Transportul public de suprafață din București este într-o situație fără precedent. În prezent, fostul edil Gabriela Firea figurează în continuare ca președinte în statutul Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov (TBPI). Potrivit surselor Gândul.ro, hotărârile care s-au luat din toamnă până în prezent la nivelul acestei instituții, care se ocupă cu reglementarea transportului în Capitală, ar fi nule de drept.
Potrivit surselor Gândul.ro din cadrul Municipialității, în prezent, mijloacele de transport în comun ar funcționa ilegal, pentru că nu au fost făcute modificările în actele statutare ale TBPI, iar în prezent în statutul oficial al Asociației președinte este tot Gabriela Firea. De asemenea, vicepreședintele Consiliului Director a rămas Marian Petrache, fostul președinte al Consiliului Județean Ilfov, așa cum apare în statutul TBPI publicat pe site-ul instituției.
„Orice hotărâre luată de organe nestatutare este nulă de drept, inclusiv aprobarea contractului de transport public pe durata a 10 ani. În 9 luni de mandat nu au făcut modificările statutare, iar acestea să fie înregistrate la judecătorie prin încheiere definitivă.
Pentru ca hotărârile Asociției să fie valabile trebuie semnate de președintele statutar, și anume de către Gabriela Firea sau de persoana mandatată/ împuternicită de aceasta în perioada când era reprezentantul municipiului”, spun sursele Gândul.ro.
Potrivit Legii nr. 276 din 27 noiembrie 2020, articolul 33 „modificarea statutului asociației se face prin înscrierea modificării în Registrul asociațiilor și fundațiilor aflat la grefa judecătoriei în a cărei circumscripție își are sediul asociația, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 8-12; Cererea de înscriere a modificării va fi însoțită de hotărârea adunării generale”, se arată în lege.
Actualul director general al TBPI, Vlad Ghițulescu, admite că trebuie modificat statutul.
„Statutul, într-adevăr, trebuie modificat, este în curs de modificare. Este o procedură mai îndelungată, este multă birocrație. Dar, da, trebuie modificat, mai ales că au mai avut loc schimbări la nivelul Asociației, și datorită înlocuirii unor primari, a mai decedat și primarul de la Găneasa, și din acest motiv s-a tot lungit. Au fost niște motive pur obiective care au întârziat modificarea”, a declarat Vlad Ghițulescu pentru Gândul.ro.
Acesta mai precizează că în ciuda faptului că statutul nu este modificat, adunarea generală a asociației ar fi decis, în noiembrie, să-l numească președinte pe actualul edil, Nicușor Dan.
O altă problemă cu care se confruntă transportul public din București este că a expirat, încă din martie, contractul de delegare a gestiunii serviciului de transport public local de călători, încheiat în 2018 între TBPI și STB S.A.
Pratic, trebuie semnat un nou contract, dar care întârzie.
„Încă nu s-a semnat contractul, au fost câteva întâlniri, între Vlad Ghițulescu și Adrian Criț (director general STB), și știu că Nicușor Dan a dat un termen limită data de 20 mai, ca să se vină cu soluții. Cel mai rău scenariu ar fi ca în cazul în care nu se semnează un nou contract, transportul public să funcționeze în afara unui cadru juridic”, a declarat, pentru Gândul.ro, Florin Melciu, președintele Comisiei de transport și mobilitate urbană din cadrul Consiliului General al Municipiului București.
Surse din cadrul TBPI au declarat pentru Gându.ro că în prezent se lucrează „intens” pentru semnarea unui nou contract de delegare a serviciului pentru transportul public din București.