Fermierii români pun pasiune în activitatea lor, dar, pe de altă parte, există fragmentare și lipsă de capitalizare în acest sector, a explicat Monalisa Ungureanu, CEO Agrii România, care a vorbit în cadrul Conferinței digitale LIVE „Go Agro” despre soluțiile pe care le oferă compania pentru creșterea productivității fermelor.
Pentru a a crește eficiența fermei, indiferent de mărime, agricultorii au nevoie de produsele potrivite, la momentul potrivit, și să fie deschiși la oportunitățile pe care le oferă momentul actual, dincolo de provocările pe care trebuie să le depășească după un an greu pentru sector și în contextul crizei provocate de pandemia de COVID-19.
Statisticile arată că 9 din 10 ferme din România sunt mai mici de 5 hectare, cu mult peste media la nivel european, unde aproximativ 2 din 3 ferme sunt mai mici de 5 hectare.
„Ceea ce facem noi, Agrii România, este ca prin oferta pe care o adresăm fermerilor să încercăm să găsim soluții personalizate, prin care aceștia să-și îmbunătățească eficiența la nivel de fermă, indiferent de segmentul în care sunt ei poziționați, fie că e fermă comercială, fie de subzistență”, explică Monalisa Ungureanu, CEO Agrii România, unul dintre distribuitorii naționali de input-uri pentru agricultură, destinate sectroul vegetal, și care se află în relații comerciale cu toate categoriile de fermieri.
Agrii România oferă o gamă variată de îngrășăminte, semințe și produse de protecție a plantelor, dar și servicii, inclusiv cel digital, lansat și oferit spre testare fermierilor cu mult înaintea pandemiei de COVID-19. „Am avut o viziune că agricultura în România înseamnă inteligență și inovație”, spune Monalisa Ungureanu, în cadrul Conferinței digitale „Go Agro”. La evenimentul organizat de Gândul a participat și ministrul Agriculturii, Adrian Oros.
„Este clar că viitorul aparține agriculturii și viziunea noastră este că în viitor, agricultura se va face de către profesioniști pentru profesioniști. Este vorba de o viziune, aspirații, viitor, avem o foaie de parcurs de executat în acest sens”, spune CEO-ul Agrii România.
Agricultura românească este în fața unor provocări, dar și a unor oportunități care pot duce la creșterea eficienței. „Să pornim de la oportunitățile pe care România le are în acest moment: avem peste opt milioane de hectare pe care le cultivăm, pot fi exploatate, o calitate bună a solului, și ceea ce este foarte important: avem fermieri care pun pasiune în tot ceea ce fac. Avem în schimb provocări pe partea de productivitate: avem o fragmentare excesivă. Avem o lipsă de capitalizare: un fermier mic nu poate să aibe acces la resurse, așa cum are un fermier mai mare”, este de părere Monalisa Ungureanu.
Producțiile pot fi obținute dacă investești, iar ca să investești, trebuie să ai acces la anumite resurse. „Din ce știm, în România investim în produse de protecție a plantelor poate la jumătate față de media europeană. Investim, la fel, în zona de nutriție, mai puțin de jumătate din media europeană. Este evidentă legătura cu lipsa de capitalizare, este în directă legătură cu nivelul de pregătire, cu sistemul educațional. Toate aceste lucruri pe care noi le adresăm în momentul de față, prin oferta de produse, servicii și prin konw-how-ul și consultanța pe care o acordăm fermierilor, încercăm să contribuim la schimbarea peisajului în agricultură”, a spus Monalisa Ungureanu în cadrul conferinței „Go Agro” organizată de Gândul.
„Noi nu suntem doar un distribuitor care vine și vinde niște produse, încercăm să venim și să vindem produsele de care fermierii noștri au nevoie, când au nevoie, la un cost competitiv și să-i și învățăm foarte multe elemente care să-i ajute în viitor”, a adăugat ea.
Monalisa Ungureanu a apreciat măsurile, inițiativele și proiectele avute în vedere de ministerele de resort: „Ne așteptăm foarte mult să vedem la nivelul fermierului român o creștere a eficienței prin folosirea acestor fonduri. Se pare că mai sunt bani. Hai să-l educăm pe fermierul român și să aibe acces la aceste informații și să poată să utilizeze aceste fonduri”.
