România, prinsă între o Mioriță și o Ană zidită, încă zâmbește frumos

România, prinsă între o Mioriță și o Ană zidită, încă zâmbește frumos
România, prinsă între o Mioriță și o Ană zidită, încă zâmbește frumos
Publicat: 12/08/2021, 11:30
Actualizat: 14/08/2021, 17:27

România rămâne țara unor contraste formidabile. Pe de o parte, vine Miorița – metaforica oaie, în ultimă instanță -, care îți spune că ești o ”țintă” și că ar trebui să iei o decizie fermă într-o conjunctură care te dezavantajează. Pe de altă parte, mai mult sau mai puțin metaforic, o punem pe Ana în zid după ce a trecut printr-o descătușare atmosferică pentru a-i aduce soțului mâncare și aducem, la temelie, un sacrificiu de sânge demn de zeii păgâni.

România, între Miorița și Ana, trăiește. ”Informatoarea” oaie tratată cu dispreț, blamată, eventual scoasă din manuale, își avertizează ciobanul că a fost scris un scenariu împotriva sa. El nu ia o decizie tranșantă, acceptând viitoarea desfășurare a evenimentelor. Asumându-și riscul de-a fi sacrificat, la fel ca mieii, și construind – în timp – o fundație a toleranței împinse până la extrem.

Zidind-o pe Ana, soțul ei este ferm și consideră că, măcar în acest fel, lăcașul de cult va dăinui. El pune mai presus de orice lăcașul de cult (relația cu Dumnezeu devine reprezentativă, în context, ceea ce, ulterior, contribuie la diminuarea eventualei vinovății a respectivului) – intervenind, în subsidiar, și mândria constructorului căruia i se dărâma creația, anterior -, nu relația cu femeia (o iubește, dar o sacrifică) care, pe de altă parte, este poziționată într-un rol secundar-principal din care, totuși, este evidențiată o iubire dusă până la acceptarea sacrificiului suprem. Pentru el, pentru bărbatul-creator, pentru cel pe care îl consideră ”stâlp al familiei” și în care are încredere 100%.

Aceste două exemple cumulează o istorie a unei țări care iubește și Oaia – ”informatoare”, etichetată, absurd, de mulți ani -, și Ciobanul (lipsit de reacție, dar acceptându-și destinul, identificat, de altfel, cu destinul unei întregi țări), și Arhitectul dedicat, și sacrificiul Femeii pentru soțul său, nu neapărat pentru o idee. Dar, intrinsec, sacrificiul Anei ar trebui să fie reprezentativ pentru efortul atemporal al tuturor femeilor lumii, cu atât mai mult cu cât sacrificiul înseamnă și un atac dur la adresa speciei. ”Mă sacrific, nu vom avea bucuria de a concepe un copil, dar sunt o jertfă pe un altar nevăzut”.

Ana se sacrifică pentru EL, Miorița avertizează. Și astfel revenim la România prinsă, cumva, între ape – ale istoriei, ale amplasării geografice, ale propriului destin regional? -, această Românie aflată sub o umbrelă NATO care ne oferă o ”liniște” teoretică (astfel că dormim liniștiți) și care, uneori, strigă pe mai multe voci că se poate orice. Foarte aproape de noi – vezi Rusia sau Belarus, cel puțin, acolo unde disidenții sunt reduși la tăcere -, poezia înseamnă puțin, drepturile omului sunt interpretate în folosul autorităților, iar dosarul penal devine amenințarea maximă pentru oamenii cărora, în România, chiar le-am putea spune haiduci.

Și iată, folosind un termen demonetizat până și pe plaiurile mioritice, haiducii României Permanente sunt doar o iluzie, o legendă forțată, un fel de poveste cu Feți-Frumoși în care nu ar mai trebui să creadă tânăra generație.

Vodă Lăpușneanu spunea că îi va ”popi” pe adversari, Vlad Țepeș a tras în țeapă, Ștefan cel Mare era ”băutor de vin”, avea o armată de lefegii, mai ”vâna” jupânițe și construia lăcașe de cult. 47 de ani de domnie, într-o perioadă în care nici măcar domnitorul Moldovei – cu capul de bour pe drapel – nu era sigur că se va trezi dimineața. România, totuși, prinsă între Miorița și Ana, există.

România e o doamnă. Nu se supără niciodată. Tace și înghite. Se adună din țărână, își șterge lacrimile, poartă fiecare cucui cu mândrie neștirbită. Uneori geme. Alteori strigă zadarnic, fiindcă nu este auzită de nimeni. Încearcă să strângă bani la ciorap, însă este datoare tuturor acelora care o creditează și propun planuri financiare întocmite după ureche, spre a-i lua și pielea la un moment dat. Moare cu zile. Trăiește ca și cum ar muri în fiecare minut. Sapă în carnea ei cancerul, perfidia, emoția trucată, indiferența lugubră, insolența implementată milenar, teama că nici măcar capul plecat nu este ferit de tăișul sabiei.

