Digitalizarea serviciilor publice din România, o realitate tot mai aproape. În trei ani, țara noastră și-ar putea alinia serviciile publice digitale la nivelul celor europene, conform unui anunț făcut de EY România, care a finalizat un proiect privind e-guvernarea.
Proiectul, al cărui beneficiar este Autoritatea pentru Digitalizarea României, a avut ca obiectiv creşterea capacităţii instituţiilor şi autorităţilor publice de a dezvolta şi implementa soluţii de e-guvernare pentru 36 de tipuri de servicii publice aferente unor evenimente importante din viaţa persoanelor fizice şi juridice. Documentul propune paşii necesari prin care România poate să atingă un nivel de digitalizare a serviciilor publice care să răspundă nevoilor cetăţenilor, în linie cu dezideratele generale ale comunităţii europene.
În viitorul apropiat, instituţiile publice din țară trebuie să aibă în vedere necesitatea de a schimba date între ele, pentru a deveni interoperabile, astfel încât cetăţeanul să nu mai fie obligat să furnizeze documente pe care instituţiile le au deja în bazele de date, iar implementarea acestor servicii să devină posibilă respectând principiile europene de guvernare digitală, în mod special cel care se referă la „o singură dată” (once-only).
În prezent, instituţiile publice au la dispoziţie toate elementele necesare pentru a adopta măsurile recomandate şi a demara proiectele prin care digitalizează serviciile publice pentru cetăţeni, finanţate prin POC 2014 – 2020. Având în vedere că această axă de finanţare se va închide în 2023, timpul alocat implementării proiectelor devine critic, cu o fereastră de oportunitate de maximum trei ani.