Ministrul Fondurilor Europene, Cristian Ghinea, a declarat miercuri seară la Antena 3, că PNRR-ul României va fi aprobat de Comisia Europeană în luna septembrie. Acesta a explicat că au fost discuţii dificile cu UE din cauza problemelor cu care România se confruntă de mulți ani.
„În septembrie vor fi zece ţări pentru care se va aprobă PNRR, atunci va fi și România. Au fost discuții mai dificile cu UE datorită problemelor pe care le avem. Încă există divergenţe serioase, dar s-au mutat de la investiţii la reforme. Adică majoritatea punctelor de investiţie sunt rezolvate. La autostrăzi, Comisia s-a obişnuit cu ideea, spre exemplu. Noi vrem alocare mare acolo. Ei au zis că nu pentru asta a fost făcut PNRR-ul. Şi am adăugat reforme, printre care schimbarea modului de taxare pentru firmele de transport marfă. Să fie foarte clar, ştiu că sunt firme nemulţumite, dar era o reformă amânată de multă vreme. Nu e ok să plăteşti sumă fixă în funcţie de câtă marfă transporţi. E corect să plăteşti în funcţie de câtă marfă şi pe ce distanţă transporţi”, a precizat ministrul.
Ghinea precizează ca au apărut probleme și pe partea de costuri în cazul autostrăzilor, întrucât Comisia Europeană nu este convinsă că prețul materialelor este corect estimat, dar dă asigurări ca aprobarea va data pe toate proiectele.
Însă mai sunt probleme cu costurile. Comisia nu e convinsă de argumentul nostru că s-au scumpit materialele de construcţie. Autostrăzile noi sunt mai scumpe şi pentru că facem lizieră, care este necesară pentru condiţiile de iarnă de la noi. Important e că nu mai avem discuţii dacă se aprobă sau nu alocarea. Investiţiile sunt aproape gata. Pe de altă parte, la reforme vine partea grea, mai ales pe parte de venituri la buget. PNRR nu e doar un instrument de finanţare de investiţii, ci un instrument de legare a investiţiilor de reforme. Reformele sunt problemele amânate de mulţi ani de România, dar semnalate de Comisia Europeană prin rapoarte de ţară”, a declarat Cristian Ghinea la Antena 3.