Persoanele fizice cu domiciliul în România, cu 18 ani împliniți, fără restanțe la bugetul de stat și la bugetul local se pot înscrie, începând de vineri, ora 10:00, până vinerea viitoare, 20 mai, ora 23:59, în aplicația informatică dedicată programului Rabla pentru electrocasnice. Bugetul alocat pentru anul 2021 este de 75 de milioane de lei, o valoare-record, iar numărul beneficiarilor este estimat la peste 200.000.
Ediția din acest an a Programului naţional de înlocuire a echipamentelor electrice şi electronice uzate cu unele mai performante din punct de vedere energetic – Rabla pentru electrocasnice – debutează vineri, prin etapa de înscriere a solicitanților. Bugetul alocat de stat pentru acoperirea unei părți a prețului electrocasnicelor noi este de 75 de milioane de lei.
Programul a fost regândit în acest an, după ce, la ediția de anul trecut, cu un buget de 40 de milioane de lei, aplicația informatică dedicată a cedat. Astfel, 15 decembrie, data anunțată pentru lansarea programului, a fost și ziua în care Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a anunțat amânarea acestuia, „din cauza contextului general de instabilitate a securității cibernetice, a unor suspiciuni privind siguranța informatică a aplicației și a încercărilor anterioare de fraudare a procesului de înscriere prin clonarea unor informații specifice programului Rabla pentru Electrocasnice”. În aceeași zi, ministrul Mediului de la acea vreme, Mircea Fechet, a cerut revocarea lui Dan Cătălin Vatamanu de la conducerea AFM.
Ulterior, tot în decembrie 2020, la predarea mandatului, Mircea Fechet, a explicat că arhitectura aplicației a avut deficiențe majore și a cedat în momentul în care zeci de mii de utilizatori s-au contectat simultan. Actualul ministru, Tanczos Barna, anunța atunci că programul va fi relansat când oficialii vor avea siguranţa funcţionării sistemului informatic și după aprobarea bugetului programului, fapt care a dus lansarea în acest an.
Astfel, în acest an, modalitatea de accesare a programului a fost revizuită, după cum a detaliat, marți, ministrul Mediului, Tanczos Barna. „În ediția trecută au fost probleme în momentul înscrierii beneficiarilor, sistemul a cedat, motiv pentru care am regândit acest sistem și în prima fază, printr-un proces foarte simplu, se vor înregistra beneficiarii în sistemul informatic. Trebuie să menționeze nume, prenume, județ, localitate, Cod Numeric Personal, adresă de e-mail și număr de telefon valid și are opțiunea de a încărca pe loc un buletin de identitate sau o carte de identitate și o declarație pe propria răspundere că pune la dispoziția AFM datele personale”, a explicat ministrul Mediului, Tanczos Barna.
Potrivit Ministerului Mediului, față de anii trecuți modalitatea de înscriere în program a fost revizuită, astfel încât toți cei interesați să poată beneficia de oportunitatea de a se înscrie și de a obține unul sau mai multe vouchere.
Astfel, începând de vineri, cei interesați au la dispozițe șapte zile să se înscrie în aplicația de pe site-ul AFM și să își creeze un cont de utilizator, un element de noutate a ediției, care permite atât selecția voucherelor, cât și urmărirea statusului acestora.
Potrivit AFM, datele necesare pentru crearea contului sunt:
La înscriere, utilizatorul trebuie să se angajeze că va depune un echipament vechi în schimbul produsului nou achiziționat. În contul de utilizator solicitantul va încărca şi o copie a BI/CI, până la momentul utilizării voucherului, inclusiv.
Concomitent cu înscrierea solicitanților în Program prin crearea conturilor de utilizator, se va desfășura și sesiunea de înscriere în vederea validării comercianților, tot prin intermediul aplicației informatice, se arată în informarea Ministerulu Mediului. Conform ghidului de finanțare, comerciații au obligația de a prelua cu titlu gratuit echipamentul vechi de la cumpărător.