E jerpelită. Învinețită de frig și de griji. I se arată lanțul, botnița, nuiaua, cojile de nucă, perechea de cătușe, catalogul ferfenițit în care nu primește niciodată note de trecere. Susține examene pe genunchi, înghite în sec, are cearcănele adânci ale bolnavului resemnat și împăcat cu soarta, găsește puterea tembelă de a ronțăi cu aviditate zgârciurile unui ciolan din care s-au înfruptat și se înfruptă alții. Vede în moarte unica salvare.

În general, având un bun-simț strigător la cer și demn de o cauză mai bună, România încearcă să nu vorbească neîntrebată, să nu iasă niciodată din rând, face în așa fel încât până și albul devine negru dacă „mărimile lor” pretind asta, iar atunci când este luată la bani mărunți, nu știe cum să-și apere interesele sau cum să-și demonstreze nevinovăția.

România trăiește din amintiri. O istorie din ce în ce mai prăfuită, lipsită de vlagă, din ce în ce mai subjugată subiectivismelor europene fără granițe, aruncată într-un colț de magazie de unde Mihai Viteazul, Ștefan cel Mare sau Nicolae Bălcescu nu mai pot decât să accepte ideea că s-au agitat degeaba, au luptat degeaba, au sperat degeaba și au murit doar pentru a cădea în uitare. Sau pentru a fi scoși, o dată pe an, la înaintare, spre încântarea nedisimulată a unor neaveniți care își ocupă locurile la tribuna propriei incompetențe și se felicită reciproc pentru dezastrul în care sunt implicați fără rezerve.

României i se cântă, i se flutură un drapel tricolor, ca și cum ar fi o doamnă – într-o seară a unui bal etern –, cu carnețelul plin de pretendenți. Mi-e teamă că nici măcar România nu înțelege ce i se întâmplă, chiar dacă încearcă, într-adevăr, să fie cât mai bine îmbrăcată. Totuși, ridicându-i-se rochia și pusă pe spate, nu va avea decât de pierdut, în astfel de condiții.

Cristian Lisandru
S-a născut în București, pe data de 18 iulie 1968, și este absolvent al Facultăţii de Jurnalism, specializarea Comunicare. Activitatea jurnalistică mai mult
Sorry, there are no polls available at the moment.
Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Rezultate parțiale alegeri prezidențiale 2024. Finala Georgescu - Lasconi se conturează tot mai clar. Ultimele...
Legătura neștiută dintre Călin Georgescu și Elena Lasconi! Dezvăluirea făcută de Dan Diaconescu
FOTO. Iuliana Pepene, una dintre cele mai frumoase prezentatoare de știri, e iar singură!
Cum a ajuns Ion Iliescu primul președinte al României democrate. Istoria marcată de minciuni, proteste...
Ce se întâmplase cu Gabriel Cotabiță în ultimele luni! Declarațiile făcute de soția lui cu...
Cele mai controversate declarații ale lui Călin Georgescu: Apologia legionarilor, elogii aduse lui Putin și...
Victor Ponta dă vina pe Nicolae Ciucă, „un idiot util”, pentru rezultatele alegerilor. „A fost...
Ce legătură are Vladimir Putin cu Cătălin Georgescu? Presa din Rusia EXULTĂ după victoria năucitoare
Cum se menține în formă Cristela Georgescu, la 54 de ani! Soția lui Călin Georgescu...
Rezultate parţiale alegeri prezidenţiale. Elena Lasconi măreşte diferenţa faţă de Marcel Ciolacu, care a căzut...
Șoșoacă despre Călin Georgescu: E un...
Elena Lasconi, prima reacție după ce a intrat în cel de-al doilea tur al alegerilor...
Cum a reușit 'meteoritul' Călin Georgescu să fie numărul 1! Explicația unui specialist în social...
Anunțul RAR pentru cei care vor să facă ITP-ul
Alegeri prezidenţiale 2024, turul I. Rezultate parţiale. Elena Lasconi, 19,17% - Marcel Ciolacu 19,15%. Aproape...
ADEVĂRUL despre România în Al Doilea Război. „Am avut norocul să...”
Dezvăluirea momentului despre Călin Georgescu. Dan Diaconescu aruncă bomba. Nu știa nimeni
Controverse după moartea lui Silviu Prigoană: Copiii minori ar fi fost sedați de frații mai...
Cum a apărut Ilinca Simion la o secție de votare din București. George Simion a...
VIDEO Călin Georgescu, prima reacție după exit poll-urile de la închiderea urnelor: „Poporul român a...
Oana Roman, mesaj trist despre moartea prietenilor ei, Gabriel Cotabiță și Marius Bațu. „Bucurați-vă, fraților,...
Gabriel Cotabiță, înmormântat fără fast, într-un cadru restrâns, similar cu ceremonia lui Silviu Prigoană
BANCUL ZILEI. Ajunge BUBULINA acasă și își găsește bărbățelul prin bucătărie: - Vai, ce surpriză!
Harry Gregson-Williams: Moștenirea sonoră din Gladiator, continuată. Prieten și ucenic al lui Hans Zimmer