Un client afectat de creșterile masive de tarife la electricitate și gaze naturale și-a reclamat furnizorul la Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), argumentând că i-au fost mărite prețurile în timpul perioadei contractului, deși i se promiseseră tarife fixe pntru un an. El a fost dezamăgit de răspunsul ANRE și se simte în continuare păcălit.
Laurențiu este unul dintre consumatorii de energie electrică și gaze căruia i s-a mărit tariful perceput, deși era în perioada contractuală de un an pentru care furnizorul se angajase să îi perceapă tarife fixe.
Per ansablu, creșterea prețurilor la energie a fost indiscutabilă în ultimele 11 luni în România, atât la producători, cât și la furnizori, iar aceasta nu se oprește încă, a spus Dumitru Chisăliță, președintele Asociației Energie Inteligentă.
Laurențiu este din București, iar în 18 februarie a încheiat două contracte cu Restart Energy, unul pentru gaze și altul pentru energie electrică. La electricitate a contractat un preț de 0,23995 de lei/kWh fără TVA și alte taxe. La gaze a încheiat un contract un preț de 104,24 de lei/MWh fără TVA. Ambele erau cu preț fix, încheiate pe 12 luni, relatează Libertatea.
Totuși, după șase luni, prețurile au fost dublate. La sfârșitul lunii august a primit două notificări, prin care compania îl anunța că îi majorează prețurile la 0,5570 de lei/kWh pentru energie electrică, fără TVA, și de 261,13 de lei/MWh la gaze, tot fără TVA. Astfel, a fost pus în fața unor prețuri de mai mult de două ori mai mari și furnizorul l-a mai informat că, dacă nu e de acord cu ele, poate rezilia contractul.
Nemulțumit, Laurențiu s-a adresat ANRE, considerându-se înșelat. „Potrivit articolului 8 din contract, prețul este fix pe durata aplicării ofertei. În ofertă se specifică faptul că trebuie încheiat un contract pe 12 luni. În plus, la comparatorul de pe site-ul anre.ro, pe care l-am folosit pentru a căuta ofertele din piață, operatorul a plasat informația că prețul este fix pe durata a 12 luni”, a scris acesta în plângere.
„Eu nu înțeleg dacă prețul trebuie să rămână fix pe durata a 12 luni sau dacă informațiile din contract și din ofertă sunt înșelătoare, pentru a mă face să cred asta”, a punctat el în plângerea înregistrată la ANRE pe 5 septembrie, scriu jurnaliștii de la Liberatatea.
După aproape o lună, ANRE i-a răspuns că schimbarea prețurilor este permisă, dacă furnizorul l-a notificat în legătură cu modificarea. Potrivit autorității de regelementare, pe piața concurențială/liberă a energiei, contractele se încheie prin acordul de voință al părților.
ANRE citează o serie de documente și reglementări care „stabilesc în sarcina furnizorului obligaţia de a notifica clientului final casnic, în mod corespunzător şi gratuit, orice intenţie de modificare şi/sau completare a condiţiilor/clauzelor contractuale, precum şi orice majorare a preţului/tarifului practicat, precizând motivele, condiţiile şi amploarea acestei majorări cu cel puţin 30 de zile înainte de intrarea în vigoare a modificării, precum şi de a informa clientul final casnic, în momentul notificării, cu privire la dreptul de a denunţa în mod gratuit contractul, în cazul în care nu acceptă noile condiţii”.
„Totodată, condiţiile/clauzele prevăzute în contractul/contractele de furnizare a energiei electrice/gazelor naturale se pot modifica şi/sau completa prin acte adiţionale, cu acordul părţilor, cu condiţia ca acestea să nu contravină prevederilor legale în vigoare”, a transmis ANRE.
În concluzie, la fel ca și furnizorul ANRE îl informează pe clientul Laurențiu că poate să îl schimbe, dacă e nemulțumir, în decurs de 21 de zile, conform prevederilor legale.
„Răspunsul ANRE este dezamăgitor, deoarece nu tratează niciunul dintre cele două aspecte semnalate de mine. Nu rezolvă problema și mi se pare că permite oricărui operator să scape din orice situație”, spune Laurențiu, care a semnalat situația jurnaliștilor de la Libertatea.