După înscrierea solicitanților în platforma de pe site-ul AFM, prin crearea conturilor de utilizator, urmează etapele de selecție, tot în aplicația informatică. Selecția voucherelor se va face etapizat, pentru câte trei tipuri de produse, timp de câte două săptămâni sau până la epuizarea bugetului, astfel:
În cazul în care bugetul alocat etapei de înscriere nu este consumat, acesta se reportează și devine disponibil la organizarea unei noi sesiuni, dacă are loc în același an bugetar. În acest caz, după ce sumele neconsumate revin în buget se reia întreaga procedură de selecție pe etape, inclusiv etapa de înscriere în program/creare de cont.
Intervalul între ultima etapă de selecție a unei sesiuni și etapa de înscriere pentru a doua sesiune de generare de vouchere este de maxim o lună, conform informării AFM.
Față de ediția anunțată anul trecut, pentru mașinile de spălat se acordă un plus de 100 de lei la voucher, iar acestea pot fi modele dotate și cu uscător, în comparație cu edițiile precedente.
Statul acordă finanțarea, sub formă de voucher, în funcție de categoriile de echipamentele incluse în problamul de eficientizare energetică, astfel:
Potrivit ghidului de finanțare, valoarea voucherului nu poate fi mai mare de jumătate din prețul echipamentului.
Un solicitant aprobat poate cumpăra mai multe electrocasnice noi, în schimbul predării unui număr echivalent de echipamente uzate pentru care primește vouchere, dar nu mai mult de unul pentru fiecare categorie.
Suma finanţată de AFM se scade de către comerciantul validat din valoarea totală a facturii echipamentelor achiziţionate prin program, iar diferenţa este suportată de către persoana fizică, din surse financiare proprii. Demontarea/montarea echipamentelor achiziţionate prin program intră în sarcina beneficiarilor şi nu este considerată cheltuială eligibilă.
Solicitanții trebuie să predea în schimbul voucherului pentru un echipament nou, un echipament uzat din aceeași categorie, cu câteva excepții: pentru laptopuri și tablete se poate preda la schimb fie un echipament de tip calculator personal, compus din unitate centrală și monitor, fie un alt echipament inclus în program, cu excepția latopurilor și tabletelor vechi. De asemenea, pentru mașinile de spălat vase, precum și pentru uscătoarele de rufe se poate preda la schimb orice echipament vechi inclus în program.
Potrivit Ghidului de finanțare, fupă finalizarea înscrierii solicitanţilor în aplicaţia informatică, AFM centralizează listele cu aceştia, le avizează în cadrul Comitetului director şi le aprobă în Comitetul de avizare. Lista solicitanţilor aprobaţi se publică pe pagina de internet a Autorităţii şi va conţine numele şi prenumele persoanelor fizice, localitatea şi judeţul, categoriile de EEE-uri aprobate şi sumele aferente.
Valabilitatea voucherelor este de 15 zile de la data validării acestora de către AFM, termen în care solicitantul trebuie să le utilizeze la un comerciant validat, fie în magazinele fizice, fie online.
În ultima fază a programului, AFM se obligă să asigure plata sumelor solicitate de către comerciant pentru care acesta prezintă toate documentele necesare în formatul prevăzut în ghidul de finanţare, în maximum 45 de zile lucrătoare de la data la care dosarul de decontare este complet şi conform şi nu mai sunt necesare clarificări, în condiţiile în care nu apar evenimente neprevăzute şi care nu pot fi imputabile Autorităţii, în limita fondurilor prevăzute prin bugetele anuale ale Fondului pentru mediu.
AFM – MANUAL DE UTILIZARE AL APLICAȚIEI DIN CADRUL PROGRAMULUI „RABLA ELECTROCASNICE” by Gandul.info on Scribd
Lista comercianților validați va fi disponibilă în secțiunea dedicată de pe site-ul AFM.
Listele cu beneficiarii aprobați vor fi disponibele în secțiunea dedicată de pe site-ul AFM.