Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a afirmat că flota TAROM va fi redusă în următorii ani. Potrivit acestuia, în 2024, doar 17 aeronave vor mai purta însemnele companiei aeriene de stat. Pe de altă parte, zborurile charter ar putea fi o bună soluție pentru a face profit: numai într-o săptămână au fost 70 de zboruri către Egipt, a mai spus ministrul, într-un interviu acordat Digi24.
„Pe partea de uniformizare a flotei vor rămâne cu ATR și Boeing. O să rămână undeva la 17 aeronave cu uniformizare, ceea ce reduce mult costurile. Asta a fost o mare problemă a TAROM: să opereze 3 tipuri de aeronave”, a arătat ministrul transporturilor în interviul pentru Digi24.
În acest moment, TAROM are 29 de avioane, după ce în perioada 2017-2020 în flota sa au intrat mai multe aeronave Boeing și ATR, iar șefii transportatorului aerian nu au reușit deocamdată să scape de cele vechi. O parte dintre avioanele actuale vor fi vândute.
Șapte aeronave mici, folosite în cursele interne sau pe distanţe scurte, ar urma să fie predate celor de la ATR, cu care TAROM a semnat un contract pentru achiziția de aeronave noi.
În contextul în care întârzierile din campaniile de vaccinare ale statelor și „aversiunea față de risc” a guvernelor încetinesc redeschiderea rutelor și redresarea transportului aerian, șefii TAROM au decis să renunțe și la unele dintre avioanele noi pe care ar fi trebuit să la achiziționeze. A renunțat, de exemplu, la 2 ATR-uri noi, potrivit unor surse Digi24.
Presată de pandemie, dar și de problemele financiare cu care se confruntă din 2008, TAROM a intrat într-un amplu proces de restructurare, care prevede pe lângă reducerea și uniformizarea flotei, și renunțarea la sute de angajați. O parte au plecat deja de bunăvoie, alții vor părăsi compania prin concedieri colective.
În prezent, TAROM are undeva la 1.440 de salariați, însă ținta este ca operatorul aerian să aibă doar 1000 de angajați.
„TAROM are un plan de restructurare care a fost discutat și la Comisia Europeană, care implică și reducerea de personal. E un consultant extern care îi ajută, deci optimizare pe partea de costuri și companie mai suplă și eficientă. TAROM nu a mai fost eficientă de 10-15 ani. Pandemia a fost ultima lovitură, ca să spun așa, pentru această companie. Acest plan este destul de bine pus la punct, implică o injecție de capital din partea statului, și vede compania pe profit în 2024-2025”, a declarat Cătălin Drulă în interviul pentru Digi24.
Pe lângă măsurile de reducere a costurilor, soluția pentru ca TAROM să supraviețuiască acestei perioade a fost operarea a cât mai multor chartere către destinații însorite și exotice.
„Au luat și niște măsuri – pe partea de creștere de venituri – bune. În primele 5 luni ale anului, din charter au făcut mai mult decât au făcut tot anul trecut. Și anul acesta vor încasa zeci de milioane de euro din chartere. Se zboară din București în multe destinații turistice, zone exotice, poate și privațiunile din perioada de pandemie au dus la asta. Au fost într-o săptămână 70 de zboruri către Egipt și charterele sunt o metodă bună de a face profit, pentru că e garantat, nu ai emoția umplerii avionului”, a explicat Cătălin Drulă.