George Bădescu, director executiv AMRCR, a vorbit la Gândul Live, despre profilul consumatorului în pandemie, preferințele acestuia, impactul crizei de sănătate asupra programului de lucru al angajaților, dar și despre prezența produselor românești pe rafturi.
Comportamentul consumatorului s-a schimbat în pandemie. Clientul analizează diferențele între produse , iar prin intermediul informației, acesta și-a schimbat preferințele către produsele de calitate, în timp ce zona produselor la promoție a scăzut.
„În zona retailerilor există un test în fiecare zi. Clientul care nu va găși ceea ce așteaptă, are opțiunea să plece. Aș începe prin a remarca că putem observa că pe piața românească, clientul a devenit o persoană exigentă, informată, care face alegeri analitic. Este una dintre caracteristicile în ceea ce privește schimbarea comportamentului consumatorului, este atent la indicații și observă diferențele atât între produse, dar și între modalitățile în care rețelele comerciale, aflate într-o concurență extraordinară, reușesc să vină în întâmpinarea exigențelor sale.
Pandemia încă nu s-a încheiat. Situația este infinit mai bună și putem spune că posibilitatea de mobilitate este mai largă. Ceea ce ridică semne de întrebare este dacă consumatorul se va întoarce la stilul de viață anterior și la contactul cu zona de retail.
Încă nu avem niște concluzii clare, dar se prefigurează niște tendințe, în mediul online”.
„Din acest punct de vedere, vedem o tendință clară în ceea ce privește valoarea coșului de consum, în anumite zone, s-a consolidat tendința spre produse de calitate, o creștere pe zona produselor premium, în timp ce zona produselor cu reduceri a scăzut.
Citește și: Prețul pentru un coș de cumpărături variază în funcție de zona geografică. Cluj-Napoca a depășit Bucureștiul
Tendința este clară și în industria alimentară și de retail, aceste noi produse își va spune cuvântul în perioada următoare și poate fi asociată cu schimbarea comportamentului.
Totuși, toată această situație prin apariția situației pandemice a demonstrat că industria retail-ului este solidă și adaptabilă. Cred că aceste scenarii care prevăd dezechilibre majore datorate unor evoluții în ceea ce privește prețul alimentelor sau disponibilitatea acestora, aș privi-o cu oarecare rezervă, pentru că ne aflăm într-o zona concurențială extraordinară”.
George Bădescu spune că piața petrolului și a energiei va încerca să recupereze, o posibilă consecință fiind creșterea prețurilor.
„În perioada stării de urgență și de alertă, politică retailer-urilor nu a fost de a crește prețurilor, ci de a menține magazinele operaționale, de a respecta drepturile salariaților. Mecanismele pieței își vor spune cuvântul, anumite zone ale economiei mondiale încearcă să recupereze, din zone unde au fost puternic lovite: piața petrolului, piața energiei. Dacă va exista o tendință a reșterii prețurilor, presiunea va veni din această zonă”.
„Va depinde de anul agricol. In ceea ce privește piata unică, vorbim de un surplus de producție – cercetarea e una performatță -, iar capacitatea companiilor alimentare de a se adapta este una deosebită. Nu ne așteptăm în viitorul apropiat la flutuatii mari de prețuri, cu excepții. Prognoza este că va fluctua în marje rezonabile”.
„În destule momente, finalitatea măsurilor nu a fost cea scondată . Există niște fluxuri în zona produselor fresh, iar limitarea programului a condus la la o presiune a orei de închidere. In zona nealimentară, au existat zone din România, unde, din cauza declarării carantinei, în weekend multe magazine au fost închise, și a creat probleme în ceea ce privește alocarea personalului”.
În ceea ce privește prezența produselor românești pe rafturi, George Bădescu spune că producătorii întâmpină dificultăți în a-și acoperi cheltuielile”.
„Subiectul produselor românești este de actualitate. Oricâte eforturi am face, nu putem spune că sunt destule produse românești. Este un obiectiv care trebuie urmărit. Majoritatea produselor aflate pe rafturi sunt românești, există câteva provocări, până în prezent, nu am reușit să găsim o soluție perfectă. Mă gândesc la o sezonabilitate a produselor și a preferințelor consumatorilor. Vedem că multe dintre produsele intrate intracomunitar figurează ciocolata, cafeaua, sunt produse pe care industria alimentară locală nu le poate suplini.
Zona alimentară este singură din UE care este complet armonizată, în sensul în care există Politica Agricolă Comună (PAC). Una dintre cele mai mari probleme este că producătorii întâmpină aceste greutăți, în a-și acoperi cheltuielile și a scoate un profit.
În zona cărnii de porc, există acest fenomen a pestei porcine. Am înțeles că există vești bune în ceea ce privește gripa aviară, despre care ar fi existat informații că au apărut focare.
În prima parte a anului, în zona legume-fructe, majoritatea nu au deținut produsele românești”.