Marinarii, șoferii de camioane și lucrătorii din transportul aerian au fost nevoiți în vreme de pandemie să suporte carantina, restricții de călătorie și cerințe diferite de la stat la stat privind vaccinarea și testarea anti-COVID, pentru a se menține în activitate. De aceea, cu toții au ajuns într-un punct critic și avertizează că lanțurile globale de aprovizionare sunt în pragul colapsului.
Avertismetul vine de la organizațiile internaționale ale transportatorilor, care au adresat o scrisoare deschisă șefilor de stat, în cadrul Adunării Generale a Organizației Națiunilor Unite (ONU), transmite publicația britanică Daily Mail.
Scrisoarea deschisă a fost transmisă în numele a 60 de milioane de angajați din transporturile maritim, rutier sau aerian.
Transportatorii atrag atenția că nu mai fac față volumului mare de muncă, mai ales în contextul restricțiilor impuse de fiecare țară în parte din cauza noului val pandemic.
„Lanțurile globale de aprovizionare încep să cedeze. Doi ani de presiune asupra transportatorilor încep să-și spună cuvântul. (…) Toate sectoarele de transport înregistrează o penurie de lucrători și ne așteptăm să plece tot mai mulți, ca urmare a modului în care au fost tratați acești oameni în timpul pandemiei, fapt ce ar pune lanțurile de aprovizionare sub o și mai mare amenințare. Este timpul ca guvernele să răspundă nevoilor acestor angajați”, scriu reprezentanții transportatorilor.
Documentul este semnat de Asociația Internațională a Transportului Aerian (IATA), Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere (IRU) și Federația Internațională a Lucrătorilor din Transport (ITF).
Potrivit lui Stephen Cotton, secretarul general ITF, au existat situații în care marinarii au fost obligați să stea pe nave 18 luni, iar șoferii au fost nevoiți să își facă mai multe vaccinuri anti-COVID, pentru a putea intra în țările care nu recunosc unele dintre seruri.
„A sosit momentul ca șefii de guverne să ne asculte”, a spus Stephen Cotton.
O altă problemă este distribuția inegală a vaccinurilor la nivel global, ceea ce a dus la situația ca doar aproximativ 25% – 30% dintre navigatori să fie complet vaccinați.
Testarea anti-COVID a fost, de asemenea, o provocare: șoferii de tir erau obligați să prezinte teste RT-PCR cu valabilitate foarte redusă, iar din acest motiv unii nu ar fost lăsați să treacă granițele.
Măsurile anti-COVID au provocat în alte state blocaje imense. Măsurile au afectat mii de șoferi de camioane, care au stat la coadă zile întregi la frontieră.
Certificatul verde a atenuat o parte din presiune, dar încă sunt diverse restricții ca urmare a răspândirii accelerate a tulpinii Delta.