Înscrierile pentru schema de ajutor de stat pentru HoReCa ar putea începe de la 1 iunie, a declarat Paul Ene, secretar de stat în Ministerul Economiei, care a detaliat, la GÂNDUL FINANCIAR, stadiul procedurii de implementare a acesteia.
Ministerul Economiei a făcut toți pașii necesari privind notificarea Comisiei Europene și penttru operaționalizarea schemei de ajutor de stat pentru HoReCa, astfel încât banii să ajungă cât mai repede la cei care au nevoie de despăgubirea pierderilor suferite în urma restricțiilor impuse pentru genstionarea pandemiei de COVID-19, a explicat, la GÂNDUL FINANCIAR, Paul Ene, secretar de stat în Ministerul Economiei.
Pentru schema de ajutor de stat pentru HoReCa – instituită prin OUG 224/2020 și ulterior modificată prin OUG 10/2021 – cu un buget estimat inițial de 2,5 miliarde de lei (500 milioane de euro), au fost alocate credite bugetare în valoare de 1 miliard de lei în bugetul din anul 2021. Valoarea granturilor este de 20% din pierderea beneficiarului din 2020 față de 2019. Conform norei de fundamentare, numărul beneficiarilor este estimat la 73.211.
„Ordonața 224 aprobată în prima ședință de Guvern a actualului Guvern fost elaborată de Cabinetul trecut și doar a fost aprobată, tocmai pentru că existau niste probleme de operaționalizare acolo. Noi am lucrat câteva luni de zile și cu cei din domeniul HoReCa pentru a găsi cea mai bună metodă de a furniza acest ajutor de stat exact celor care au nevoie”, a declarat Paul Ene, la GÂNDUL FINANCIAR.
Ordonanța a fost gândită strict pentru domeniul HoReCa și au fost incluse cele 11 CAEN-uri aferente domeniilor de activitate, iar prin OUG 10/2021, elaborată în urma discuțiilor cu cei din domeniu, s-au introdus mai multe facilități pentru a nu suprabirocratiza acest ajutor și oamenii să poată ajunge cât mai repede în posesia banilor, a expliat Paul Ene.
„Bugetul este destul de limitat și am găsit o soluție astfel încât prin credite de angajament să putem ajuta cât mai mult companiile din domeniu. Pe lângă asta, cred eu că vom reuși să automatizăm cât mai bine procesul. Noi deja, după Ordonanța 10/2021 am inițiat toți pașii necesari de notificare la Comisia Europeană, de începere a dezvoltării a platformei online de înscriere, tocmai pentru a avea totul pregătit cât mai rapid. Așa cum am decis și la ultima dezbatere de săptămâna trecută cu cei din HoReCa, sperăm să avem totul gata să putem lansa call-ul (apelul – engl.) de înscriere undeva la 1 iunie, când e și data-limită legală de depunere a bilanțului pe anul 2020”, a declarat secretarul de stat.
Prin OUG 10/2021 s-a schimbat modul de atribuire a ajutoarelor. „Lucrul pe care l-am introdus în noua ordonanță, tocmai pentru că creditele bugetare alocate sunt de 1 miliard de lei, față de 2,5 miliarde, cât era necesar, am introdus acest concept de proratare, astfel încât fiecare beneficiar va obține un procent din ajutorul de stat, toți cei eligibili, tocmai pentru ca să nu mai fie principiul de primul venit, primul servit, astfel încât fiecare companie să beneficieze de o sumă, evident în funcție de procentul pe care îl reprezintă miliardul din suma totală de 2,5 miliarde”, spune Paul Ene.
De exemplu, dacă în prezent suma eligibilă totală este de 2,5 miliarde de lei, iar creditele bugetare sunt de un un miliard, acel miliard se va împărți între toți beneficiarii eligibili în procentul cât însemnă un miliard din 2,5 miliarde, deci aproximativ 40% din suma respectivă. Deci dacă o firmă se va încadra pentru 100.000 de euro, să zicem, va primi 40.000 de euro.
„Acest lucru ne și obligă să putem acorda acest ajutor de stat după ce se termină evaluarea tuturor beneficiarilor”, a declarat Paul Ene.
OUG 10/2021, aprobată de Guvernm este în prezent pe traseul legislativ în Parlament, în discuția comisiilor din Camera Deputaților, după ce a primit votul Senatului, cu amendamente. În prezent, Ministerul Economiei lucrează la elaborarea proiectului procedurii de implementare a schemei, care, conform discuțiilor cu cei din HoReCa, urmează să fie supus dezbaterii publice în a doua jumătate a lunii aprilie.
Întrebat despre eventualitatea ca în această schemă să fie incluși și organizatorii de evenimente, Paul Ene spune că decizia este în Parlament.
„Tocmai pentru a grăbi procesul pentru cei din HoReCa am făcut pașii necesari de notificare și pași operaționali pe care trebuia să îi facem, în funcție de ce se decide în Parlament, noi trebuie să aplicăm. Trebuie doar să înțelegem că orice modificare adusă acum poate întârzia procesul acesta, tocmai pentru că deja s-au făcut niște pași necesari. Dacă se modifică, asta înseamnă o renotificare la Comisiei, ceea ce ar putea să întârzie totul cu câteva luni”, a spus Paul Ene.
„Toți cei care au fost restricționați din activitate sunt îndreptățiți la un ajutor de stat și aici e cât se poate de clar. Din păcate (organizatorii de evenimente – n.r.) nu au fost incluși de la început și a fost o schemă special pentru HoReCa, și treaba noastră la Ministerul Economiei a fost să operaționalizăm și să aducem cât mai repede acești bani în piață”, a conchis secretarul de stat din Ministerul Economiei, la GÂNDUL FINANCIAR.
Urmăriți emisiunea integrală GÂNDUL FINANCIAR, transmisă pe gandul.ro și pe contul de Facebook al emisiunii: