Abandonul școlar a crescut la toate nivelurile de învățământ, arată rapoartele oficiale, iar cea mai mare rată este la începutul și la finalul ciclului de învățământ, la clasele pregătitoare și a V-a, în ciclurile primar și gimnazial. Fenomenul de abandon școlar se înregistrează în mediul rural, unde peste 23% dintre elevii intrați în școală acum opt ani abandonaseră cursurile până la terminarea gimnaziului
Potrivit Raportului privind starea învățământului preuniversitar din România 2019-2020, 35,3 mii de elevi din ciclurile primar și gimnazial au abandonat școala în anul școlar 2018-2019. Cu un an înainte, numărul elevilor care au abandonat era de 28 de mii, la fel și cu un an înaintea acestuia.
O scădere a diferenței între rata abandonului în învățământul primar și gimnazial din urban și cea din rural există, mediul rural fiind în continuare în dezavantaj (1,8% în urban și 2,6% în rural).
În ce priveşte diferenţa pe sexe, de regulă abandonează mai mult băieții decât fetele, dar anul trecut a avut loc o creștere similară a abandonului la ambele sexe, aproximatată la circa 2%.
Situația detaliată, pe nivelul de învățământ primar și gimnazial
„Datele evidențiază faptul că ratele cele mai ridicate ale abandonului se înregistrează la clasele de început de cicluri de școlaritate: clasa pregătitoare și clasa I, respectiv clasa a V-a”, potrivit raportului.
Se pierde aproape un sfert dintr-o generație, în 8 ani de școală, în mediul rural.
La nivelul anului 2018-2019, 6% dintre elevii din mediul urban (din cei care au intrat în clasa I în 2011/2012) au abandonat studiile, comparativ cu 18,9% dintre elevii din rural care abandonează studiile.
Astfel, aproape un sfert dintr-o cohortă școlară se pierde pe parcursul învățământului primar și gimnazial în mediul rural (23,1%), comparativ cu 8,2% dintre elevii din mediul urban (date pentru cohorta 2011/2012-2018/2019).
Rata abandonului școlar este diferența dintre numărul elevilor înscriși la începutul anului școlar și cel al elevilor aflați în evidență la sfârșitul aceluiași an școlar, exprimată ca raport procentual față de numărul elevilor înscriși la începutul anului.
Abandonul școlar înseamnă că elevii renunță să mai frecventeze școala. Abandonul școlar este constatat pentru anul anterior școlar, în raportul din anul 2020.