Președintele Klaus Iohannis a refuzat să mai promulge încă o lege. Este vorba despre Legea concurenței, pe care șeful statului a retrimis-o în Parlament pentru reexaminare.
În opinia lui Klaus Iohannis, legea are o serie de „deficienţe sau insuficienţe de redactare ce afectează claritatea, previzibilitatea şi accesibilitatea normei juridice”.
Modificările aduse la Legea concurenței prevedeau, printre altele, inclusiv schimbarea modalității de numire a membrilor Consiliului Concurenţei. Interesant este că CCR a respins, în 23 septembrie, sesizările lui Klaus Iohannis, PNL şi USR privind modificările aduse Legii concurenţei, stabilind că acestea sunt constituţionale, însă iată că președedintele n-a ținut cont de decizia Curții Constituționale.
„Distinct însă de criticile de neconstituţionalitate, considerăm că legea menţionată urmează să fie reanalizată de Parlament în vederea adoptării unor soluţii legislative clare şi previzibile, dar şi cu obligaţiile ce decurg din calitatea României de stat membru al Uniunii Europene. Prin raportare atât la conţinutul normativ al legii supuse reexaminării, cât şi al Legii concurenţei nr. 21/1996, apreciem că Parlamentul nu poate face abstracţie de existenţa unei serii de deficienţe sau insuficienţe de redactare ce afectează claritatea, previzibilitatea şi accesibilitatea normei juridice”, a apreciat preşedintele în cererea de reexaminare adresată Parlamentului.
Şeful statului semnalează că modificările aduse legii prevăd că, pentru a fi numit în calitate de preşedinte al Consiliului Concurenţei, persoana propusă „trebuie să aibă o vechime de cel puţin 10 ani într-o funcţie de demnitate publică sau de conducere cu responsabilităţi ce implică o înaltă competenţă profesională şi managerială”, iar această sintagmă are „un conţinut neclar şi permite arbitrariul în aplicarea normei”.
De asemenea, Klaus Iohannis a criticat și faptul că, prin modificările aduse în privinţa alegerii preşedintelui, vicepreşedinţilor şi consilierilor de la Consiliul Concurenţei, se trece de la o procedură de numire ce implică patru autorităţi – respectiv preşedintele României, Colegiul Consultativ al Consiliului Concurenţei, Guvernul României şi comisiile de specialitate ale Parlamentului – la o procedură de numire ce implică strict decizia Parlamentului reunit în şedinţă comună şi propunerea grupurilor parlamentare din cele două Camere.