Fondul pentru Copii al Națiunilor Unite (UNICEF) atrage atenția că pandemia de COVID-19 a agravat problemele de sănătate mintală a copiilor și adolescenților la nivel mondial.
Organizația atrage atenția, într-un raport publicat marți și citat de Agerpres, că domeniul sănătății mintale a copiilor necesită fonduri suplimentare.
„Au fost 18 luni extrem de lungi pentru noi toţi – mai ales pentru copii. Din cauza carantinelor naţionale şi a restricţiilor de deplasare impuse de pandemie, copiii şi-au petrecut ani indelebili din viaţa lor departe de familie, prieteni, indelebili , joacă – elemente cheie ale copilăriei înseşi. Consecinţele pandemiei sunt considerabile şi este vorba doar despre partea vizibilă a aisbergului. Şi înainte de apariţia acesteia (a pandemiei de COVID-19, n. red.), mult prea mulţi copii care sufereau de probleme de sănătate mintală nu primeau îngrijiri de specialitate”, a spus directorul general al UNICEF, Henrietta Fiore, într-un comunicat.
UNICEF a publicat marţi un raport despre sănătatea mintală a copiilor pe plan global, cu prilejul unei conferinţe internaţionale despre sănătate mintală organizată la Paris şi intitulată „Mind Our Rights, Now!’”.
Conform ultimelor estimări disponibile, la nivel mondial, peste unu din şapte adolescenţi cu vârste cuprinse între 10 şi 19 ani trăieşte cu o tulburare mintală diagnosticată. Aproape 46.000 de adolescenţi se sinucid anual, suicidul fiind între primele cinci cauze de deces la nivelul acestei grupe de vârstă.
Totodată, se observă în continuare discrepanţe majore între nevoile legate de sănătatea mintală şi fondurile alocate sănătăţii mintale. Raportul semnalează faptul că, la nivel mondial, cheltuielilor cu sănătatea mintală li se alocă un procent de aproximativ 2% din bugetele publice dedicate sănătăţii.
Afecţiunile mintale diagnosticate, inclusiv ADHD, anxietatea, autismul, tulburarea bipolară, tulburările de comportament, depresia, tulburările alimentare, dizabilităţile intelectuale şi schizofrenia, pot afecta serios sănătatea copiilor şi a tinerilor, educaţia acestora, rezultatele pe care le obţin în viaţă şi capacitatea de a-şi câştiga existenţa.