Scandalurile legate de Facebook s-au ținut lanț, însă cel care s-a declanșat în ultima lună, când compania a anunțat modificarea condițiilor de confidențialitate pentru utilizatorii WhatsApp, pare a fi, de departe, cel mai costisitor. Și pare a fi doar începutul unei posibile scăderi accelerate a numărului de useri.
În doar câteva zile, serviciul de mesagerie instant a pierdut milioane de utilizatori care au migrat către Signal și Telegram. Comisia Europeană (CE), care a cerut angajaților încă de anul trecut să migreze pe Signal, „contraatacă”. De data aceasta, lovitura dată WhatsApp vine prin intermediul Next Generation Internet (NGI), un proiect finanțat de CE, care propune utilizatorilor europeni alternative „sigure” de mesagerie instant.
Facebook, compania-mamă a serviciului WhatsApp, a urmat ani de zile un adevărat război cu autoritățile de reglementare din Statele Unite și UE. Condițiile de utilizare impuse de gigantul american au interferat cu Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR), lucru care a declanșat o serie de reacții la nivelul autorităților europene. Însă, cel puțin până în acest moment, CE nu a lansat atacuri decât la nivel declarativ, cel mult cerând angajaților să renunțe la WhatsApp și să folosească, eventual, Signal.
Comunicatul de la finalul lunii ianuarie al NGI, o inițiativă a CE specializată în proiecte de cercetare pentru soluții de mesagerie instant, plasează acest război la un alt nivel: de piață și de tehnologie.
„În timp ce anumite servicii populare de mesagerie pot furniza soluții excelente ca funcționalitate, acestea nu sunt interesate să asigure interoperabilitate și confidențialitate”, se arată în comunicatul NGI. De fapt, o mulțime de metadate (de exemplu, numere de telefon, informații despre locație, informații despre dispozitivul mobil) pot fi partajate cu terți.
Aceste aplicații pot dezvălui extrem de multe despre noi, astfel că, următorul proiect prioritar al NGI este acela de a furniza o alternativă tehnologică de încredere pentru utilizatorii de mesagerie instant – comunicat NGI
Care sunt însă principalele etape ale scandalului WhatsApp?
WhatsApp a fost odată considerat un software sigur de mesagerie instant, datorită criptării sale end-to-end, acesta fiind motivul pentru care a devenit lider în piață, câștigând două miliarde de utilizatori. Însă, de la achiziția sa de către Facebook, sentimentul de încredere al utilizatorilor a început, treptat, să se erodeze.
Dezamăgirea oamenilor s-a transformat în furie pe 4 ianuarie 2021, când WhatsApp a anunțat noile condiții de utilizare, iar userilor li se indica faptul că nu vor mai putea folosi aplicația dacă nu vor accepta noile condiții, deci nu aveau alternativă. Este momentul în care utilizatorii au renunțat în masă la serviciul de mesagerie instant.
Este imposibil de spus câți utilizatori au renunțat la WhatsApp și, cel puțin momentan, impactul este încă minor pentru o aplicație cu miliarde de useri, însă datele Sensor Tower, citate de Financial Times, arată că descărcările Telegram au totalizat 11,9 milioane într-o săptămână, iar cele ale Signal, 3,8 milioane.
Facebook nu a fost capabilă să explice clar schimbările de confidențialitate, dar o bună parte dintre utilizatori au crezut că dispare criptarea ”end-to-end” și că cei de la Facebook vor putea citi mesajele. De exemplu, Facebook are deja date despre numărul de telefon al user-ului de WhatsApp, știe de câte ori un utilizator deschide aplicația, are date despre rezoluția ecranului smartphone-ului și unde se află device-ul. Facebook susține că folosește aceste date pentru a se asigura că WhatsApp funcționează la parametrii normali, dar că nu are acces la ce discută pe WhatsApp. Cu toate acestea, neîncrederea în serviciile sale a escaladat și „în case mai mari”.
Trebuie menționat faptul că politicienii Uniunii Europene au folosit aplicația în timpul negocierilor privind Brexit, dând naștere termenului „diplomație WhatsApp”. Ulterior, Comisia Europeană și-a schimbat politica privind serviciul de mesagerie, îndemnându-și angajații să treacă la Signal, pe motive de confidențialitate, scrie Deutsche Welle.
În mai 2020, comisarul german pentru confidențialitatea datelor, Ulrich Kelber, a cerut angajaților să renunțe la WhatsApp în ministerele și instituțiile federale, îndemnând organismele guvernamentale să respecte protecția datelor.
