Unu din trei elevi ai liceelor agricole intenționează să-și înceapă propria afacere sau să o continue pe cea a familiei, iar 31% dintre elevi doresc să-și continue studiile la facultate sau să obțină noi calificări, arată un studiu realizat de Centrul Român de Politici Europene pentru Consorțiul „Creștem prin Educație Agricolă” (CEA).
După cum se știe, agricultura este unul dintre sectoarele cu cele mai mari probleme în asigurarea forței de muncă și nu vorbim neapărat de mâna de lucru calificată. În acest context, atragerea tinelor către agricultură devine tot mai importantă, iar un rol important o are învățământul de profil, adică cele 57 de licee cu profil tehnologic și agricol, câte mai există la acest moment.
Studiul mai arată că 18% dintre elevii care au efectuat stagii de practică și-au găsit singuri firmele unde să exerseze meseria pentru care se pregătesc. În același timp, aproximativ un sfert dintre elevii liceelor și școlilor profesionale cu profil agricol și-au egalat sau și-au depășit deja părinții din punctul de vedere al nivelului de educație, prin simplul fapt de a promova în clasa a IX-a.
Implicarea familiei în agricultură și/sau în domenii conexe i-a determinat pe patru din zece elevi să se specializeze în sector, pentru doi din zece elevi acest motiv fiind important și foarte important. Peste jumătate (54%) dintre actualii elevi ai liceelor agricole au cel puțin un membru al familiei care lucrează într-o formă sau alta în agricultură, iar 8% dintre elevi au cel puțin un membru al familiei care a accesat fonduri europene pentru activități agricole și / sau domeniu conex, conform studiului. Cea mai mare parte reprezintă familii care practică agricultura pe exploatații cu suprafețe mai mici de 4 hectare (41%).
Perspectiva antreprenoriatului
Elevii liceelor agricole sunt puternic impulsionați de perspectiva antreprenoriatului, mai arată studiul. Astfel, unu din zece elevi au menționat, ca motiv pentru care au ales un astfel de liceu, posibilitatea de a-și deschide propria afacere după absolvire. Ponderea celor care declară că intenționează să își deschidă o afacere în domeniu, dacă îi adăugăm și pe cei care nu se gândiseră la această opțiune atunci când și-au ales liceul, este însă dublă (21%). Motivul este că pe parcursul liceului mai mulți elevi descoperă „gustul” antreprenoriatului, în mare măsură grație contactului cu practica reală a agriculturii. Cursurile de educație antreprenorială sunt bune, dar nu și suficiente. Elevii ar preferă ca acestea să includă sesiuni de mentorat, dar și cum se leagă locul potrivit de muncă cu diverse finanțări.
Această înclinație către antreprenoriat este confirmată de dorința elevilor de a insista asupra aspectelor practice ale studiilor liceale. De exemplu, 18% dintre elevii care au efectuat stagii de practică și-au găsit singuri firmele unde să le facă, fără sprijin din partea școlii. Pe de altă parte, este clară nevoia de a le asigura acestor copii oportunitățile de a face practică: 42% dintre elevi și-au îndeplinit stagiile de practică doar la școală, iar 23% preponderent la școală. Numai 22% dintre copii au făcut practică preponderent la un operator economic și doar 12% doar la firme.
Intenția de a începe o afacere în agricultură sau într-un domeniu conex este mai probabilă în rândul băieților, a elevilor de liceu de la profilele de agricultură și agroturism, a elevilor care au participat în vizite de studiu, precum și a elevilor ale căror familii dețin o afacere în agricultură și a celor cu abilități antreprenoriale.
Practica în ferme reale
După terminarea liceului sau a școlii profesionale, o majoritate relativă a respondenților (45%) intenționează să se angajeze. Factorul determinant este, pentru acești copii, experiența de practică la un operator economic. „Această experiență” crește cu 86% șansele ca un elev să intenționeze să se angajeze în domeniul în care s-a pregătit pe parcursul liceului.”
Copiii care doresc să își continue studiile (la nivel universitar sau obținând noi calificări) reprezintă o treime (31%) din totalul respondenților.
În general, opțiunea de continuare a studiilor la nivel universitar vizează centrele universitare din proximitate (Cluj-Napoca, Timișoara, Craiova, Iași, București) și este legată de specializarea studiată în liceu, cu precădere medicină veterinară, inginerie zootehnică sau agronomie.
Iată că patru din zece elevi au ales o specializare agricolă ca primă opțiune. Ei provin din familii care sunt implicate în agribusiness și vor fie să lucreze în fermele părinților, fie să-și construiască propria afacere. Este un succes pentru liceele agricole care încep să atragă tineri motivați și o satisfacție pentru noi, deoarece efortul nostru de 6 ani produce rezultate. Dar cel mai important este că tinerii și părinții încep să întrevadă beneficiile educației în agricultură – Crenguța Bărbosu, senior program manager Agricultură şi Dezvoltare Economică al Fundației World Vision România, organizație membră CEA.
Studiul a fost efectuat online pe un eșantion de 882 de elevi din anii terminali (clasa a XI-a și a XII-a) de la 51 de unități de învățământ. Datele calitative au fost colectate prin intermediul a 36 de interviuri semi-structurate cu elevi din șase școli.
În prezent, în România au mai rămas doar 57 de licee cu profil tehnologic și agricol, față de 120 câte erau în urmă cu 20 de ani. Pentru învățământul liceal de zi, la admiterea din acest an, la clasa a IX-a, sunt disponibile 3.318 locuri, în vreme ce pentru școala profesională sunt disponibile 2.380 de locuri.
Creștem prin Educație Agricolă (CEA) este un program finanțat de Romanian-American Foundation (RAF) și derulat de un consorțiu de organizații din care fac parte Fundația World Vision România, Junior Achievement România, Fundația Civitas pentru Societatea Civilă și Centrul Român de Politici Europene.