După ce și-au revenit în a doua parte a anului 2020, fuziunile și achizițiile sunt așteptate să continue acest trend și în anul 2021, arată specialiștii companiei de consultanță PwC România. Printre domeniile cu cele mai mari tranzacții se estimează că vor fi serviciile de sănătate și tehnologia, marile câștigătoare ale pandemiei de COVID- 19.
Revenirea activității în fuziuni și achiziții din a doua parte a anului 2020 va continua și în 2021, întrucât atât investitorii strategici, cât și cei financiari dispun de resurse de capital substanțiale care le permit creșterea și diversificarea activităților, arată, într-un material de analiză, Dinu Bumbăcea, Partener și Lider al Departamentului de Consultanță pentru Afaceri, PwC România, și George Ureche, Lider M&A, PwC România.
Potrivit analizelor PwC, pentru piața românească, trimestrul al treilea al anului 2020 a venit cu o revigorare a tranzacțiilor încheiate. S-au finalizat sau s-au semnat tranzacții foarte mari în sectoare diverse, la care se pot adăuga și alte tranzacții aflate în diverse etape și care se pot semna și/sau finaliza până la finele anului, în sectoare precum energie, servicii financiare și tehnologie.
În anul 2019, piața fuziunilor şi achiziţiilor din România își reluase creșterea comparativ cu anul anterior, înregistrând un avans de 4% și o valoare estimată de 5,2 miliarde de euro, potrivit studiului realizat de echipa integrată de tranzacţii a PwC România și D&B David și Baias. Anul trecut au fost încheiate în total 215 tranzacții, cu 26% mai multe decât în 2018 și cu o valoare medie de 24 milioane euro. Din total, 14 operațiuni au avut fiecare o valoare de peste 100 milioane euro, iar 16 au avut valori cuprinse între 40 și 100 milioane euro.
Potrivit specialiștilor PwC, cele mai mari tranzacții de anul viitor vor fi în sectoarele care au devenit marii câștigători ai pandemiei COVID-19 – servicii de sănătate, tehnologie, retail, bunuri de larg consum, dar și energie și logistică.
Anul 2021 ar putea aduce o nouă rundă de finanțare sau listarea UiPath, tranzacții cu jucători mari din e-commerce sau logistică, vânzarea unor companii mari deținute de fonduri de investiții din sectoare cum ar fi servicii de sănătate și retail.
Specialiștii PwC subliniază că firmele care investesc în inovație și tehnologie în perioadele de criză pot ieși mai puternice, având o eficiență sporită sau prin lansarea de produse și servicii noi care perturbă piața.
„COVID-19 a început deja să forțeze transformarea în mai multe sectoare, iar companiile trebuie să stabilească ce tehnologii le vor ajuta sa se mențină competitive într-o economie încă nesigură”, arată autorii articolului.
În timp ce cele mai mari tranzacții se realizează mai ales în interiorul aceluiași sector, tranzacțiile de dimensiuni medii implică adesea companii din diferite industrii și pot reprezenta mișcări îndrăznețe pentru întreprinderile mijlocii sau mici. Multe implică companii non-tehnologice care cumpără firme de tehnologie, ceea ce poate contribui la accelerarea transformării digitale.
Datorită schimbării comportamentelor și așteptărilor consumatorilor generate de către COVID-19, achizițiile de tehnologie sau companii de tehnologie pot oferi o cale de a îmbunătăți experiența clienților.
De exemplu, arată specialiștii PwC, companiile de servicii financiare dezvoltă capabilități de plăți online prin achiziții de tehnologie și vor continua să reinventeze relația financiară cu consumatorii în 2021. Pe de altă parte, popularitatea jocurilor online determină acorduri între companiile media și de telecomunicații și companiile din domeniul tehnologiei.
Specialiștii PwC arată că fondurile de investiții, care au la dispoziție mari resurse de capital, explorează oportunități în sectoarele energiei și sănătății. În plus, companiile din retail și bunuri de larg consum vor rămâne, de asemenea, printre țintele de achiziție favorite în 2021. Astfel, unele fonduri de investiții au capacitatea de a optimiza operațiunile și pot îmbunătăți marjele de profitabilitate în aceste domenii, pe măsură ce companiile își deservesc clienții prin canale de distribuție noi și variate.
„Pandemia va avea un impact de lungă durata asupra unor aspecte ale modului în care se realizează tranzacțiile. Fie că este vorba de analiză diagnostic, negociere și integrare în M&A (fuziuni & achițizii) sau evaluare și divizări – totul se transformă”, arată specialiștii PwC.
Astfel, pentru a îmbunătăți șansele de reușită a tranzacției, încep să fie implemntate metode creative și inovative, de la realizarea analizei diagnostic tehnică utilizând drone până la utilizarea inteligenței artificiale.