Membrii Comisiei pentru muncă și protecție socială și ai Comisiei pentru industrii şi servicii dezbat, marți, proiectul de aprobare a ordonanței de urgență provind compensarea facturilor la energie și gaze, pentru șase luni, care a fost completat în Senat cu o serie de amendamente care vizează plafonarea prețurilor, reduceri pentru întreprinderi mici și mijlocii, dar și profesioniști, precum și condițiile în care se poate amâna plata facturilor. Modificările sunt făcute în Parlament în contextul în care Guvernul Cîțu, demis prin moțiune de cenzură, nu poate adopta ordonanțe de urgență.
Comisiile de specialitate ale Camerei Deputaților, for decizional, dezbat, marți, Proiect de Lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.118/2021 privind stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrică şi gaze naturale pentru sezonul rece 2021-2022, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr.27/1996 privind acordarea de facilităţi persoanelor care domiciliază sau lucrează în unele localităţi din Munţii Apuseni şi în Rezervaţia Biosferei „Delta Dunării”. Proiectul, cu termen de soluționare pe 28 octombrie, a fost înscris pe ordinea de zi a plenului Camerei Deputaților, sub rezerva depunerii raportului comisiilor.
Virgil Popescu, ministrul demis al Energiei, a detaliat, marți, în pauza dezbaterilor din comisii, o parte din măsurile discutate și a declarat că proiectul va intra la votul din plen ori marți, ori miercuri.
„O vom aproba ori astăzi (marți – n.r.), în plenul de astăzi, ori în plenul de mâine, astfel încât la 1 noiembrie să fie funcțională și să beneficieze de ea atât consumatorii casnici, cât și întreprinderile mici și mijlocii, profesiile liberale, spitalele, unitățile de învățământ, furnizorii de servicii speciale, ONG-urile. Cred că vom găsi o soluție de comun acord în așa fel încât absolut toți pe care i-am menționat să poată beneficia de plafonare și compensare”, a declarat Virgil Popescu.
„S-a făcut o propunere de amendament de plafonare a prețului gazelor naturale pentru CET-uri, iar diferența dintre prețul de piață și plafonul care este va fi suportată de către bugetul de stat”, a spus Virgil Popescu.
Proiectul a fost completat și adoptat de Senat în 18 octombrie și vizează compensarea facturilor de energie electrică și gaze emise pentru consumul aferent perioadei 1 noiembrie 2021-31 martie 2022 în contextul scumpirilor așteptate. Atunci, senatorii au decis să crească plafonul până la care statul va subvenționa facturile la energie electrică, de la 200kw la 300kw +10%, respectiv 330kw/lună, iar la gaze, de la 25% la 33% din cuantumul facturii.
După adoptarea amendamentelor, propuse și de membri USR ai comisiilor, documentul include și IMM-urile, precum și a profesioniștilor și a profesiilor liberale.
Astfel, pentru toţi operatorii economici consumatori finali se prevede:
Pentru plafonarea prețurilor pentru clienții casnici, modul de compensare a furnizorilor și posibilitatea de amânare a plății facturilor, la proiectul de lege au fost introduse articole noi.
Conform documentului citat numai consumatorii vulnerabili, așa cum sunt definiți în legea recent promulgată și care intră în vigoare peste două săptămâni,pot să amâne plata facturilor la energie.
„Art. 10.-La cererea debitorului, client final din categoria consumatorilor vulnerabili, aşa cum este aceasta definită prin Legea 226/2021, se suspendă, pentru o perioadă cuprinsă între minimum o lună şi maximum şase luni, obligaţia de plată a facturilor la energie electrică şi gaze naturale, fără costuri suplimentare pentru acesta”, prevede amendamentul admis în comisiile de specialitate, depus de senatorul PSD Daniel Zamfir și grupul parlamentar PSD.
În ceea ce privește plafonarea prețurilor, art. 6 prevede:
(1) În perioada aplicării prezentei legi, preţurile la energie electrică şi gaze naturale se plafonează, pentru clienţii casnici, după cum urmează:
(2) Plafoanele prevăzute la alin. (1) reprezintă preţul fînal facturat pentru clientul casnic, având incluse:
Pentru compensarea furnizorilor,
Art.7- (1) Diferenţa între preţui mediu din perioada 1 aprilie 2021 – 31 martie 2022 şi plafonul maxim de 250 lei/ MWh, reprezentând preţul gazelor naturale, va fi compensată de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Energiei, de la o poziţie distinctă de cheltuieli bugetare.
(2) Diferenţa între preţul mediu din perioada 1 aprilie 2021 – 31 martie 2022 şi plafonul maxim 525 lei /MWh, reprezentând preţul energiei electrice active va fi compensată de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Energiei, de la o poziţie distinctă de cheltuieli bugetare.
Calculul privind diferenţele de preţ de la alin. (1) şi (2) va fl realizat de către ANRE în termen de 30 de zile de la depunerea de către furnizori a documentelor justificative, ANRE va transmite calculele Ministerului Energiei iar acesta va efectua plata către furnizori în termen de 5 zile de la primirea documentelor.
Art. 8 prevede, că în perioada de aplicare a prezentei legi, venitul suplimentar realizat de producătorii de energie electrică rezultat din diferenţa dintre preţul de vânzare al energiei electrice şi preţul de 450 lei / MWh se impozitează cu 80%.
În plus, la art. 9., se stipulează că în acest interval, pentru activitatea de vânzare, comercianţii de energie electrică şi gaze naturale nu pot înregistra o rată a profitului mai mare de 5%, aplicată la costurile de furnizare, fără a fî inclusă achiziţia de energie electrică şi gaze naturale, amendament depus depus de senatorul PSD Daniel Zamfir și grupul parlamentar PSD.
După adoptarea proiectului în Senat, ministrul demis al Energiei, Virgil Popescu, a declarat va exista o supraimpozitare a producătorilor, dar pentru aceasta lege va mai fi nevoie un mic reglaj adoptat la Camera Deputaților.
„Va fi o taxare suplimentară a producătorilor, dacă vor vinde pe piață mai mult 450 de lei pe MW/h, prețul energiei va fi supraimpozitată cu 80%, dar cred ca va fi nevoie de un reglaj suplimentar la Camera Deputaților, pentru că colegii mei au uitat să ia în calcul și producătorii pe bază de combustibili fosili, gaz natural și cărbune, care au emisii de CO2 și au în costul energiei și certificatele verzi și vom face o ajustare acolo ca să lămurim lucrurile”, a explicat Virgil Popescu.
Înainte de modificările adoptate, conform notei de fundamentare a OUG 118/2021, impactul bugetar al compensărilor era estimat la aproximativ 522 de milioane de lei pentru anul 2021 și aproape 783 de milioane de lei pentru lunile aferente anului viitor, deci aproximativ 1,3 miliarde de lei.
OUG nr. 118/2021 este în vigoare, cu aplicare de la 1 noiembrie, iar modificările din Parlament, odată ce sunt promulgate de președinte și publicate în Monitorul Oficial, la trei zile de la publicare sau la termenul menționat în actul normativ.
Proiect Lege Compensare Forma Adoptata de Senat Se649 by Gandul.info on Scribd