Ordonanța de urgență numărul 192 din 5 noiembrie 2020, prin care se impunea purtarea măștii în spațiile publice și la locul de muncă a fost declarată neconstituțională, marți, de CCR. Guvernul a greșit din punct de vedere tehnic, arată Curtea, pentru că nu a avut avizul Consiliului Legislativ.
Conform juriștilor, unul din efectele deciziei de marți ar putea fi anularea de către instanțe a amenzilor date începând cu luna octombrie 2020. Acest lucru ar putea fi evitat, însă, dacă Guvernul va emite un act prin care va îndrepta legea în acord cu decizia CCR.
„În ședința din data de 15 februarie 2022, Curtea Constituțională, în cadrul controlului legilor posterior promulgării, cu unanimitate de voturi, a admis excepția de neconstituționalitate și a constatat că este neconstituțională, în ansamblul său, Ordonanță de urgență a Guvernului nr.192/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr.55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, precum și pentru modificarea lit.a) a art.7 din Legea nr.81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă”, a transmis Curtea Constituțională (CCR).
Curtea a constatat neconstituționalitatea în ansamblu a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.192/2020 întrucât a fost adoptată cu încălcarea prevederilor constituționale ale art.1 alin.(3) și (5) și art.79 alin.(1), referitoare la avizarea proiectelor de acte normative de către Consiliul Legislativ.
Actele normative anterioare și ulterioare acestei OUG, prin care se reglementa purtarea măștii rămân în vigoare, menționează Curtea.
„Curtea precizează că, prin efectul prezentei decizii, sunt eliminate din fondul activ al legislației, în condițiile art.147 alin.(1) și (4) din Constituție, doar dispozițiile cuprinse în Ordonanța de urgență a Guvernului nr.192/2020, în timp ce celelalte texte normative din Legea nr.55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19 și din Legea nr.81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă rămân în continuare în vigoare”, transmite CCR.
Decizia este definitivă şi general obligatorie.
Prin OUG 192 din 5 noiembrie 2020 s-a instituit obligativitatea purtării măștii de protecție în spațiile publice, în spațiile comerciale, în mijloacele de transport în comun și la locul de muncă, prin ordinul comun al ministrului Sănătății și ministrului Afacerilor Interne.
Prin același act normativ s-a decis ca pe durata stării de alertă, prin derogare de la prevederile art. 118 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, angajatorii din sistemul privat, autoritățile și instituțiile publice centrale și locale, indiferent de modul de finanțare și subordonare, precum și regiile autonome, societățile naționale, companiile naționale și societățile la care capitalul social este deținut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ-teritorială, cu un număr mai mare de 50 de salariați, organizează programul de lucru astfel încât personalul să fie împărțit în grupe care să înceapă, respectiv să termine activitatea la o diferență de cel puțin o oră.
Decizia de marți a CCR nu anulează celelalte acte normative care reglementează purtarea măștii, au spus, pentru GÂNDUL, surse din cadrul Curții.
Astfel, toate actele normative emise anterior și ulterior acestei OUG rămân în vigoare și sunt legale.
Un exemplu este Hotărârea nr. 171 din 3 februarie 2022, prin care Guvernul a stabilit că „în toate spațiile publice închise și deschise se poate institui obligativitatea purtării măștii de protecție tip medical sau FFP2, astfel încât să acopere nasul și gura, în condițiile stabilite prin ordinul comun al ministrului sănătății și al ministrului afacerilor interne, emis în temeiul art. 13 și al art. 71 alin. (2) din Legea nr. 55/2020, cu modificările și completările ulterioare”