Unul din patru români lucrează de acasă, procentul angajaților în regim „telemuncă” ajungând astfel la 24% din numărul total al salariaților, în contextul evoluţiei pandemiei de COVID-19, conform datelor de la Eurofound (Fundaţia Europeană pentru Îmbunătăţirea Condiţiilor de Muncă şi Viaţă).
„Un studiu comun realizat de Eurofound şi Comisia Europeană despre telemuncă arată că, în timp ce procentul persoanelor care lucrează de acasă a crescut în deceniul precedent crizei, acesta nu a fost cazul şi în Europa şi au existat diferenţe mari între statele membre ale UE. Acest lucru s-a datorat în parte predominanţei diferitelor sectoare economice la nivel naţional, dar şi infrastructurii şi culturilor de lucru. În 2019, 31% din persoanele angajate în Suedia lucrau uneori de acasă şi mai mult de unul din cinci angajaţi din Danemarca, Luxemburg şi Olanda au indicat că lucrul de acasă nu era un concept străin pentru ei. În schimb, doar 0,6% dintre cei angajaţi în România lucrau acasă uneori în 2019, iar cifra era mai mică de 2% în Bulgaria, Cipru şi Italia“, scrie James Higgins, autorul cercetării Eurofound.
Suedia, Marea Britanie, Danemarca şi Olanda au fost în fruntea clasamentului ţărilor cu cele mai mari procente de angajaţi care lucrau de acasă în ultimii 10 ani de dinaintea pandemiei.
Timp de 10 ani, România a fost pe ultimul loc în Uniunea Europeană la numărul de angajaţi care muncesc de la distanţă, însă anul acesta a avansat pe locul 15, întrecând ţări precum Olanda, Ungaria, Bulgaria, Slovacia, Polonia şi Croaţia.
Procentul angajaţilor români care au lucrat de acasă a fost 1% în perioada 2010 – 2019, iar la un nivel asemănător cu cel înregistrat în România mai erau Bulgaria, Italia şi Cipru.
Raportul Eurofound „Living, Working and COVID-19”, care detaliază situaţia socială, economică, a pieţei muncii şi a calităţii vieţii a 87.477 de persoane din UE, arată că 40% din orele plătite lucrate de angajaţi au fost efectuate de acasă în timpul crizei COVID- 19. În Belgia, peste jumătate din angajaţi (52%) au indicat că lucrează de acasă exclusiv în timpul pandemiei, iar un număr similar a fost înregistrat în Irlanda (47%), Italia (47%), Spania (45%) şi Franţa (43%) la nivelul lunii iunie .
Cercetările Eurofound cu privire la impactul pandemiei arată că persoanele care au lucrat în regim de telemuncă au avut tendinţa de a fi privilegiate, dovadă fiind nivelul ridicat de calificări educaţionale şi rezilienţa economică.
Aproape jumătate dintre angajații români care practică telemunca (46,4%) admit că le este greu să-și organizeze eficient sarcinile de serviciu și să acorde atenție și minorilor care au și ei activități tip școala online.
Potrivit rezultatelor unui sondaj efectuat de platforma de recrutare online BestJobs, doi din cinci respondenți și-ar dori să poată lucra de acasă, însă cu un program flexibil, astfel încât să se poată ocupa și de cei mici cât timp creșele și școlile sunt închise.
Participanții la studiu recunosc însă că nu toți au susținerea angajatorului, astfel încât să-și organizeze timpul și sarcinile de lucru în funcție de situația personală.
De altfel, circa 40% dintre lucrătorii intervievați, care au participat la sondajul sursei citate, afirmă că angajatorul se arată deranjat când i se solicită două ore libere în timpul programului pentru a se ocupa de copii, dar acesta le acordă totuși timpul necesar.
Potrivit rezultatelor studiului, în ciuda faptului că practică telemunca, un sfert dintre angajați spun că ajung să aloce mai mult de opt ore pe zi activității profesionale, mai ales că sunt adesea întrerupți de copii.
De altfel, majoritatea respondenților din acest palier susțin că, atunci când nu pot acorda atenție celor mici, îi lasă să-și ocupe singuri timpul (53,6%) sau cer ajutorul bunicilor sau al altor rude (28,6%) și numai 18% sunt ajutați de celălalt părinte.