Animals International atrage atenția că 10 vapoare încărcate cu cel puțin 130.000 de animale vii (ovine) sunt blocate în canalul Suez în drumul lor către țări terțe din Orientul Mijlociu. Blocajul este cel mai mare din istorie și a survenit marți, 23 martie, în urma eșuării Evergreen, cel mai mare cargo din lume care măsoară 400 metri lungime, cântărește 220 mii tone și a blocat canalul Suez pe întreaga sa lățime.
Organizația solicită ANSVSA să suspende exportul de animale vii către țări terțe și să cheme înapoi toate vapoarele care sunt deja în apropierea canalului Suez. Organizația recomandă de asemenea ca animalele să fie sacrificate în România care ar putea exporta carne în loc de animale vii, o afacere mai puțin riscantă și care ar păstra valoarea adăugată în țara noastră.
În ciuda eforturilor permanente ale autorităților egiptene, nava Evergreen nu a putut fi mișcată și nu se știe când va fi remediată situația.
”Situația în Suez este critică și riscă să devină cea mai mare tragedie maritimă din istoria omenirii care implică animale vii. Dacă animalele rămân fără apă și hrană atunci vor începe să se împingă unele în altele și vor muri toate. A fost cazul celor 14.800 de oițe din România de pe vaporul Trust 1 în drum spre Iordania acum câțiva ani. Toate au murit când nava a rămas fără apă de băut”, avertizează Gabriel Păun, directorul UE al Animals International.
Cele 10 vapoare identificate de Animals International care au plecat din portul Midia încărcate cu animale cu destinații care includ traversarea canalului Suez sunt: Sea Star Livestock, Dragon, Harmony Livestock, Lady Maria, Jersey, Al Farouk, Britta K, Lady Rasha, Mariona Star și Taiba.
România, în vizorul UE
România este deja în atenția Comisiei Europene care a constatat numeroase deficiențe în portul Midia. Cel mai recent incident a avut loc în noiembrie 2019, după ce vaporul Queen Hind încărcat cu circa 15.000 de oi s-a răsturnat.
”Tragedia de la Midia, din noiembrie 2019, când vaporul Queen Hind s-a răsturnat, omorând peste 14.500 de animale a traumatizat o lume înteragă care a văzut imaginile ce nu fac cinste țării noastre. Singura șansă să evităm o situație și mai gravă este ca România să suspende imediat exportul cu animale vii, să cheme înapoi toate vapoarele cu animale care așteaptă intrarea în Suez și să înceapă cu această ocazie exportul de carne în loc de animale vii. Ar fi un comerț care ar anula suferința inutilă a animalelor și ar fi mai rentabil economic pentru România”, a încheiat Păun.
Animals International a cerut de mai multe ori interzicerea exporturilor de animale vii, deoarece nu sunt respectate normele de bunăstare.