Liniile aeriene şi aeroporturile din UE au avertizat asupra apariţiei haosului şi a cozilor de ore în cazul în care ţările nu coordonează mai bine lansarea certificatului digital COVID-19 şi nu asigură procesarea pasagerilor înainte de a ajunge la aeroport, relatează Reuters.
Astăzi va intra în vigoare sistemul Uniunii Europene de certificate digitale de călătorie COVID-19. Totuși, grupul ACI al aeroporturilor şi organismele reprezentative ale companiilor aeriene A4E, IATA şi ERA au avertizat, într-o scrisoare către liderii UE, despre un „amestec îngrijorător de abordări” de pe continent.
„Pe măsură ce traficul de pasageri creşte în următoarele săptămâni, riscul de haos pe aeroporturile europene este real”, au spus grupurile în scrisoarea comună trimisă luni şi văzută de Reuters.
Certificatele vor conține un cod QR și se vor putea vizualiza, respectiv descărca dintr-un portal web securizat. Fiecare persoană care s-a vaccinat împotriva Covid-19, care s-a recuperat după această afecțiune sau care deține un rezultat negativ la testarea Covid-19 în ultimele 72 de ore va putea să descarce gratuit certificatul verde digital. De asemenea, certificatele vor putea fi utilizate și în format tipărit. Acestea sunt concepute pentru a fi utilizate pentru călătorii în întreaga UE începând cu 1 iulie, dar ar necesita verificări suplimentare şi echipamentul potrivit pentru a citi codurile.
Scrisoarea spunea că singura modalitate de a evita cozile şi întârzierile uriaşe în timpul sezonului de vârf este de a implementa un sistem prin care atât certificatul de vaccinare, cât şi formularele de localizare a pasagerilor sunt procesate de la distanţă, înainte ca pasagerul să ajungă la aeroport.
Verificările trebuie să aibă loc numai în ţara de plecare şi nu la sosire, iar guvernele naţionale ar trebui să gestioneze datele de sănătate şi să furnizeze echipamente pentru verificarea codurilor QR, se spune în scrisoare.
„Un nivel ridicat de fragmentare şi diferenţe în implementarea DCC … precum şi repetarea verificărilor documentelor în mai multe state este alarmant”, a spus acesta.
Rafael Schvartzman, vicepreşedintele european al IATA, spune că timpul petrecut pe aeroporturi s-a dublat la 3 ore de la o oră şi jumătate înainte de pandemie.
În cazul în care nu s-au făcut modificări şi capacitatea a revenit la nivelurile pre-COVID, durata ar putea ajunge teoretic la cinci sau chiar opt ore, a spus el.
Înaintea unei reuniuni a ţărilor europene cu privire la certificatul digital, marţi, Comisia Europeană a emis o serie de orientări pentru statele membre care au generat preocupări, menţionând că unele state planificau 10 combinaţii diferite de verificări.
Acest lucru riscă să ducă la „duplicarea inutilă a măsurilor şi la apriţia cozilor şi a aglomerării în aeroporturi”.