Comandamentul Special Black Friday înființat de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a verificat și a amendat joi, în prima zi de activitate, 11 mari operatori economici care promovau reduceri speciale în această perioadă.
ANPC a anunțat că volumul amenzilor contravenționale aplicate tuturor operatorilor controlați s-a ridicat la 275.000 lei, după ce au constatat mai multe nereguli. Potrivit comisarilor, se practicau vânzări cu preț redus, în condițiile în care prețul de referință afișat pe site nu era cel mai mic preț practicat în ultimele 30 de zile.
„Prin modul incorect de calcul al prețului redus creându-se premisa existenței unui avantaj specific prețului, consumatorii fiind determinați să ia o decizie de tranzacționare pe care nu ar fi luat-o dacă ar fi cunoscut realitatea”, au precizat reprezentanții Comandamentul Special Black Friday.
În plus, aceștia au constatat lipsa indicării, pe site-ul societății, în mod clar și neechivoc a datei la care încetează oferta sau dacă oferta se referă la stocul de bunuri disponibil.
Cei 11 operatori verificați de ANPC sunt:
Potrivit ANPC, acestor sancțiuni li s-au adăugat 10 decizii de încetare a practicii comerciale incorecte, doar site-ul www.mediagalaxy.ro remediind abaterile pe loc. Dan Ostahie, CEO și fondator al rețelei Altex, și Raul Filip, director de Achiziții, susțin că în urma controlului efectuat de ANPC au fost identificate preţuri greşite, dintr-o eroare umană, la 44 de produse dintre cele 1.000 verificate, iar acestea au fost corectate imediat.
Comandamentul Special Black Friday a fost înființat, joi, la inițiativa președintelui ANPC, Claudiu Dolot, și care are drept scop supravegherea permanentă, 24 din 24 de ore a ofertelor cu promoții, din această perioadă, indiferent de domeniu de activitate.
Comandamentul, a cărui strategie de funcționare a fost stabilită în urma unei videoconferințe cu toți comisarii șefi și comisarii șefi adjuncți din țară, este coordonat de Paul Anghel, Director General ANPC.
„Am decis înființarea acestui comandament după ce am văzut rezultatele controalelor de zilele trecute, la cei care au „furat startul” campaniei de reduceri. Așa cum am spus de fiecare dată, manifestăm TOLERANȚĂ ZERO față de orice abatere de le legislația în domeniu. Parte a campaniei ”Protecția Consumatorilor nu se negociază!”, ne dorim ca acest comandament să împiedice transformarea lui Black Friday în Ziua Păcălellilor”, a declarat Claudiu Dolot.
Potrivit reprezentanților ANPC, vânzările cu preț redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, vânzări promoționale) trebuie să respecte o serie de reguli de fixare și publicitate a prețurilor. Astfel, orice comerciant care anunță o reducere de preț trebuie să o raporteze la prețul de referință practicat în același spațiu de vânzare pentru produse identice. Prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință, acesta din urmă reprezând cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus.
În acest context, ANPC a pus la dispoziția consumatorilor din toată țara o adresă de e-mail dedicată, [email protected], la care îi invită pe toți cetățenii care constată orice neregulă legată de promoțiile din această perioadă să scrie, să trimită fotografii sau orice document consideră că le poate fi de folos în verificarea operatorilor.