Invitatul ultimei ediții a GÂNDUL GREEN a fost Dan-Cătălin Vatamanu, președintele Agenției Fondului de Mediu (AFM), care a prezentat strategiile din domeniul mediului pe care le are România pentru următorii ani, accentul fiind pus pe mobilitatea electrică, împăduriri, respectiv agricultură eficientă.
Dan Cătălin Vatamanu, de profesie inginer IT, a fost învestit în funcție la dată de 3 septembrie 2020. Potrivit spuselor sale, își dorește să digitalizeze instituția pe care o conduce, având în plan mai multe strategii.
„Am găsit o instituție îmbătrânită, dar cu oameni care promit foarte multe. Totuși, cu pași mici, reușim să ne creăm o viziune și să reparăm lucrurile care nu au stat foarte bine. Este foarte important să oferim stabilitate”, a spus Dan-Cătălin Vatamanu la GÂNDUL GREEN.
„Când vorbim despre strategii, acestea trebuie elaborate pe termen scurt, mediu și lung. De exemplu, în ceea ce privește panourile fotovoltaice, AFM a avut un prejudiciu de imagine important. Am găsit un program cu multe probleme și a trebuit să luăm multe măsuri îndrăznețe pentru a le rezolva. Până acest moment, am plătit primele 7 sisteme fotovoltaice, care au costat 140.000 de Ron. Mai avem, de asemenea, încă 41 de cereri a 195 de sisteme, în diferite faze de implementare. Am dovedit că se poate și am dovedit că există o soluție. Anul viitor va există un program mult mai bun de implementare a fotovoltaicelor”, a precizat Vatamanu.
„Digitalizarea programelor la nivelul statului trebuie să devină normalitate. Programul „Rabla pentru electrocasnice” a fost digitalizat. Oamenii trebuie să se înscrie în aplicație pe stite-ul AFM, unde primesc un voucher cu care merg la comerciant, de unde își pot achiziționa 9 categorii de produse. Este un protocol foarte simplu”, a detaliat președintele AFM, pentru GÂNDUL GREEN.
„Nu aș vedea AFM fără o strategie de împăduriri. Cea mai eficientă metodă de stopare a creșterii emisiilor de carbon este legată de impaduririle în masă. Vrem să dezvoltăm o strategie de împădurire alături de oamenii care se pricep la asta. Tot sudul Olteniei arată foarte prost în ceea ce privește procentul de împădurire, ajungându-se chiar la deșertificare. Trebuie să stopăm acest fenomen prin împădurire. Cu cât preântâmpinăm fenomenul acesta de deșertificare masivă, cu atât ne va fi mai ușor, iar pădurea se va dezvoltă mai repede și mai bine. Dorim să implementăm și centurile verzi, în jurul orașelor. Ca țară, avem un mare avantaj. Avem un potențial la care foarte puțini oameni s-au gândit. România este pe locul doi în lume la calitatea solului. Din păcate nu am exploatat acest avantaj”, a mai afirmat Dan-Cătălin Vatamanu.
„Ne gândim să facem un studiu complex pe electromobilitate, care a plecat de la o discuție în care ne întrebăm cum putem face România să devină prietenoasă pentru mașinile electrice. Au existat trei linii mari de discuții. În primul rând trebuie creată infrastructura necesară pentru mașinile electrice. În al doilea rând este vorba despre locațiile în care se pot face aceste stații. Ne dorim să punem la punct o aplicație complexă, care va fi specializată și se va concentra pe optimizarea drumurilor din România. Aplicația va arată exact unde sunt stațiile de încărcare, prezentând toate detaliile legate de aceste stații. Această aplicație va oferi și predictibilitate utilizatorilor. Este important să venim cu programe mulate pe problemele care sunt în piață. Primul program pe care l-am generat că instituție a fost instalarea unor stații de încărcare a mașinilor în orașele reședință de județ. ”, a spus președintele AFM despre planul de dezvoltare a electromobilității din România.
„Pe acest segment, noi putem ocupa o poziție foarte bună. În statele dezvoltate, mașinile au ajuns la mai mulți ani, fiind în stadiul în care să își schimbe bateriile. Pe acest principiu, dacă nu pierdem startul, România poate deveni un centru regional de reciclare a bateriilor electrice”, a mai spus Dan-Cătălin Vatamanu.
„Vrem să dezvoltăm Rabla Plus. Este un trend european important. Ne gândim la strategii noi pentru mașini cu hidrogen, electrice, hibrid, etc… Anul viitor nu vom avea bani mai puțini la Rabla Plus. Nu cred că va rămâne nicio cerere pentru un automobil electric sau hibrid care să nu fie subvenționată de AFM”, a conchis președintele AFM, Dan-Cătălin Vatamanu.