Mesajele antivacciniștilor și teoriile conspirației care au circulat pe rețelele de socializare au favorizat răspândirea COVID-19 în România. Teoriile conspirației din SUA, unele bazate pe explicații din așa-zisele „studii din America”, propagate de antivacciniști, au ajuns mai puternice decât disperarea medicilor puși să aleagă între pacienții în stare gravă de la ATI.
„Vor să ne bage microcipuri”, „masca e botniță”, „au tratamente pe care le țin ascunse, ca să omoare populația”, sunt doar câteva dintre mesajele care circulă pe Facebook, în rândul antivacciniștilor. „Avem dovezi. Sunt oameni din America ce pot confirma ceea ce spunem noi”, afirmă influencerii care promovează teoriile conspirației.
„Companiile din social media, precum YouTube sau Facebook, lucrează la eliminarea acestor teorii privind pandemia. Din totalul fondurilor alocate de Facebook pentru a combate dezinformarea, 84% au ajuns în SUA și doar 16% au fost direcționate în restul lumii”, spun jurnaliștii de la NBC News.
„Când social media ia anumite măsuri pentru a bloca informațiile toxice, acest lucru nu se întâmplă și în țări precum România. Pentru Facebook, România e o piață mică”, a spus Alina Bârgăoanu, decanul Facultății de Comunicare și Relații Publice din cadrul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative (SNSPA).
Practic, informațiile lansate de adepții teoriei conspirației din SUA ajung foarte repede în întreaga lumea, cu ajutorul platformelor de socializare. Mai apoi, aceste informații sunt preluate de influencerii locali și transmise, tot cu ajutorul rețelelor de comunicare, adepților lor.
Unul dintre cei mai vocali antivacciniști din România este senatorul Diana Șoșoacă. În luna aprilie, YouTube a suspendat contul oficial al Senatului României, după ce Șoșoacă a recomandat populației, de la tribuna Parlamentului, să nu poarte mască de protecție.
Mai mult, ea are adesea transmisiuni live pe Facebook în care îi îndeamnă pe oameni să nu se vaccineze și condamnă deciziile luate de statul român în combaterea pandemiei. Mai departe, sute de oameni distribuie aceste videoclipuri pe Facebook, mai spun jurnaliștii de la NBC News.