GÂNDUL LIVE. Andrei Coșuleanu, specialist în protecția mediului: „Nu mai putem fi groapa de rable a Europei!” Schimbările climatice, mai periculoase decât COVID!

Publicat: 12/03/2021, 13:02
Actualizat: 12/03/2021, 14:56

Andrei Coșuleanu, specialist în protecția mediului, a declarat, la GÂNDUL LIVE, că România se îndreaptă cu pași mici spre o mobilitate alternativă, dar realitatea este una dură: suntem la coada clasamentului în privința măsurilor privind poluarea.

Am făcut un mic pas, de încurajare a mișcării de mobilitate alternativă. Realitatea e însă mult prea dură, dar situația, eforturile trebuie înăsprite, suntem la coada clasamentului din punct de vedere al poluării.

România are unul din cele mai ambițioase proiecte de susținere a economiei, de trecere de la mașinile clasice la cele electrice, avem Rabla.

Anul trecut au fost 60.000 de mașini finanțate, dar România a important 60.000 de mașini din UE. Ele sunt mașinile de care UE încearcă să scape de ele, iar românii le cumpără la prețuri mult mai mici decât cele noi.

În primul rând totul pleacă de la o legislație. Dacă ne propunem în 5 ani de zile să trecem de la transportul poluator către unul sănătos, trebuie să înăsprim măsurile.

Actualmente, la nivel european se discută, mai multe țări au cerut un termen până când mașinile clasice vor trece în istorie și vom avea doar mașini prietenoase cu mașina.

„Nu trebuie să mai fim groapa de rable a Europei…”

România a avut o taxă auto, dar acum nu mai este. Nu trebuie să fim groapa auto a Europei, iar prin PNRR trebuie să asigurăm o infrastructură de transport alternativ sigură pentru oameni. În momentul de față e mult prea puțin față de ce este astăzi.

Nu ne putem deplasa doar cu trotineta, bicicleta. Multe sunt pe trotuar, ceea ce e foarte greșit. Avem nevoie de piste pe carosabil, avem nevoie de legislația rutieră pentru a amenda mașinile care parchează pe zona de mobilitate urbană alternativă. Nu e o scuză.

Trebuie să vedem ultima chestiune: orașul este pentru oameni, nu pentru mașini. Zilnic, 1,4 mașini tranzitează Capitala, ar trebui să avem un centru al orașului unde să circule doar mașinile electrice. Iar mașinile diesel, cele mai blamate, să rămână doar spre periferia orașului, unde să avem perdele de protecție, care să absoarbă aceste noxe.

În teorie sună bine. Din păcate, la noi, alternativ e egal cu zero. Nu mai avem timp. Un astfel de demers trebuie să fie pe două planuri. Planul imediat de descurajare acum și planul dorit ulterior, prin care vom putea să facem tot felul de campanii de educație. Să plătească mai mult cei care poluează. Și separat pentru generațiile următoare să facem educație. Din păcate, vom avea tot mai multe restricții, care sunt de fapt o normalitate, dacă vrem să mai conviețuim om cu natură în București.

Schimbările climatice, o amenințare mai mare decât COVID

Schimbările climatice sunt o amenințare mai mare decât un virus precum COVID.

Mai mult sau mai puțin eu m-am oprit să vedem traficul, în continuare suntem la același nivel în București, e mai puțin decât când nu exista COVID, dar e prea devreme să vedem efectele acestei măsuri. Traficul e o problemă, deșeurile a doua, bombele ecologice. La finalul zilei de vineri toți senzorii se înroșesc, începe incineratorul ambulant, care arde în Ilfov și nu numai.

Cinci orașe din România sunt printre cele mai poluante din Europa. Sunt poli economici, dar se vede nevoia reformei reale pentru mediu. Transportul alternativ trebuie implementat cât mai rapid. Oamenii nu vor trece la el cât timp nu se va delimita de carosabil, că nu e pe aceeași bandă cu cei care merg cu căruciorul, cățelul șamd.”, a declarat Coșuleanu la GÂNDUL LIVE.

Silviu Bănilă
Silviu Bănilă este editor la GÂNDUL.RO și are o vastă experiență, cu precădere în presa online. A absolvit Facultatea de Jurnalism din cadrul mai mult

Dacă duminică ar fi alegeri, tu cu cine ai vota?

Vezi rezultate

Loading ... Loading ...
Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
„Putin are o retorică din ce în ce mai iresponsabilă.” Reacția NATO după ce o...
Iulia Vântur, evacuată în grabă cu securitate! Prețul pus pe capul lui Salman Khan de...
FOTO. Miliardarul de 74 de ani se iubește cu o femeie care e cu 30...
Îngrijorare la granița cu România: Nave misterioase din Rusia au început să sosească în Republica...
România, lovită de lapoviță și ninsoare! Meteorologii au emis un avertisment de ultimă oră
România trece, în curând, la ora de iarnă 2024. Data la care se dau ceasurile...
Operație de prelevare de organe oprită pentru că pacientul „dădea prea multe semne de viață”
Iulia Vântur, EVACUATĂ în grabă cu SECURITATE! Prețul pus pe capul lui Salman Khan de...
Ce efect are o singură doză de Cola dietetică asupra organismului, în doar o oră...
Un bărbat declarat în moarte cerebrală s-a trezit în timp ce i se prelevau organele....
"E primul pas spre un război mondial". Cei 10.000 de soldați din Coreea de Nord...
O femeie din Călărași a căzut cu tot cu balcon de la etajul 3, în...
Vedete cu lenjeria intimă la vedere! Topul celor mai transparenți chiloței
💣Chinezii aduc un nou SUV în România. Bate Dacia Duster la dotări și arată BOMBĂ...
Sorin Grindeanu numeşte tronsonul cu tuneluri de pe A1 Lugoj-Deva „o ruşine pentru România”
Oamenii de știință sunt ȘOCAȚI! Plantele și pădurile nu au absorbit carbon aproape deloc anul...
Doliu şi durere în Biserica Ortodoxă Română. Patriarhul DANIEL...
„Viciul intelectualilor”, detestat de Ceaușescu. Ce le-a interzis dictatorul
Au apărut primele date oficiale referitoare la autopsia lui Liam Payne. Ce au declarat autoritățile:...
VIDEO Adrian Marțian și-a găsit copiii! Cei trei minori au spus adevărul: "Am ajuns la...
Cum s-a simțit Raluca Bădulescu pe vremea când era ceva mai plinuță? De ce se...
Povestea de dragoste dintre Steliana Sima şi soţul ei. Cum a încercat bărbatul să-i atragă...
BANCUL ZILEI. Bulă: – Vreau să-mi tatuați numele iubitei mele acolo, jos!
Cel mai complet genom de tigru tasmanian ar putea readuce la viață specia