Presa italiană scrie despre deficitul de șoferi a vehiculelor grele din UE și măsurile luate de statele membre, menționând că România, cu un deficit de 45 de mii de șoferi, recrutează din Republica Moldova, Ungaria, India, Filipine și Nepal. Însă, există anumite bariere în procesul recrutării, una dintre ele fiind cea lingvistică. Articolul respectiv menționează că Polonia, pe de altă parte, s-a îndreptat către Ucraina, în ceea ce priveste acoperirea deficitului de șoferi a vehiculelor grele
Este o modalitate de a aborda problema deficitului de șoferi, iar alte țări ale UE, precum România, care până de curând furniza șoferi de camioane restului Europei, a precedat această măsură, scrie trasportoeuropa.it.
Astăzi, însă, în România există un deficit de 45 de mii de șoferi (dintr-un total de 305 de mii de permise de conducere) și guvernul implementează un program din 2019 pentru recrutarea lor din afara granițelor Uniunii. În timp ce Polonia se uită spre tara vecină, Ucraina, de la care a adus deja în jur de 60.000 de șoferi de vehicule industriale, România se îndreaptă și mai spre est, și anume India, Filipine și Nepal.
În aceste țări asiatice există șoferi care au deja experiență în conducerea vehiculelor grele la nivel internațional, deoarece mulți dintre ei au condus în Orientul Mijlociu. Dar permisul de conducere nu este suficient, deoarece pentru a conduce camioane în Uniunea Europeană, trebuie a fi obținut cardul de calificare profesională, printr-un curs și un examen.
Fiecare țară, inclusiv România, desfășoară cursuri și examene în propria limbă, creând o barieră lingvistică de netrecut pentru un străin. Dar guvernul român intenționează să susțină examenul pentru CQC și în engleză și spaniolă, cele două limbi cele mai utilizate la nivel global. O inițiativă care ar fi trebuit să înceapă deja anul acesta, dar despre care nu s-a știut nimic, probabil din cauza pandemiei Covid-19, precizează presa italiană. Dar acest lucru ar putea fi reluat odată cu finalizarea situației de urgență.
Între timp, România atrage șoferi din Republica Moldova, tara vecină, cu care împărtășește limba. Numai în noiembrie 2019, potrivit presei italiene. Autoritatea competentă a Ministerului Transporturilor (Autoritatea Rutiera Română) a eliberat peste o mie de certificate de calificare cetățenilor non-UE, majoritatea din Republica Moldova. O altă țară la care se uită România, de data aceasta din comunitatea europeană, este Ungaria. În acest caz, o contribuție la șomerii locali este evaluată pentru a obține licența superioară, iar CQC și asociația de transport rutier Untrr au solicitat Guvernului o alocare pentru a oferi această contribuție de 20 de mii de persoane. De asemenea, asociația solicită reducerea vârstei pentru a putea conduce un camion articulat de la 21 la 18 ani.
În octombrie 2020, pentru prima dată, Decretul privind fluxurile emis de guvernul italian prevede posibilitatea acordării unui permis de ședere lucrătorilor din afara UE care au un permis de conducere CE convertibil în Italia.