Mai mult de o jumătate (60%) dintre companiile IT din România au avut o cifră de afaceri cu aproximativ 50% mai mare, în 2020, faţă de anul anterior, arată un studiu derulat în al doilea semestru din 2021. În același timp, peste o treime dintre acestea (36%) şi-au continuat planurile de recrutare de dinainte de începerea pandemiei.
Evoluţia cifrei de afaceri a companiilor româneşti din industria de software a fost preponderent în creştere, în 2020, faţă de anul anterior, cu procente situate între 11% şi 50% pentru 60% dintre respondenţi, arată studiul Focal Hive „Romanian Software Industry Survey 2021”.
Prin comparaţie, doar 26% dintre antreprenorii din IT participanţi la studiu au înregistrat o cifră de afaceri scăzută, diferenţa fiind dată de tipul de activitate desfăşurată de companie.
Potrivit sursei citate, criza socio-economică generată de virusul Covid-19 a avut un impact pozitiv în măsură moderată pentru 25% dintre companiile IT româneşti. Astfel, jumătate dintre cei chestionaţi au observat o creştere a profitului, în timp ce pentru restul profitul s-a menţinut sau a scăzut.
Provocările legate de echipă şi cele referitoare la relaţia cu clienţii au fost cel mai dificil de gestionat în 2020 – 2021, fiind urmate îndeaproape de provocările financiare şi nesiguranţa proiectelor, reiese din datele centralizate în studiul de specialitate. În acest context, 36% dintre companiile din IT şi-au continuat planurile de recrutare de dinainte de începerea pandemiei, în condiţiile în care 28% au pus stop recrutărilor.
Pe acest fond, componenta de marketing a suferit schimbări esenţiale în sectorul IT, în 2020, iar faţă de perioada anterioară jumătate dintre companiile respondente au renunţat complet la bugetul de marketing, cel puţin în prima parte a crizei pandemice şi doar 6% şi-au crescut aceste fonduri şi le-au reorientat către canalele digitale.
Specializările cele mai căutate de către companiile româneşti vor rămâne cele care implică dezvoltarea generală de software (22%), urmate de Business Intelligence & Analytics (13%), UX Development (12%) şi Cybersecurity (11%), rezultă din
În același timp, tehnologiile cu cel mai mare grad de adopţie în următorii doi ani, în România, sunt Inteligenţa Artificială şi Machine Learning (74%), în timp ce cloud computing continuă să fie în topul preferinţelor în ceea ce priveşte mediile de stocare şi dezvoltare a soluţiilor noi (79%).
Pe segmentul de inovaţie, aproape două treimi dintre managerii din industria de software (64%) cu confirmat că, pentru perioada 2022 – 2023, aceasta va reprezenta un factor decisiv pentru succes. La polul opus, studiul evidenţiază o preocupare foarte mică pentru creşterea diversităţii şi diminuarea inegalităţilor sociale din companii.
În privinţa implicării în programe educaţionale menite să sprijine dezvoltarea de noi specialişti, 43% dintre liderii intervievaţi au în plan crearea de programe adresate studenţilor, webcast-uri şi podcast-uri educaţionale, 11% fiind deja implicaţi în activităţi de mentorat. Totodată, 17% dintre manageri au afirmat că nu sunt deloc interesaţi de astfel de programe şi nu le includ în planurile pe termen mediu.
Studiul Focal Hive „Romanian Software Industry Survey 2021” a fost realizat în perioada 11 iulie – 12 octombrie 2021, pe un eşantion de 53 de companii reprezentative la nivel naţional.