Judecătoarea Viorica Costiniu, preşedinte de onoare al Asociaţiei Magistraţilor din România, transmite o scrisoare deschisă ministrului Justiției, Cătălin Predoiu, prin care solicită măsuri de suspendare a activității judiciare cu operarea doar a urgențelor, în contextul în care sindicatele personalului din magistratură se plâng că sălile de judecată au devenit adevărate focare COVID. Judecătoarea retrasă din activitate afirmă că personalul din magistratură ia măsuri anti-COVID pe cheltuiala proprie, deși reprezentanții Guvernului susțin că au cheltuit nu mai puțin de 35 de milioane de lei pentru pentru achiziția de echipamente de protecție și dezinfectanți.
Săptămâna trecută, reprezentanții Sindicatului Național al Grefei Judiciare „Dicasterial” Timișoara s-au plâns, într-un comunicat, că „lipsa de reacţie, incompetenţa şi incapacitatea de a gestiona situaţia pandemică a autorităţilor, atât centrale, cât şi locale ucide oameni!”.
Sindicaliștii din justiție semnalează creșterea numărului de cazuri de COVID-19, respectiv confirmarea a încă trei cazuri de infecție cu noul coronavirus la Judecătoria Ploiești, dar și existența celor 11 cazuri de la nivelul parchetelor din Timișoara, unde o colegă este internată în stare gravă, cu pronostic rezervat de supraviețuire.
Luni, Viorica Costiniu, a transmis un mesaj către Cătălin Predoiu, ministrul Justiției, în care arată că, în realitate, volumul de muncă din instanțe a crescut enorm din cauza intrării în carantină a mai multor magistrați, iar personalul din Justiție se dezinfectează pe propria cheltuială.
„Pentru combaterea epidemiei cu SARS COV 2, Ministerul Justiției a alocat fonduri în valoare de 34.858.000 lei instanțelor judecătorești și instituțiilor subordonate/aflate în coordonarea Ministerului Justiției (inclusiv unitățile sanitare), pentru achiziția de echipamente de protecție și dezinfectanți”, se arată în Raportul publicat de Guvernul Orban.
„Vă rog să dați atenție mărită acestor semnale care vizează viață multor oameni: justițiabili, personal din instanțe, avocați, părți, jandarmi ,judecători și procurori . Activitatea din instanțe și parchete este vădit afectată ca urmare a creșterii volumului de muncă în condițiile în care efectivul celor din justiție scade îngrijorător. Este urmarea infectării cu acest virus păcătos ce joacă guvernele pe degetele pe care nu le are, a carantinarii, a izolării, măsuri care se completează cu minimele posibilități, la nivel personal, de prevenție și autoprotecție, pe cheltuiala exclusivă a oamenilor din justiție”, spune președintele de onoare al AMR.
Judecătoarea retrasă din activitate mai spune că sugerează măsuri de suspendare a activității judiciare cu operarea doar a urgențelor „pentru a nu se ajunge la o diminuare drastică a personalului care își văd și familiile infectate cu forme serioase ale afecțiunii și imposibilitatea de a mai face față și la alte activități înafara de cea din instanțe/ parchete, cum ar fi ” birourile electorale” unde fie vorba între noi,magistrații nu au ce caută ,cu excepția judecării contestațiilor prevăzute de lege în materie electorală”
Cabinetul Orban a publicat, vineri, raportul de activitate după un an de guvernare. În documentul de 234 de pagini sunt incluse, printre altele, și principalele măsuri dispuse în contextul pandemiei cu privire la activitatea instanțelor de judecată și la „asigurarea continuității în sistemul de Justiție”. Raportul a fost publicat pe site-ul instituției vineri, zi care coincide cu startul campaniei pentru alegerea reprezentanților în Senat și Camera Deputaților.
GÂNDUL.RO prezintă, în continuare, câteva dintre măsurile anti-COVID detaliate în raport.
I. Măsuri specifice pentru gestionarea crizei sanitare
a) Asigurarea continuității în sistemul de justiție
„Pentru combaterea epidemiei cu SARS COV 2, Ministerul Justiției a alocat fonduri în
valoare de 34.858.000 lei instanțelor judecătorești și instituțiilor subordonate/aflate în coordonarea Ministerului Justiției (inclusiv unitățile sanitare), pentru achiziția de echipamente de protecție și dezinfectanți.
În data de 10 martie 2020 au fost solicitate și primite de la Centrul Național de Coordonare si Conducere a Intervenției din cadrul IGSU echipamente de protecție necesare unităților sanitare din cadrul Administrației Naționale a Penitenciarelor, precum și Spitalului Prof. Dr. Constantin Angelescu și C.M.D.T.A. (măști de protecție FFP-2, combinezoane de protecție, mănuși de protecție, ochelari de protecție).”, potrivit Raportului.
„Prin Hotărârile CSM, activitatea instanțelor de judecată a fost organizată astfel încât să fie asigurată judecarea cauzelor urgente, a cererilor care priveau situații cu totul excepționale, care puteau fi considerate de urgență deosebită, iar la nivelul ministerului și al instituțiilor din subordine activitatea s-a desfășurat în sistem telemuncă/muncă la domiciliu sau cu decalarea programului de lucru. (…)
A fost elaborat Planul Național de digitalizare a sistemului judiciar, a Ministerului Justiției și a instituțiilor subordonate acestuia, urmând a fi introdus în procedura de transparență decizională – obiectiv: facilitarea, prin intermediul tehnologiilor, a realizării actului de justiție în mod eficient, accesibil, realizat în condiții de independență, cu respectarea drepturilor și libertăților fundamentale”, potrivit raportului.
„Au fost finalizate livrarea și instalarea la nivel național a infrastructurii hardware care va permite inclusiv implementarea dosarului electronic, respectiv 976 scannere (din care 280 tip A3 și 696 tip A4) și 6.986 computere utilizator, inclusiv licențe pentru calculatoare. Beneficiarii achiziției au fost toate cele 15 Curți de Apel (inclusiv toate tribunalele și judecătoriile arondate) și Ministerul Justiției.
Au fost finalizate livrarea și instalarea la nivel național a echipamentelor IT critice pentru
infrastructura hardware a parchetelor, respectiv: 244 servere (inclusiv sisteme de operare, software de virtualizare și management), 4.500 de computere utilizator (inclusiv sisteme de operare și Microsoft Office), 236 de switch-uri, 235 de UPS-uri, 1 sistem de stocare de mare capacitate și 1.810 imprimante și echipamente multifuncționale. Beneficiarii achiziției au fost toate cele 15 Parchete de pe lângă Curțile de Apel (inclusiv toate parchetele de pe lângă tribunalele și judecătoriile arondate) și Ministerul Public (PICCJ).”, se mai arată în raport.