândul Live.
„În egală măsură, Kant spunea că omul, pentru a deveni om, are nevoie de educație. Eu mă tem că atât sistemul educațional, cât și sistemul de parenting nu sunt atât de performante în România pentru a ne feri de astfel de imagini și cred că și în anii care vin o să ne trezim cu aceleași lucruri”, este de părere psihologul.
Cum poate fi oprit acest comportament de tip bullying, unde ajungem?, a fost întrebat psihologul. „Ne vom întoarce cu două mii de ani în urmă, în contextul în care, repet, din nefericire, atât sistemul educațional, cât și părinții nu ajută mult astfel de copii să nu își descopere mai degrabă laturile agresive, nu avem cluburi de sport unde astfel de copii se pot manifesta și pot obșine chiar performanță”, a spus Constantin Cornea.
O soluție propusă de psiholog la Ministerul Educației, și se află pe masa secretarului de stat din câte știe, este introducerea, încă de la grădiniță, a cursurilor de bune maniere. „Știți că e un trend cu introducerea sexualității în școală, eu fiind cel care spune că înainte de introducerea cursurilor despre sexualitate avem nevoie de cursuri de bune maniere, în care copii să învețe cum își pot exprima emoțiile”, a spus Cornea.
„Acesta este unul dintre puținele acte pe care le vedem filmate, în schimb peste tot prin țară putem descoperi că această agresivitate, acest bullying există și va exista, atâta timp cât nu vom avea autorități atât de puternice încât să facă educație în adevăratul sens al cuvântului, de la educație civică la educație sportivă, agresivitatea se va manifesta fix ca în aceste imagini. E o veste proastă, eu sunt dezamăgit, ca psiholog, că nu se face mai mult din punctul ăsta de vedere, sunt dezamăgit că în cadrul sistemului educațional, psihologii nu participă, cu toate că sunt profesioniști în domeniul ăsta, și ar putea să îi învețe pe copii să își monitorizeze emoțiile, să și le conțină, să și le exprime prin forme mult mai puțin agresive din perspectivă socială”, a detaliat psihologul.
„Din nefericire, oamenii (părinții – n.r.) nu mai au încredere în lege pentru că legea nu e acolo, în focul evenimentelor. Legea monitorizează ccu totul și cu totul alte lucruri, din perspectivă psihologică, din punctul meu de vedere, și nu se află la locul faptei, să zic așa. Astfel de copii pot fi monitprizați la școală, pot fi evaluați de către psiholog, li se poate face o fișă, pot fi încadrați la o grupă de copii agresivi și pot fi monitorizați într-un mod specific, căutându-se și o monitorizare din partea autorităților, cât și o formă de exprimare”, a explicat psihilogul, dând exemplu participarea la o formă de sport pentru descărcarea emoțiilor.
„Așa cum spunea Kant, în societatea în care nu există educație, omul redevine animal, din nefericire”, a detaliat Constantin Cornea.
„Sunt copii care, din punct de vedere psihologic, se nasc și cresc în condiții extreme, care nu se pot exprima decât agresiv. Din perspectivă psihologică, pentru a îndrepta un astfel de copil, poate să îți ia luni sau ani de zile. Cum facem ca acest proces educațional să ferească societatea de gesturile lui până când el, cândva, va ajunge să devină om cu abilitățile necesare pentru a se exprima social, nu prin agresivitate, ci prin alte forme?”, a conchis psihologul.
Constantin Cornea a detaliat confuzia de termeni între educația școlară și cea din familie. „Profesorii trebui să cultive copiii, au datoria morală de oferi informații copiilor pentru a se descurca în societate. Educația adevărată se întâmplă acasă, în primii ani de viață, este educație directă, prin implicarea părinților, și indirectă, care se dă comportamentele părinților unul față de celălalt, prin comportamentele părinților față de societate”, a explicat Constantin Cornea.
În egală măsură, psihologul propune și cursuri de parenting, „pentru că, din nefericire, noi confundăm dreptul de a procreea cu dreptul de a crește și educa un copil. Într-o societate civilizată – ați văzut ce pățim în țările nordice, iau copiii de lângă noi, pentru că devenim agresivi și nu ne explicăm de ce se întâmplă asta”.