Neconformitățile instalațiilor pentru asigurarea securității la incendiu la Spitalul Județean de Urgență Piatra Neamț, unde zece persoane și-au pierdut viața în urma tragediei de sâmbătă, au fost sesizate de autoritățile din plan local și constate oficial la nivelul Executivului încă de anul trecut, când, printr-o hotărâre de Guvern a decis alocarea a aproximativ 21,5 milioane de lei pentru elaborarea documentației tehncie în vederea contruirii unui nou sediu. Procedurile lansate în acest sens au fost anulate însă, în prima parte a acestui an, din cauza unor abateri grave la legislație.
Problemele de la Spitalul Județean de Urgență Piatra Neamț, unde zece persoane și-au pierdut viața și alte șapte au suferit arsuri în urma incediului devastator de sâmbătă, nu sunt o necunoscută pentru autoritățile de la cel mai înalt nivel de decizie.
La jumătatea lunii aprilie a anului trecut, Guvernul, condus la acel moment de Viorica Dăncilă, adopta Hotărârea nr. 227/2019 privind alocarea unei sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2019, pentru județul Neamț. Prin acest document, se aproba suplimentarea sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale pe anul 2019 cu suma de 21.584 mii lei din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2019, și alocarea acesteia bugetului local al județului Neamț, pentru finanțarea cheltuielilor de proiectare ale obiectivului de investiții „Construire sediu nou pentru Spitalul Județean de Urgență Piatra-Neamț, județul Neamț”.
Documentul guvernamental pornise de la sesizările autoritățile județene, confirmate de comisii la fașa locului, privind starea de degradare a contrucțiilor și neconformitatea instalațiilor pentru asigurarea securității la incendiu.
Directorul Unității de Standarde din cadrul Autorității Naționale de Management al Calității în Sănătate (ANMCS), Marius Filip, declarat sâmbătă, că Spitalul Județean Piatra Neamț prezenta nereguli majore în ceea ce privește siguranța personalului și a pacienților.
Potrivit documentelor guvernamentale, Spitalul Judeţean de Urgenţă a fost construit în anul 1975, Pavilionul Boli Interne în anul 1935, iar Pavilionul de Oncologie în anul 1928. Spitalul deserveşte judeţul Neamţ cu cele 5 oraşe ale sale: Piatra Neamţ, Roman, Târgu Neamţ, Bicaz şi Roznov şi cele 78 de comune. Structura spitalului, de tip multipavilionar cuprinde în cadrul Pavilionului Chirurgical, pe lângă secţiile chirurgicale, ATI-ul, Maternitatea, Farmacia, Laboratorul de analize şi blocurile chirurgicale, la parter o zonă destinata Unităţii de Primiri Urgenţe -UPU.
Problemele de la SJU Neamț erau detaliate în nota de fundamentare atașată hotărării Guvernului de anul trecut.
„În urma analizării documentaţiilor existente şi constatărilor de la faţa locului, comisia mixtă a încheiat un proces – verbal, din care rezultă următoarele:
Conform notei de fundamentare, au fost constatate următoarele neconformităţi:
„Ținând seama de situaţia actuală a circuitelor funcţionale din corpul de chirurgie acestea fiind incomplete/necorespunzătoare conform standardelor şi normativelor spitaliceşti în vigoare, starea de degradare a Pavilionului Boli Interne, construcţie realizată în anul 1935, cât şi a Pavilionului de Oncologie, construit în anul 1938, a apărut necesitatea edificării unui nou sediu pentru Spitalul Judeţean de Urgenţă Piatra Neamţ.
Hotărârea de Guvern a fost adoptată, iar la finalul lunii octombrie 2019 procedura pentru servicii de proiectare a fost lansată. Conform anunțului de concurs de soluții lansat pe SEAP pentru servicii de proiectare proiect „Construire sediu nou pentru Spitalul Judeţean de Urgenţă Piatra Neamţ, judeţul Neamţ”, valoarea estimată a contractului era de apoximativ 17,8 de milioane de lei, fără TVA.
Demersul a rămas neconcretizat pentru că la jumătatea lunii ianuarie a acestui an, procedura a fost anulată, conform anunțului de pe SEAP , din cauza unor „abateri grave de la prevederile legislative afectează procedura de atribuire sau este imposibilă încheierea contractului, în conformitate cu prevederile art. 212, alin. (1), lit. c) și alin. (2) din Legea nr. 98/2016”
În martie 2020, o nouă procedură a fost lansată, printr-un anunt de participare simplificat, pentru „Servicii de realizare a proiectului tehnic, caietelor de sarcini, detaliilor de execuție și asistență tehnică pe perioada execuției lucrărilor pentru proiectul „Reconfigurare, reabilitare și modernizare sistem general de utilități la Spitalul Județean de Urgență Piatra Neamț”.
„Consiliul Județean Neamț dorește aducerea sistemului general de utilități din incinta Spitalului Județean de Urgență în parametri tehnici corespunzători, atât ca funcționare cât și exploatare și demolarea construcțiilor care sunt pe amplasamentul viitorului obiectiv de investiții. Având in vedere ca pe amplasamentul propus sunt o serie de construcții (centrala termica, depozite, stație de hidrofor, rezervor de apă antiincendiu și stație de pompare, post trafo, etc) și rețele (apă, canalizare menajeră, canalizare pluvială, racorduri termice, inel de hidranți exteriori de incendiu, rețele electrice de joasa și medie tensiune), pentru funcționarea serviciilor medicale în timpul execuției cât și al asigurării cerințelor la noile capacități proiectate în noul spital, se impune devierea unor rețele de utilități și demolarea, respectiv relocarea unor construcții anexe”, se arăta în documentația postată pe SEAP.
Și acest demers a fost anulat, în 3 aprile 2020, motivul anulării fiind „abateri grave de la prevederile legislative afectează procedura de atribuire sau este imposibilă încheierea contractului, în conformitate cu art.212, alin 1, lit.c din Legea 98/2016 privind achizitiile publice”.
Articolul 212 din actul normativ invocat prevede că autoritatea contractantă are obligaţia de a anula procedura de atribuire a contractului de achiziţie publică/acordului-cadru în următoarele cazuri:
(2) În sensul dispoziţiilor alin. (1) lit. c), prin încălcări ale prevederilor legale se înţelege situaţia în care, pe parcursul procedurii de atribuire, se constată erori sau omisiuni, iar autoritatea contractantă se află în imposibilitatea de a adopta măsuri corective fără ca aceasta să conducă la încălcarea principiilor prevăzute la art. 2 alin. (2).”
Articolul amintit stipulează principiile care stau la baza atribuirii contractelor de achiziţie publică şi a organizării concursurilor de soluţii sunt:
NF_HG_227-2019 by Gandul.info on Scribd