Preţurile la RCA s-au triplat pentru unii şoferi după falimentul City Insurance. Firmele care au rămas pe piaţa încearcă să profite cât mai mult şi au majorat preţurile. Românii au depus, până la data de 12 octombrie, nu mai puțin de 1114 cereri privind posibila situaţie de „asigurat cu risc ridicat”.
Falimentul demarat recent la City Insurance, care a scumpit poliţele RCA, a făcut ca sute de români să ceară ajutorul Biroului Asiguratorilor Auto (BAAR).
Potrivit legii, asiguraţii care primesc de la cel puţin trei asigurători diferiţi oferte pentru 12 luni ale căror prime RCA sunt cu 36% mai mari faţă de tariful de referinţă, aferent segmentului de risc din care fac parte, sunt consideraţi asiguraţi cu risc ridicat şi se pot adresa BAAR care alege un asigurător care le va vinde o poliţa la un preţ în limitele legale.
În acest context, cele mai recente date transmise de BAAR, la solicitarea HotNews.ro, arată că românii au depus, până la data de 12 octombrie, 1114 cereri privind posibila situaţie de „asigurat cu risc ridicat”.
Transportatorii cer o anchetă a preţurilor după ce tarifele RCA au explodat în ultima lună, precum şi implicarea urgentă a Autorităţii de Supraveghere Financiară şi a Consiliul Concurenţei pentru oprirea creşterii preţurilor RCA, care afectează în mod direct peste 8 milioane de şoferi români.
Potrivit calculelor, asigurătorii au un profit şi de peste 50 la sută raportat la încasări, despăgubiri. Telespectatorii Antena 3 au trimis ofertele de RCA pe care le primesc în ultimul timp.
De exemplu, un șofer de 35 de ani, cu mașină standard, motor de 2000. În urmă cu 6 luni, a plătit pentru o poliță auto 370 de lei, acum aceași poliță la același asigurător RCA-ul costă 1.100 de lei, potrivit antena3.ro.
Explozia prețurilor nu are cauze reale în acest moment. Mai mult, potrivit calculelor făcute de specialiști, profitul asigurătorilor în prezent este de peste 50%.
„În primul semestrul al anului 2021 comunicare pentru dauna medie a fost circa 8.000 de lei. Avand in vedere 5 din 100 de soferi fac accidente, deci 8000 x 5 = 40.000 de mii. La asigurator ar ramane 70.000 de mii de lei.”, spune Dan Scărlătescu, conciliator în asigurări pentru antena3.ro.
Adică, la o sută de poliţe RCA vândute, firma de asigurări rămâne cu un profit de 70.000 de lei, conform calculelor, adică asigurătorul câştigă 50%.
Pentru a nu plăti astfel de RCA-uri triple, există o soluţie. Şoferii se pot adresa Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România. Acolo, indicele de profit este de 1,36% pentru fiecare asigurare.
„Potrivit ASF, pentru un tir de peste 16 tone, prețul de referință este de 7.100 de lei, plus indicele de profit 36%, ar veni aprox. 9700 de lei, deci nicidecum peste 14.000- 18.000 de lei.”, mai spune Dan Scărlătescu.
Autoritățile recunosc că după falimentul City Insurance, pe piaţa RCA au apărut dezechilibre majore de preţuri.
„Trebuie să existe un echilibru, nu trebuie să ne trezim cu tarife mari calculate de companiile de asigurări. Ne folosim de toate mecanismele ca instrument pentru ca unele practici, dacă există și nu sunt conform legii, să le blocăm și acele companii să revină în legalitate.”, declară Valentin Ionescu, de la direcția de asigurări ASF.