Apel pentru salvarea căilor ferate istorice, adevărate „mine de aur” pentru turismul din Banatul Montan

Apel pentru salvarea căilor ferate istorice, adevărate „mine de aur” pentru turismul din Banatul Montan
Foto: Werner Henn/Euroland Banat
Publicat: 16/02/2022, 11:14

O asociație din Banat cere autorităților să salveze patrimoniul cultural-industrial-feroviar din Banatul de Munte. Este vorba despre celebra linie turistică Anina-Oravița, cunoscută ca și Semeringul bănățean, prima și cea mai spectaculoasă cale ferată montană din România dar și alte linii, astăzi închise, care ar putea să devină o adevărată mină de aur pentru turismul din zonă.

Pe linia Anina – Oravița circulă zilnic un tren turistic, cu două sau trei vagoane, însă CFR a încercat de mai multe ori să închidă acest traseu. Demersul a fost stopat în urma protestelor asociațiilor și locuitorilor din zonă.

„Necunoașterea, acțiunea umană deliberată sau accidentală, complicitatea unor instituții, indiferența noastră sau acțiunea unor factori naturali au dus la afectarea și diminuarea acestui tezaur sau chiar la dispariția unor valori excepționale, indiferent că vorbim de clădiri, vestigii istorice, căi ferate, mine, canale de aducțiune, gări etc”, arată Andrei Szabo, președintele Euroland Banat.

Asociația organizează, împreună cu Primăria Oravița, o întâlnire, la care a invitat autoritățile locale situate de-a lungul tronsoanelor de cale ferată având punctul central la Oravița, pe cele din zona limitrofă, inclusiv din Clisură, autoritățile județene, structurile CFR, ministere, parlamentari, instituții de cultură și educaționale, societate civilă, istorici, cercetători, arhitecți, cu tema Revitalizarea patrimoniul feroviar din Banatul Montan: Anina-Oravița, Oravița-Berzovia, Oravița-Iam, Iam-Baziaș. Întâlnirea va avea loc la Casa de Cultură George Motoia Craiu din Oravița, joi, 17 februarie 2022, cu începere de la ora 9.30.

„Ne dorim să-i aducem la aceeași masă pe cei legați de căile ferate istorice și patrimoniul feroviar al Banatului istoric”

„Este o chemare la acțiune a actorilor locali, regionali și naționali pentru găsirea unor soluții pentru restaurarea și revitalizarea acestor tronsoane istorice de cale ferată și asumarea unor angajamente punctuale: Oravița-Berzovia, Oravița-Anina, Oravița-Iam și Iam-Baziaș (prin refacerea, într-un pas viitor, alături de partenerii sârbi, a conexiunii prin Jesonovo-Biserica Albă-Vracev Gaj). Ne dorim să-i aducem la aceeași masă pe cei legați de căile ferate istorice și patrimoniul feroviar al Banatului istoric, pe cei care consideră că acest patrimoniu reprezintă o resursă a comunităților, a regiunii, o bogăție care poate și trebuie salvată, un tezaur ce trebuie restaurat și pus în valoare în scop turistic, cultural etc. pentru binele comun și pentru generațiile care vor urma. Ne dorim ca împreună să găsim soluții, de a ne implica și a revitaliza aceste căi ferate istorice, adevărate embleme ale patrimoniului cultural-industrial bănățean, național și regional transfrontalier”, spune Szabo.

Reprezentanții Euroland Banat consideră că aceste tronsoane au o valoare istorică deosebită. Calea ferată Oraviţa – Iam – Biserica Albă – Baziaş (62,5 km), supranumită Linia cărbunelui (Kohlenbahn) a fost construită de administraţia austriacă între 1847-1854, fiind cea mai veche cale ferată de pe teritoriul actual al României. Situl „Calea ferată Baziaş-Oraviţa-Anina” (cod LMI CS-II-s-A-10949) prezintă componente de artă inginerească şi arhitectură de o valoare excepţională. De o importanță și valoare deosebită pentru zonă este și tronsonul de cale ferată Oravița-Berzovia.

„Refacerea acestor căi ferate istorice ar reprezenta un câștig pentru întregul județ și regiune”

„Considerăm că refacerea acestor căi ferate istorice ar reprezenta un câștig pentru întregul județ și regiune, pentru toate aceste localități care ar putea cunoaște o renaștere economică, socială, culturală, turistică etc. Corelată cu proiectul căii ferate Timișoara-Reșița dar și cu modernizarea/refacerea altor căi ferate deteriorate, abandonate sau dezafectate, proiectul generic “Căi ferate romantice” din cadrul programului ”Patrimoniul cultural, industrial și feroviar” inițiate de Euroland Banat, își propune să readucă Banatul istoric pe harta europeană a căilor ferate”, susține Andrei Szabo .

Daniel Groza
Daniel Groza și-a început cariera de jurnalist în anul 1997, în presa locală, ca reporter la ziarul Redeșteptarea din Lugoj (6 ani), ziar la care mai mult
Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Un tsunami uriaș s-ar putea produce în Marea Mediterană până în 2030. Experții au avertizat...
Celebrul Ureche a tăvălit-o pe jurnalistă! Scandal într-un club din București! Au intervenit bodyguarzii, a...
FOTO. Antonela, răsfățată de milionarul Paszkany! Așa arată tânăra care primește orice dorește
Salman Khan și Iulia Vântur, primele imagini de la nuntă! Filmarea cu ei a scăpat...
Un copil pierdut acum 28 de ani într-o gară chineză și adoptat în Olanda începe...
TOP 20 sexy vedete care au arătat tot! S-au încurcat în…pantalonașii buclucași!
Până la ce vârstă ar trebui să trăiești pentru a te bucura de întreaga contribuție...
Tânăr bătut și băgat cu forța în portbagaj de cinci rude. Agresorii au altă variantă...
Imaginile durerii de la înmormântarea familiei din Suceava, ucisă de un șofer de TIR
Meteorologii ANM au emis prognoza meteo pentru ziua de luni, 8 iulie. Ce temperaturi vom...
Cod roşu de senzualitate! Vedetele au făcut spectacol în public pe plajele din România
Publicație britanică, despre Dacia Duster: Nu e mastodont electric de 400 CP...
Ce este Noul Front Popular, alianţa dintre socialişti, ecologişti şi comunişti ce a câştigat alegerile...
Forme CIUDATE, observate în atmosfera superioară a Pământului
REGULI obligatorii în caz de vreme rea. Foarte puțini știu ce ESTE INTERZIS
Codul Rutier. Poliția are tot mai multă putere împotriva șoferilor
Grasu XXL, în lacrimi pe scena de la Neversea 2024. Artistul a reușit cu greu...
Perle la BAC 2024. Ireal ce au putut scrie: „Noi nu am studiat nuvela. Pe...
Miracolul prin care Lidia Buble a fost vindecată de psoriazis, după ce tratamentele medicilor nu...
Motivul pentru care Nicki Minaj și-a anulat concertul de la Saga Festival: "Trebuie să mă...
BANCUL ZILEI. Bulă la ora de Anatomie. Profesoara: – Bulă, ce este coloana vertebrală?
Ciclistul Julien Bernard, amendat după ce s-a oprit să-și sărute soția în timpul Turului Franței
×