Volumul exporturilor dinspre Marea Britanie spre statele membre ale Uniunii Europene a scăzut dramatic în luna ianuarie a acestui an față de ianuarie 2020, ca urmare a Brexit și a efectelor sale dezastruoase asupra comerțului dintre cele două părți.
Mai exact, exporturile britanice către UE au scăzut cu 68% în prima lună a acestui an față de prima lună a lui 2020, informează Digi24, care citează The Guardian.
Scăderea puternică a fost raportată de Asociația de Transport Rutier din Regat, care a realizat un studiu referitor la transporturile internaționale.
Într-o scrisoare, directorul executiv al Asociației, Richard Burnett, l-a informat pe ministrul Michael Gove cu privire la situația exporturilor, dar susține că a fost ignorat.
Mai exact, Burnett spune că a atras atenția cu privire la nevoia urgentă de suplimentare a personalului de la vamă, în contextul creșterii birocrației post-Brexit. Acesta susține că numărul actual al angajaților în acest domeniu reprezintă o cincime din necesar.
Burnett mai spune că pe lângă prăbușirea exporturilor, în jur de 65-75% dintre vehiculele europene care au intrat în țară s-au întors goale pentru că nu existau bunuri pe care acestea să le ducă pe continent, din cauza întârzierilor produse de partea britanică, dar și pentru că unele companii au renunțat la exporturile spre Europa din cauza birocrației și costurilor impuse de Brexit.
„Este extrem de frustrant că miniștrii și Guvernul refuză să asculte ce spun reprezentanții industriilor și experții”, a spus el.
Specialiștii susțin că scăderea bruscă a exporturilor către UE este produsă atât de efectele Brexit, cât și de cele ale pandemiei de COVID-19.
Mulți experți atrag atenția, însă, că situația se va înrăutăți.
„Ce mă îngrijorează este că între aprilie și iulie am putea să ne confruntăm cu o furtună perfectă. Vom avea o economie care încearcă să iasă din lockdown în timp ce Regatul Unit impune un număr mare de controale de import asupra comercianților europeni. În același timp, un lanț de livrare care este extrem de reticent în a oferi servicii către Regat. Adevărata criză Brexit despre care am avertizat și pe care am prezis-o ar putea să își arate fața abia atunci”, spune Shane Brennan, director executiv la Cold Chain Federation, o asociație a companiilor care transportă și depozitează congelate.
Marea Britanie a solicitat prelungirea, până în 2023, a perioadei de grație referitoare la controalele care vor fi efectuate asupra schimburilor comerciale dintre Irlanda de Nord și restul Regatului.
Autoritățile de la Londra au făcut această solicitare pentru a reduce din impactul negativ al Brexit asupra provinciei.
Ca parte a acordului privind ieșirea Marii Britanii din Uniunea Europeană, cele două părți au fost de acord cu privire la o perioadă de grație de trei luni privind controalele asupra produselor alimentare transportate de supermarketuri și angrosiști din Marea Britanie către Irlanda de Nord, pentru a reduce din impactul negativ al noilor reguli post-Brexit.