Mai mult decât atât, după scandalul declanșat pe 4 ianuarie, companiile europene au început să solicite angajaților să renunțe la mesageria WhatsApp. Citând probleme de confidențialitate a datelor, producătorul german de piese auto Continental a interzis WhatsApp și Snapchat de pe dispozitivele mobile emise de companie, scrie Deutsche Welle într-un alt articol pe acest subiect.
Este vorba despre nu mai puțin de 240.000 de angajați, ceea ce înseamnă că, dacă această practică devine un trend în rândul companiilor europene, gigantul american ar putea pierde și mai mulți utilizatori și, în final, chiar detronat din poziția de lider de piață.
În mijlocul acestei „furtuni virtuale” intervine, la finalul lunii ianuarie, organizația Next Generation Internet (NGI), o inițiativă a Comisiei Europene specializată în proiecte de cercetare pentru soluții de mesagerie instantane care să respecte viața privată a utilizatorilor.
NGI publică un comunicat prin care ghidează internauții europeni către servicii de mesagerie securizate, referindu-se indirect la scandalul WhatsApp.
„Dacă mai multe persoane folosesc o aplicație de mesagerie instantanee comercială populară, iar aceasta este disponibilă gratuit, chiar necesită efort pentru ca un grup să treacă la o soluție alternativă. Dacă însă, în cele din urmă, nu suntem mulțumiți cu situația curentă, ține de noi să decidem dacă nu mai dorim să participăm”, se arată în documentele NGI.
Pe de altă parte, dacă ne dorim un Internet sănătos, nu putem permite scenarii de tipul „câștigătorul ia totul”. Să începem să promovăm tehnologii echitabile, robuste și de încredere, care operează transparent și se comportă conform așteptărilor societății în ceea ce privește Internetul, se arată în continuare.
NGI menționează că reunește o comunitate dinamică de specialiști IT și părți interesate în jurul unui obiectiv comun: construirea unui Internet care răspunde la nevoile fundamentale ale oamenilor, inclusiv în materie de încredere, securitate și incluziune și reflectă valorile și normele de care ne bucurăm în Europa.
NGI menționează servicii de mesagerie instantanee dezvoltate cu sprijinul NGI – XMPP sau Jabber este Standardul Internetului desemnat pentru mesagerie instantanee, funcționând în esență în același mod reglementat ca e-mailul.
NGI finanțează mai multe inițiative XMPP pentru a adăuga cele mai recente caracteristici de securitate, astfel utilizatorii au la dispoziție o selecție de clienți pe care pot să-i folosească pentru a afla care li se potrivesc: Kaidan și Conversations (client mobil pentru Android), Dino (desktop), Movim (client web), Libervia (toate dispozitivele). Acestea sunt aplicații cu sursă deschisă și gratuite, care permit particularizarea ulterioară.
Deltachat este o aplicație prietenoasă pe care utilizatorii o pot folosi instantaneu, care arată și se comportă ca un client de chat normal și include mesaje private, conversații și chaturi în grup criptate, însă în loc să se înscrie pe un server extern necunoscut, utilizatorii folosesc un server în care au încredere deja: propriul server de mail.
Un alt protocol interesant menționat în comunicatul NGI este Matrix. În același timp, NGI finanțează Fractal, o aplicație de mesagerie în grup pentru desktop și sistemele de operare mobile pe bază de Linux. Comunitatea a produs multe alte aplicații, printre care Element, care poate fi folosită pe telefoanele mobile, desktop și web, Sylk Suite, o aplicație de apeluri video care urmărește să dezvolte soluții de mesagerie în grup pe baza standardului SIP Simple, compatibilă cu majoritatea furnizorilor de telefonie prin internet.
NGI sprijină și KiwiIRC, un client web modern pentru IRC care facilitează conversațiile cu un număr mare de participanți.
În cazul în care este necesară anonimitatea deplină, opțiunea recomandată e NGI este Ricochet Refresh: un proiect cu sursă deschisă care permite mesagerie instantanee privată și anonimă.
De asemenea, există soluții care funcționează offline: Manyverse este o aplicație mobilă de tip rețea de socializare, implementată pe o rețea peer-to-peer („Secure Scuttlebutt“) și nu pe un serviciu cloud tipic. Aplicația mobilă găzduiește local baza de date a utilizatorului, permițându-i să își dețină propriile date, precum și să utilizeze aplicația offline.
Briar este, la rândul ei, o aplicație de mesagerie securizată concepută pentru activiști, jurnaliști și grupuri ale societății civile. În loc să utilizeze un server central, mesajele criptate sunt sincronizate direct între dispozitivele utilizatorilor, protejând utilizatorii și relațiile acestora împotriva supravegherii, menționează NGI în comunicatul citat.