Ministrul Cercetării, Inovării şi Digitalizării, Ciprian Teleman, a declarat marţi că probabil cartea de identitate electronică va fi disponibilă în august, ea oferind şi posibilitatea semnăturii electronice.
“Aceşti paşi legislativi, cum ar fi adoptarea regulamentului privind identificarea la distanţă, sunt în curs de a fi legiferaţi în Parlament, aşa că putem fi optimişti că în luna august vom putea beneficia de această nouă carte de identitate, care să aibă dublu rol, atât identificarea digitală, cât şi posibilitatea de a semna electronic cu ajutorul ei”, a afirmat ministrul în cadrul unei dezbateri privind strategiile guvernamentale de digitalizare.
În acest sens, a menţionat nevoia de transparentizare a modului în care se fac achiziţiile publice, anume punerea în dezbatere publică a caietelor de sarcini.
Totodată, ministrul a spus că soluţiile digitale achiziţionate de stat trebuie să fie sustenabile şi trebuie să fie testate, menţionând „total cost of ownership”, anume “cât ne costă să achiziţionăm o soluţie software”.
„De multe ori, costurile indirecte au fost omise şi asta a dus la incapacitatea, inutilitatea unor soluţii”, a precizat el.
Noua carte de identitate are dublu rol – atât identificarea digitală, cât şi posibilitatea de a semna electronic cu ajutorul ei, a explicat ministrul în cadrul unei dezbateri privind strategiile guvernamentale de digitalizare.
a) valabilitate de 2 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0 şi 14 ani;
b) valabilitate de 4 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsăîntre 14 şi 18 ani;
c) valabilitate de 10 ani, du pă împlinirea vârstei de 18 ani;
d) cu valabilitate nelimitată, după împlinirea vârstei de 60 de ani, pentru cartea de identitate simplă.
De asemenea, cetăţenii români cu domiciliul în România aflaţi temporar în străinătate pot depune cerere pentru eliberarea actului de identitate: la misiunea diplomatică sau oficiul consular al României din străinătate, în cazul în care, din motive obiective, nu se pot deplasa la serviciul public comunitar de de evidenţă a persoanelor de la locul de domiciliu sau reşedinţă, cu excepţia cererii pentru eliberarea unei cărţi de identitate provizorii, precum şi la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor, prin împuternicit, pe bază de procură specială autentificată la misiunea diplomatică sau oficiul consular al României din ţara respectivă.
Noile cărți de identitate cu cip nu sunt obligatorii, astfel încât românii vor avea posibilitatea de a solicita și cărți de identitate simple, ca cele de acum.