Dragoș Iliescu, expert în educație, a vorbit, la GÂNDUL LIVE, despre începerea școlii în România, în plină pandemie de coronavirus. Acesta a declarat că România „nu e mai bine pregătită acum decât era în urmă cu șase luni”.
„Nimeni nu știe la ce să aștepte. România nu e mai bine pregătită acum decât era în urmă cu șase luni. Nu există stat care să nu fi fost prins altfel decât nepregătit în spectrul educației, în pandemie. Toată lumea speră că nu vom avea acea explozie de cazuri. Copiii nu sunt neapărat atât de expuși, dar aduc virusul acasă, unde îl împrăștie într-o populație mai vulnerabilă.
E foarte greu să spui care sunt soluțiile. Parte din lentoarea sistemului e dat de legislație. Derulez proiecte de cercetare prin program guvernamental și știu cât de greu se obțin bani pentru o amârâtă de imprimantă.
Parte din lentoare e cultura din România, că toți sunt hoți, să păzim paznicii paznicilor. Nu te miri că durează trei luni o licitație pentru panouri de plexiglas. Licitația e lansată din mai, spun directorii. E foarte greu să găsești un vinovat.
Lucrurile cu care ne confruntăm acum… E foarte evident că ăsta nu e un maraton. Din multe puncte de vedere părinții au zis: strângem din dinți și după cele patru luni totul va fi bine. Știm că nu e așa. E un sprint. E un maraton, o să dureze, un an-doi.
În urmă cu două săptămâni, președintele OMS a spus că speră ca în doi ani omenirea să treacă peste pandemie. E clar că nu poți să sacrifici un an doi ani din viața copiilor.
Nu ne putem baricada în case doi ani. Decizia autorităților e cea corectă. Ne așteptăm la lucruri rele, dar decizia e cea corectă.
Sărăcia e problema endemică a României. Ce ne arată testele PISA: România e statul european cu cea mai mare disparitate bazată pe statut socio-economic. Copiii din familii cu părinți cu bani mai mulți au un rezultat net superior celor săraci. Scorul la PISA consolidat pe București e la nivelul Berlinului, Madridului.
Copiii defavorizați au 109 puncte sub nivelul … sunt cu 4 puncte deasupra Zimbabwe. E sărăcia endemică din România. Împingând educația în online, exact acești copii sunt și mai defavorizați. Noi creștem disparitatea. Mergeau totuși la școală. Acum ce faci cu o familie care are 5 copii, o tabletă, fără internet? Cum pot avea acces la educație online? Da, ne îndreptăm spre un fiasco.
Măsurile ar trebui să fie diferențiate, să se concentreze pe populația vulnerabilă.
În orice organizație care trece de la o tehnologie la alta , se așteaptă să se formeze forța de muncă. Sunt băncile care au trecut spre online. Au investit sume mari pentru a-și forma forța de muncă.
Ministerul Educației e cel mai mare angajator al României și are obligația de a-și forma forța de muncă pentru noua tehnologie digitală.
Asta e doar o parte din monedă, noi împingem datoria pe profesori. De aia nu o să avem educație bună online, pentru că profesorii nu sunt pregătiți. Ține însă de digitalizarea tuturor.
Pot copiii să fie parte dintr-un asemenea act educațional? Pot să fie learneri? Potrivit studiilor, copiii din școala primară nu sunt suficient de digitalizați.
Și la gimnaziu lucrurile stau cam la fel. Sunt părinții din România digitalizați? În rural cu siguranță nu. E neașteptat că o țară care are printre cel mai rapid internet cât de slab este digitalizată populația. Suntem în continuare țara în care bunicile primesc pensia de la poștaș, 60% dintre angajați scot toți banii de pe card, la salariu.
Mi-e teamă că primul scenariu e cel cu care ne vom confrunta. Dacă nu cumva guvernanții o să reruteze masiv investiția în educație spre zonele defavorizate”, a declarat Dragoș Iliescu la GÂNDUL LIVE.