Cutia neagră a avionului cu care s-a prăbușit milionarul Dan Petrescu nu a înregistrat datele zborului catastrofal pentru că magnatul ar fi decis să decupleze acest dispozitiv, spun autoritățile române, în exclusivitate pentru Gândul. Practic, înregistratorul aeronavei care s-a prăbușit la Milano era inoperabil. Gândul publică prima imagine cu cutia neagră a aeronavei, fotografie primită de la Agenţia Naţională pentru Siguranţa Zborului din Italia, cea care face ancheta în acest caz.
„Înregistratorul de pe această aeronavă înmatriculată în România era inoperabil. Pilotul nu era obligat să aibă un înregistrator, obligația apare doar atunci când se efectuează zboruri comerciale, iar Dan Petrescu făcea doar zboruri în interes personal. Este trecut acest aspect și în raportul de verificări tehnice realizat în Elveția”, au declarat, în exclusivitate pentru Gândul, reprezentanți ai Autorității Aeronautice Civile Române.
Surse din aviația civilă au precizat pentru Gândul motivele pentru care mulți piloți decid să decupleze cutiile negre.
„Mulți au senzația că sunt urmăriți și înregistrați cu aceste dispozitive. În realitate, nu-i urmărește nimeni, pentru că nu ai cum să faci asta. Plus că aceste date de pe înregistrator nu le verifică nimeni, se șterg. Din păcate, cei care le ascund și le dezactivează încurcă mult siguranța zborurilor. Pentru că în cazul unui incident, de exemplu din cauze tehnice, producătorul și anchetatorii pot afla ce s-a întâmplat, iar aceste aspecte pot fi îmbunătățite pentru siguranța zborurilor”, au precizat experți în aviație pentru Gândul.
Agenţia Naţională pentru Siguranţa Zborului din Italia a transmis, marți, că nu s-au găsit date relevante pe înregistratorul de zbor al avionului pilotat de Dan Petrescu.
„Din păcate, analiza aprofundată și extinsă efectuată de ANSV (Agenţia Naţională pentru Siguranţa Zborului din Italia -n.r) a datelor recuperate a evidențiat indisponibilitatea datelor de zbor, sau a înregistrărilor referitoare la zborul care s-a încheiat odată cu accidentul. Niciunul dintre fișierele din LDR (înregistrator de zbor -n.r.) nu este de fapt compatibil cu evenimentul survenit. Fișierele înregistrate sunt în mare parte atribuite perioadelor în care aeronava a fost în întreținere în Elveția”, explică autoritatea din Italia care face ancheta aceste catastrofe.
Potrivit lui Sorin Stoicescu, expert în aviație, fără înregistrarea zborului, ancheta este extrem de grea.
„Ancheta este foarte grea, iar fără aceste date anchetatorii se bazează mult pe ce au găsit la fața locului. Este foarte dificil, mai ales că avionul s-a făcut praf”, explică Sorin Stoicescu.
Avionul pilotat de milionarul Dan Petrescu s-a prăbușit la începutul lunii octombrie, iar de atunic, autoritățile italiene nu au reușit să emită un raport preliminar privind posibilele cauze ale catastrofei.
Tipul de avion implicat în tragedia de la Milano de pe data de 3 octomrbie este Pilatus PC-12, cu un singur motor, înmatriculat YR-PDV, construit acum șase ani.
Miliardarul Dan Petrescu, soția și fiul său, alături de alte cinci persoane au murit pe 3 octombrie, după ce avionul cu care zburau de la Milano spre Olbia, Sardinia, s-a prăbușit pe o clădire, la scurt timp de la decolare.
Imediat după decolarea de pe Aeroportul Linate din Milano, aparatul de zbor a avut probleme.
La ora 13.04, avionul a decolat către Sardinia. Trei minute mai târziu, la 13.07, aparatul de zbor s-a prăbușit.
Surse din aviația română au analizat pentru Gândul imaginile cu avionul pilotat de miliardarul Dan Petrescu, care s-a prăbușit pe o traiectorie aproape verticală. Potrivit experților, una dintre cauzele care pot conduce un apart de zbor într-un unghi atât de agresiv poate fi legată de starea de sănătate a pilotului.
„Pare un caz de incapacitare de pilot, care a căzut pe manșă, din cauza unei stări grave de sănătate. Poate pilotul a suferit un infarct, sau un anevrism cerebral, a căzut pe manșă și a împins-o. Altfel, este greu de explicat de ce a ajuns avionul în această situație, într-un unghi atât de abrupt. Orice avion căruia îi cedează motoarele, sau singurul motor în cazul de la Milano, poate fi planat și pus pe un câmp”, a explicat pentru Gândul o sursă din aviație.