Renault a înregistrat pierderi record la nivelul anului trecut, în condițiile în care restricțiile impuse de pandemie au afectat piețele – cheie din Europa. Dacă în 2019 grupul înregistra vânzări de 55,5 miliarde euro, anul trecut ele s-au cifrat la 43,5 miliarde.
Într-un comunicat de presă transmis vineri, producătorul auto a raportat o pierdere netă de 8 miliarde de euro pentru 2020, peste deficitul de 7,85 miliarde de euro prognozat de analiști. O mare parte din pagube au fost înregistrate în prima jumătate a anului.
Reprezentanții companiei susțin că scăderea fost cauzată în principal de expunerea ridicată a grupului în țări aflate sub carantină, care și-au suspendat activitățile comerciale în al doilea trimestru și au înregistrat o încetinire a acestora în al patrulea trimestru (în special Franța). În plus, grupul a urmărit o politică de vânzări axată pe profitabilitate și nu pe volumele de vânzări.
„2021 este dificil, având în vedere necunoscutele legate de criza sănătății precum și de problemele de aprovizionare cu componente electronice”, a declarat vineri CEO-ul Luca de Meo, în comunicatul de presă. „Prioritare sunt profitabilitatea și generarea de numerar”.
Renault și-a propus să reducă 2 miliarde euro din costurile de producție și susține că a realizat deja 60% din acest plan.
Liderul pieței auto electrice europene
În contextul pandemiei Covid-19, vânzările la nivel mondial ale Groupe Renault din 2020 au totalizat 2,95 milioane vehicule, în scădere cu 21,3% pe o piață auto globală care a scăzut cu 14,2%.
După o primă jumătate a anului 2020, în care principalele piețe ale Grupului au fost puternic afectate de pandemie și măsurile de izolare asociate, a doua jumătate a anului arată o reziliență mai mare: vânzările grupului în Europa au rămas în concordanță cu piețele.
Pe piața electrică europeană, marca Renault și-a dublat vânzările și și-a confirmat leadership-ul cu 116.000 de vehicule electrice vândute. ZOE este cea mai bine vândută mașină electrică cu o creștere de 114%, la puțin peste o sută de mii de unități.
Portofoliul de comenzi în Europa la sfârșitul lunii decembrie 2020 a crescut cu 14% față de 2019, impulsionat și de atractivitatea noilor oferte hibride E-TECH hibrid și plug-in, în timp ce stocurile au fost estimate să scadă cu aproximativ 20% față de 2019.
În Europa, vânzările grupului au totalizat 1,4 milioane unități, în scădere cu 25,8% pe o piață în scădere cu 23,6%. Marca Renault și-a mărit ușor cota de piață la 7,7%, în creștere cu 0,1 puncte, grație reînnoirii cu succes a modelelor sale din segmentul B (Clio, Captur și ZOE) și lansării cu succes a gamei E-TECH.
Clio este cel mai bine vândut vehicul din categoria sa în Europa, cu 227.079 de unități vândute. Marca Renault și-a crescut astfel cota de vânzări către persoane fizice cu aproape un punct.
Vânzările Dacia pierd din viteză
Marca Dacia a înregistrat o scădere cu 31,7% a vânzărilor, până la 385.674 de vehicule vândute. Sandero rămâne pentru al patrulea an consecutiv cel mai bine vândut vehicul pe piața de retail. Două dintre modelele istorice ale mărcii, Noul Sandero și Noul Sandero Stepway, sunt disponibile de la sfârșitul anului 2020.
Noile motoare Dacia pe benzină și GPL, care sunt oferite pe majoritatea gamei sale sub denumirea ECO-G, reprezintă mai mult de 25% din vânzările de vehicule din Europa.
În România, Dacia a rămas lider la vânzări, cu 40.000 unități (scădere de 20% față de 2019), fiind urmată de Skoda – 10.000 unități (scădere de 16% faţă de 2019), Renault – 10.000 unități (scădere de 24% faţă de 2019), Volkswagen și Ford.
În afara Europei, vânzările Grupului Renault au scăzut cu 16.5%, în mare parte din cauza declinului cu 45% al vânzărilor din Brazilia, dar și ca rezultat al reorientării în special către canalele cele mai profitabile.
În Rusia, a doua cea mai mare țară a grupului în ceea ce privește volumul vânzărilor, Groupe Renault este lider de piață cu o cotă de 30,1%, în creștere cu 1,2 puncte. Vânzările au scăzut cu 5,5% pe o piață în scădere cu 9,2%.