Un element de unicitate ca distribuitor pe piață pe care Monalisa Ungureanu l-a prezentant este serviciul digital, lansat în urmă cu trei ani, ca parte a direcției de utilizare a agriculturii de precizie în România.
„Sunt foarte multe oportunități pe care fermierul român ar trebui să le considere și să se grăbească să le utilizeze. Acționăm într-un mediu plin de incertitudini, mai ales din punct de vedere climatic, vedem și ce s-a întâmplat anul trecut, avem nevoie nu de reacție, avem nevoie și de planificare și anticipare”, a spus Monalisa Ungureanu.
Serviciul digital RHIZA pe Agrii România a început să îl utilizeze de acum trei ani și-a propus în prima fază să educe fermierul român, să îl facă să vadă avantajele unei agriculturi digitale, o agricultură care să fie monitorizată cu sateliți, iar apoi fermierul român să utilizeze și elementele de analiză de sol și analize foliare care să-l ajute să-și îmbunătățească eficiența la nivel de fermă.
„În momentul de față, toată forța noastră de vânzări are aces la acest produs digital pentru că în felul acesta considerăm că poate să existe o conversație între un membri de vânzări al echipei Agrii și un fermier român și putem să adresăm într-un mod practic și concret nevoile fermierilor”, a precizat Monalisa Ungureanu.
„Toate soluțiile pe care Agrii România le propune sunt soluții testate în fermele noastre de testărim iar experiența, apropo de folosirea agriculturii de precizie, atât în piața din România, cât și în piețele în care grupul din care facem parte, atât în Brazilia, în Polonia, Ucraina și Marea Britanie, au arătat că fiecare fermier care pariază în a folosi un produs digital poate să aibe între 5 și 10% minim costuri reduse pentru ferma sa vegetală”, a subliniat Ungureanu.
Agricultura de precizie poate să vină în sprijinul fermierilor pentru a se alinia la cerințele prevăzute în Green Deal. „Agrii România este prezent în piață cu toate aceste soluții, avem foarte multe activități și acțiuni care să ne ajute să facem accesibil fermierului român toate aceste informații și pariem pe viitorul agriculturii în România”, a spus Monalisa Ungureanu.
Iar acceptarea soluțiilor digitale vine cel mai simplu după testarea serviciilor. „Noi am oferit această soluție gratuit la început, din punct de vedere marketing ne-am dat seama că s-ar putea să nu fie apreciată, dar am insistat în a fi alături de fermieri, solicitându-le să testeze în fermele lo în mod gratuit și să poată să facă comparații. În prezent oferim soluții, suntem alături de ei cu sfaturi tehnice și la sfârșit comparăm. Cam așa lucrăm, ca să poată să prindă încredere. Că, dacă nu ofer asfel de experiențe, nu ai cum să reușești în conversația cu fermierul român”, a explicat Monalisa Ungureanu.
Trecerea de la achiziționarea de produse la servicii ține de costuri, dar și de gradul de încredere și este foarte important ca distribuitorul să aibă cu fermierul o relație de parteneriat. „Rolul nostru ca distribuitor este puțin perceput în mod eronat, ne transformăm și în finanțatori. Or noi aici încercăm să convingem, și prin programele pe care Agrii România le-a dezvoltat cu diverși parteneri bancari, că rolul unui distribuitor este de a furniza produse, servicii, de a ajuta la eficiență în cadrul fermei, și să lăsăm puțin funcția de finanțator să fie preluată de către bănci”, a conchis Monalisa Ungureanu
Agrii Romania are la bază companiile COMFERT și REDOXIM, achizitionate în 2015 de către Origin Enterprises PLC. De asemenea, sub umbrela Agrii Romania stă și brandul AGRICULTURA PLUS, departamentul tehnic al grupului de firme Origin Romania.
Invitații Conferinței digitale LIVE „Go Agro”, organizată de Gândul, au abordat tema agriculturii în România atât din punctul de vedere al autorităților, al companiilor dar și al consumatorilor finali. Urmăriți evenimentul integral difuzat în direct online din studioul Gandul LIVE pe pagina de Facebook Gândul, canalul de Youtube Gândul și pe www.gandul.ro.