Înființarea de Colegii universitare la care admiterea să se facă fără examenul de Bacalaureat este una dintre prevederile noului proiect ”România Educată”, proiectul președintelui Klaus Iohannis. Absolvenții acestor colegii vor obține o diplomă de calificare de nivel 5, echivalentă diplomelor obținute în postliceale, potrivit consilierului prezidențial Ligia Deca.
„Aceste colegii universitare pun accentul pe cei care merg pe ruta profesională la liceu, însă vor fi deschise oricărui absolvent de liceu și vor forma profesioniști, sub titulatura de subinginer, a precizat consilierul prezidențial, marți, la Palatul Cotroceni.
Ce își propune proiectul România Educată
- Creșterea finanțării educației pentru atingerea unui procent minim dincheltuiala publică, corelat cu media alocărilor pentru educație în statele
membre ale UE;
- Scăderea ratei de părăsire timpurie a școlii, până la un nivel de cel mult 10%;
- Reducerea cu minimum 50% a prezentei rate de analfabetism funcțional, astfel încât, la orizontul 2030, să ajungă la cel mult 20%;
- Până în 2030, toți profesorii să aibă competențe digitale de bază (inclusiv de predare prin instrumente digitale – digital literacy) și cel puțin 85% dintre elevii de clasa a VIII-a să aibă competențe digitale de bază;
- Până în 2030, minimum 40% dintre tinerii cu vârsta cuprinsă între 30 și 34 de ani vor fi absolvenți de studii superioare.
Creșterea participării și calității educației timpurii:
- Până în 2030, 30% dintre copiii cu vârsta până la 3 ani participă la educație antepreșcolară;
- Până în 2030, 96% dintre copiii între 3-6 ani participă la educație preșcolară;
- Până în 2030, 2.500 de creșe eficiente energetic se vor construi la nivel național;
- Până în 2025, va fi realizat un curriculum național pentru toate nivelurile de educație timpurie.
Creșterea performanței în învățământul primar, secundar inferior și secundar superior:
- Până în 2030, cel mult 20% dintre tinerii în vârstă de 15 ani vor mai avea competențe scăzute la citire, matematică și științe conform metodologiei testelor PISA (în prezent, înregistrăm un procent de 41% citire, 47% matematică și 44% științe);
- Până în 2030, cel mult 15% dintre elevii de clasa a VIII-a vor mai înregistra competențe scăzute în domeniul informatic (în prezent, procentul este de 39%,
- Până în 2025, se va trece la aplicarea unui model de proiectare a curriculumului bazat pe competențe la toate nivelurile de învățământ
preuniversitar;
- Până în 2030, peste 15.000 de cadre didactice din învățământul primar și 40.000 din învățământul gimnazial vor fi formate pentru aplicarea noului curriculum bazat pe competențe.
Sporirea calității și atractivității învățământului superior:
- Până în 2030, minimum 40% dintre tinerii cu vârsta cuprinsă între 30 și 34 de ani vor fi absolvenți de studii superioare;
- Până în 2030, minimum 30% din totalul cursurilor din învățământul superior vor fi opționale;
- Până în 2025, minimum 20% dintre absolvenții de învățământ superior -licență și master – vor participa la programe de mobilitate externă; în 2030, în România, vor studia cel puțin 10% studenți internaționali.
Proiectul ”România educată” a fost supus dezbaterii publice din decembrie 2018.
Preşedintele Klaus Iohannis are, marţi, consultări cu conducerea Parlamentului şi cu membri ai Comisiilor de Învăţământ din cele două camere pe tema Proiectului ”România Educată”, după ce luni s-a întâlnit cu liderii coaliţiei de guvernare şi cu ministrul Educaţiei Sorin Cîmpeanu.
Următoarea întâlnire din seria de consultări anunţate de şeful statului va avea loc miercuri şi vor participa partenerii de dialog social din zona educaţiei şi reprezentanţii organizaţiilor nonguvernamentale implicate în proiectul ”România Educată”.
Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă prevede alocarea a 3,6 miliarde de euro pentru România Educată, printre reforme fiind incluse dezvoltarea unui sistem de educaţie timpurie incluziv şi de calitate, bacalaureat reformat, iar ca investiţii 1.800 de microbuze verzi pentru transportul elevilor, 75.000 de săli de clasă dotate cu mobilier, 20.000 de locuri de recreere şi lectură, 20.000 de locuri de cazare nou create în campusuri universitare.