Pandemia a accelerat procesele de digitalizare și a dus la migrarea masivă a consumatorilor în online, granițele dintre „afacerile locale” și „afacerile globale” s-au estompat puternic, iar 2021 nu va mai fi pentru nimeni „business as usual”, arată analiza DataReportal din acest an. Companiile vor fi nevoite să automatizeze din ce în ce mai multe procese ale marketingului digital, explică Mihai Bocai, CEO ProductLead pentru GÂNDUL FINANCIAR, în contextul în care volumul de comunicare online crește exponențial, obiceiurile de consum sunt dictate de progresul tehnologic.
Tehnologia conectivă a jucat un rol-cheie în viața oamenilor în ultimul an, iar afacerile se confruntă cu un volum uriaș de date generate de consumatori în online, pe care companiile trebuie să le interpreteze corect și să genereze răspunsul adecvat, către un public țintă bine definit. Este o cursă a cărei viteză crește direct proporțional cu dezvoltarea tehnologiei.
La nivel global, cifrele DataReportal arată că 2021 a adus aproape o jumătate de miliard de noi utilizatori de social media, a însumat 1,3 miliarde de ani petrecuți de consumatori folosind internetul și trilioane de dolari cheltuiți pentru comerțul electronic.
„Piețele locale” sunt înghițite, în acest context, din ce în ce mai rapid de „piețele globale”, iar marketingul clasic pierde teren în fața marketingului digital. Cu alte cuvinte, nimic nu mai este „business as usual”.
Marketingul digital se va dezvolta pe baza evoluției obiceiurilor de consum dictate de progresele tehnologice. Mobile, gesturi, voce, acestea sunt noul normal pentru noile generații care vor împinge limitele tuturor ecosistemelor la maxim, spune Mihai Bocai, CEO ProductLead pentru GÂNDUL FINANCIAR. Business-urile nu mai pot spera să fie competitive în acest uriaș „haos informațional” fără a-și automatiza o mare parte din procesele de marketing. Tehnologia dezvoltată de ProductLead permite brand-urilor să personalizeze proiectele de marketing digital, scalabil, oferind un motor puternic de automatizare și experimentare a proceselor de creație.
„În primul rând trebuie să înțelegem în ce direcție merge marketingul digital în general. Astfel, în primul rând, volumul de comunicare online crește exponențial, în timp ce apar din ce în ce mai multe canale prin care fiecare generație se poate exprima în nenumărate moduri. În al doilea rând, există o serie de probleme care se nasc din această situație: ad blockers, probleme de privacy, restricții de acces în funcție de vârstă, concentrarea de bugete către jucătorii mari, fake news și clickbait etc. Toate astea completează un tablou problematic al vieții noastre digitale”, spune Mihai Bocai.
Mihai Bocai spune că, în 2021, marketingul digital va fi influențat de trend-uri cheie:
1. Modele de monetizare mixte (abonament vs reclamă)
2. Formate creative hibride (live, streams, shoppable)
3. Descentralizarea către publisheri locali și micro-comunități
4. Macro-targetare vs micro-targetare
5. Creatori de conținut ce vor înlocui canalele de ads tradiționale.
În acest context, spune reprezentantul ProductLead, pentru branduri este din ce în ce mai greu sa transmită un mesaj corect către o audiență construită într-un mod etic. Automatizarea în zona marketingului trebuie să ofere brandurilor o mână de ajutor în acest haos. Viteza cu care se vor întâmpla aceste trenduri este exponențială, iar fără automatizare în procese cheie va fi aproape imposibil să supraviețuiești ca afacere.
„Consider că toate procesele repetitive, în care oamenii nu adaugă direct valoare, trebuie automatizate. Automatizarea trebuie să augmenteze capacitatea brandurilor de a procesa aceste volume mari de date și comportamente. Însă totul într-un mod etic, cu consimțământul celor implicați în proces”, adaugă CEO ProductLead.
Mihai Bocai simplifică „decalogul” regulilor pentru vizibilitatea online a companiilor și a creatorilor de conținut la trei reguli esențiale:
1. Conținut – este important ca ceea ce transmit sa fie autentic, relevant și să însemne ceva pentru audiență;
2. Consistență – sunt foarte multe branduri care nu întrețin un dialog continuu cu audiența. Posteaza sporadic, avand așteptări ca audiență sa reacționeze. Fără consistență, nu se pot obține rezultate;
3. Comunitate – trebuie să înțeleagă profund structura comunității lor, nevoile audienței și factorii ce determină această audiență să răspundă pozitiv la mesajele brandului.
ProductLead oferă un motor puternic de automatizare și experimentare a proceselor de creație, valorificând datele din website-ul de ecommerce al clientului, conținutul generat de influenceri, conținutul din social media generat de consumatorii produsului/ serviciului precum și activele brandurilor, deținute, produse sau achizitionate (de exemplu stock image, video, sunet). Compania pune la dispoziție o interfață denumită Creative Studio în care brandul își poate defini șabloane și poate stabili reguli prin care acest conținut să fie legat în aceste șabloane. Ulterior, Creative Studio automatizează producția de conținut pe baza tuturor acestor aspecte.
Spre exemplu, explică Mihai Bocai, un jucător de e-commerce, poate să automatizeze generarea de creative video pentru produsele sale, în timp real, cu un efort foarte mic, reușind să păstreze consistența și calitatea pe întregul portofoliu de produse, fără sa apeleze la o agenție de creație. Platforma de tip SaaS extrage automat date din website-ul de e-commerce, ajută brandul să își scaleze relația cu influencerii, pentru a produce mai mult content, procesează și celelalte active de brand și ajută la definirea și automatizarea unui întreg flux creativ.
Astfel, un marketer poate să dezvolte elemente creative eficiente, de 10 ori mai rapid și la costuri de 10 ori mai mici, oferind un motor puternic de automatizare și experimentare a proceselor de creație, valorificând datele din website-ul de ecommerce al clientului, conținutul generat de influenceri și activele brandurilor la scară largă.
Conceptul “Creative as a Service” permite implementări versatile și multiple, spre exemplu: automatizare de creative, lucrul cu User Generated Content (UGC), implementarea de social commerce, furnizarea de conținut automatizat pentru servere de ads, injectarea de conținut în aplicații mobile, managementul centralizat al paginilor de produs distribuite la retaileri etc. Tehnologia permite ingestia datelor, analiza lor, automatizarea fluxului de design și apoi distribuția rezultatelor în sistemele în care brandul dorește. ProductLead oferă un API prin care orice integrare este posibilă.
Parteneriatele ProductLead cu Facebook și TikTok consolidează accesul la informații, date și API-uri importante care ajută la personalizarea serviciilor pentru clienți, explică Mihai Bocai. De asemenea, le va permite brandurilor să își diversifice, monitorizeze și adapteze conținutul promovat într-un mod creativ și automatizat. Parteneriatul cu VTEX duce tehnologia către jucătorii de ecommerce din segmentele mediu și enterprise.
ProductLead a închis în aprilie o rundă de tip late-seed de 600.000 euro. Finanțarea a fost coordonată de Sparking Capital, în calitate de investitor principal, în parteneriat cu fondurile de investiții Eleven Ventures (Bulgaria) și Founders Bridge (Suedia). În ceea ce privește produsul, compania lanează o nouă versiune de Creative Studio, care permite integrarea de surse multiple de conținut: video, conținut din social media, conținut din ecommerce, sunet/ muzica, elemente de branding.