Noul an școlar debutează peste o lună, dar inspectoratele din țară nu au habar despre ce trebuie să facă. Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, spune că încă se lucrează la reglementarea normelor. Totul se va lămuri la începutul lui septembrie, dă asigurări Cîmpeanu, care spune că „toate aspectele necesare” vor fi lămurite printr-un ordin semnat de el împreună cu ministrul Sănătății.
Cert este că începerea şcolii va trebui făcută în condiţii de siguranţă, adaptate la „realităţile existente” în România, zice Sorin Cîmpeanu, proaspăt demisionar din Academia de Științe ale Securității Naționale.
„Vom avea la începutul lunii septembrie un ordin comun Ministrul Educaţiei – Ministrul Sănătăţii, care va reglementa toate aspectele necesare începerii şcolii în condiţii de siguranţă, în condiţii adaptate la realităţile existente în România. Realităţi care arată foarte multe probleme la nivelul sistemului de învăţământ, inclusiv din perspectiva infrastructurii”, a spus ministrul Educației.
Cîmpeanu admite că în multe şcoli sunt şantiere, dar susține că a primit asigurări și lucrările vor fi finalizate înainte de începerea noului an şcolar. „Sunt, într-adevăr, multe şcoli în şantiere, important este ca ele să fie închise înainte de începerea şcolii (…) Am primit asigurări din partea inspectoratelor şcolare că lucrările vor fi finalizate. Acum, măsura în care eu sunt convins că aceste lucruri se vor întâmpla, este discutabilă”, a precizat ministrul Educației.
Ministerul Educaţiei se implică (…), susţine implementarea proiectului România Educată, prin care avizăm modificarea şi eficientizarea cadrului normativ pentru asigurarea standardelor de siguranţă şi calitate în şcolile din România. Avem o sumă importantă cuprinsă în PNRR, care se află în negocieri cu Comisia Europeană, destinată tocmai îmbunătăţirii infrastructurii şcolilor” – Sorin Cîmpeanu.
Slorin Cîmpeanu a declarat că şcolile nu sunt pregătite să preia elevi de la alte unităţi de învăţământ preuniversitar şi că există probleme de suprapopulare.
„Nu sunt pregătite şcolile să preia elevi din alte unităţi de învăţământ preuniversitar pentru mai multe motive. În primul rând, suntem după o situaţie de criză sanitară, în care toţi elevii aşteaptă să înceapă şcoala cu prezenţă fizică. În al doilea rând, pentru că avem anul acesta o micşorare a numărului de elevi în clasă, ceea ce determinat o creştere a numărului de clase în liceu şi la trecerea din clasa a IV-a în clasa a V-a. Avem nevoie de laboratoare dacă vrem ca elevii să aibă un curriculum bazat pe competenţe, iar competenţele practice de care are nevoie societatea şi au nevoie angajatorii se obţin în mare parte în laboratoare”, afirmă Sorin Cîmpeanu.
Avem în PNRR dotarea a 10.000 de laboratoare de fizică, chimie, biologie, laboratoare care au nevoie de spaţii. Aceste spaţii au fost pierdute odată cu introducerea clasei pregătitoare în şcoli. Nu mai există spaţii în şcoli din Bucureşti, Ilfov, Timiş, Sibiu, Bihor, care sunt suprapopulate. Avem o problemă cu suprapopularea” – Sorin Cîmpeanu.