El scpune că nu și-a simțit interesele apărate și nu a simțit că este vorba despre o autoritate a statului cu rol în reglementarea unei piețe. „Pare mai mult răspunsul unui vecin distant, care doar mă compătimește și apoi pleacă la treaba lui”, spune consumatorul. Libertatea a întrebat ANRE în privința situației. Până la momentul publicării articolului, nu am primit răspuns. O plângere similară a fost înregistrată și la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), care, pentru moment, nu i-a răspuns clientului nemulțumit.
Libertatea scrisese anterior că Restart Energy a atras clienți cu prețuri fixe pe un an la curent electric și gaze, dar apoi a dublat prețurile. Compania spune că pe piața de energie este „o situație extraordinară” nu doar pentru Restart Energy, ci și pentru toți operatorii din piață.
Sorin Mierlea, președintele Infocons – o asociație care militează pentru drepturile consumatorilor, spune că aceste clauze care permit majorarea prețurilor sunt abuzive. Acesta a declarat pentru Libertatea că ANRE și ANPC pot să amendeze companiile care au astfel de practici și, pe lângă amendă, să suspende clauzele care permit majorările.
Însă pentru acest lucru este important ca persoanele nemulțumite să facă plângeri la cele două autorități. Recent, ANRE a anunțat că a demarat controale la toți furnizorii de energie și gaze din România.
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a anunțat joi că inspectorii au verificat și a sancționat cu amenzi care pornesc de la 10.000 de lei și ajung la sute de mii de lei mai mulți furnizori de energie electrică și gaze naturale pentru practici comerciale incorecte, printre care se numără și Engie România și E-ON Energie. Contracte modificate la doar trei luni de la încheiere şi în interiorul perioadei de valabilitate de 12 luni, uneori fără să existe un acord al clientului nici măcar pe contractul iniţial, oferte înşelătoare sau incomplete sunt câteva dintre neregulile constatate de inspectorii ANPC, care au impus eliminarea acestora, consecinţa fiind limitarea creşterii preţurilor.
Minstrul Energiei, Virgil Popescu, ministrul Energiei, promitea recent controale pentru astfel de situații. „Dacă tu modifici prețul și ai anunțat că e preț fix pe un an, intri sub incidența a două legi: una e legea protecției consumatorului la ofertă înșelătoare, care nu are amendă așa de mare; a doua este amendă între 5 și 10% pe cifra de afaceri pe legea energiei, pe același lucru: ofertă înșelătoare”, spunea Virgil Popescu, la sfârșitul lunii august.
Luni, Guvernul a adoptat măsuri pentru compensarea facturilor consumatorilor casnici în acest sezon rece (1 noiembrie 2021 – 31 martie 2022), în contextul creșterilor la energie electrică și gaze naturale. Impactul financiar total asupra bugetul de stat este de 1,3 miliarde de lei, cea mai mare parte a sumei fiind pentru compensarea facturilor de gaze naturale.
Conform ordonanței de urgență aprobată de Guvernul Cîțu – cu o zi înainte de a fi demis în Parlament, consumatorii de energie primesc o reducere de 21 de bani pe fiecare kWh pentru un consum lunar între 30 și 200 kWh sau între 150 și 1.000 kWh pe toată perioada. Reducere care se aplică la gaze este de 25%, pentru cei care consumă între 80 și 960 de metri cubi de gaze în intervalul 1 noiembrie – 31 martie.
Miercuri seara, după prima ședință a Executivului după demitere, Florin Cîțu a anunțat că Partidul Național Liberal și Executivul vor susține plafonarea prețurilor la energie, dar în momentul primei ședințe a unui Cabinet cu puteri depline. „Am văzut evoluția prețurilor în ultima perioadă și am luat decizia ca Partidul Național Liberal și Guvernul să susțină plafonarea prețurilor la energie în România. Va fi o decizie luată în prima ședință de Guvern după ce se va rezolva criza. Vom susține plafonarea la prețurile pe care le vedem în această perioadă. De aceea, avertizez companiile care vor să profite de acest anunț în perioada următoare să nu se chinuie, pentru că vom folosi plafonarea la prețurile actuale”, a declarat Florin Cîțu.
Conform Constituției, în această etapă, Cabinetul Cîțu are opțiuni limitate în adoptarea de acte normative, inclusiv nu poate aproba ordonanțe de urgență.