Creșterea accelerată a prețului asigurărilor de răspundere civilă auto obligatorie (RCA), chiar și de trei ori – provocată de falimentul liderului pieței, City Insurance, și care a provocat o serie de proteste în rândul transportatorilor – ar urma să fie limitată, prin decizia Executivului, în cazul în care aprobă proiectul propus în acest sens de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF).
Președintele Autorității de Supraveghere Financiară, Nicu Marcu,a anunțat, vineri, că în urma analizelor realizate cu privire la evoluția pieței RCA și la impactul unor tendințe speculative asupra consumatorilor, Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară a decis să înainteze Ministerului de Finanțe o propunere de Hotărâre de Guvern referitoare la limitarea tarifelor RCA la nivelul tarifelor de referință.
„Pentru protejarea consumatorilor și pentru stabilitatea piețelor pe care le supraveghează, Autoritatea face uz de toate resursele legislative și de reglementare de care poate dispune, împreună cu Guvernul României și cu alte autorități ale statului. Credem că Guvernul va lua în calcul cât de curând propunerea înaintată, tocmai în scopul protejării populației în fața tendințelor inflaționiste sau speculative”, a transmis Nicu Marcu, într-o declarație de presă.
Valentin Ionescu, directorul general pe sectorul de asigurări al ASF, a declarat că este vorba de un proiect de limitare a tarifelor de referință, pe care un auditor independent le calculează. „Au fost calculate noile tarife de referinţă şi urmează să le publicăm luni pe site-ul ASF, iar această limitare se va referi la aceste tarife”, a spus Valentin Ionescu.
Potrivit oficialului, AS, urmărește foarte atent ce s-a întâmplat după retragerea autorizaţiei companiei City. „Ne-am dorit foarte mult ca această piaţă să se aşeze într-un mod ordonat şi ne-am dorit să nu fie creşteri foarte mari de tarife. Pe unele dintre clasele de asigurări, aceste creşteri nu au fost chiar substanţiale, dar există anumite segmente, atât la persoane fizice, cât şi la persoane juridice, unde au fost creşteri mai mult decât ar fi trebuit”, a mai explicat Valentin Ionescu.
Pe de altă parte, directorul ASF le spulberă speranțele asiguraților că tarifele ar putea să revină la nivelul celor dinaintea șocului provocat în piață în ultima parte a anului trecut.
„La tarifele de dinaintea falimentului City Insurance nu avem cum să ajungem pentru că tarifele practicate de această companie aveau la bază nişte documente false, nişte bani care nu existau. Tocmai de aceea organele statului fac o anchetă. Nu se poate să avem tarife aşa cum erau. Totuşi, având în vedere că tarifele de referinţă sunt calculate în mod independent, pe baza unui istoric de 5 ani şi are încărcările date de particularităţile României, frecvenţa, severitatea sau inflaţia daunelor, noi considerăm că aceste tarife de referinţă sunt relevante şi trebuie luate în calcul în această limitare pe care noi am propus-o”, a precizat Valentin Ionescu, citat de Antena3.
„Dacă va fi adoptată, aceasta va fi pe o perioadă pe 6 luni”, a afirmat Daniel Apostol, purtătorul de cuvânt al instituției, citat de Libertatea. Termenul este prevăzut de legislația din domeniul concurenței, care permite o plafonare pe cel mult șase luni în cazul unor situații excepționale.
Piaţa RCA a ajuns la un nivel-record al primelor brute subscrise anul trecut – când s-a prăbușit liderul City Insurance – respectiv la 5,93 miliarde de lei. Este cel mai mare avans din ultimii 11 ani, de aproape 50% (49,4%) faţă de anul 2020, potrivit datelor preliminare ale Autorității de Supraveghere Financiară, citate de Ziarul Financiar.
Creșterea pieței RCA a fost abruptă după momentul la care ASF a anunțat decizia de retragere a autorizației de funcționare a City Insurance, de la finalul lunii septembrie, respectiv cu aproape 70% (67,9%) în ultimele trei luni, de la 3,53 de miliarde de lei, nivel atins în ianuarie – septembrie, conform datelor din ultimul raport oficial al ASF.
Potrivit sursei citate, și valoarea totală a primelor de asigurare subscrise pentru asigurările RCA în primele nouă luni ale anului 2021, de aproximativ 3,53 miliarde lei, crescuse, comparativ cu aceeași perioadă a anului anterior, cu circa 20%. ASF preciza că, exprimat în unități anuale (pentru a ține seama de durata diferită a polițelor), numărul de contracte RCA încheiate până la 30 septembrie 2021 a fost de 5,22 milioane contracte, în creștere cu 11% față de aceeași perioadă a anului anterior.
Piaţa RCA a reacţionat similar, cu un trend ascendent, după falimentul City Insurance – care deținea, după 9 luni din 2021, 43,06% din piață, la fel ca şi în cazul celorlalte două falimente mari din acest domeniu, din urmă cu șase ani, Astra şi Carpatica, potrivit ZF.
Prețurile au explodat, astfel că la începtutul lunii, transportatorii au reclamat că „RCA a ajuns un produs de lux”, cu un preț care a crescut cu peste 250% în ultimele luni, în contextul falimentului liderului pieței, City Insurance. Prețul polițelor de asigurare de răspundere civilă auto obligatorie (RCA) a crescut în ultimele luni, sub impactul falimentului City Insurance , admis, oficial, în 9 februarie miercuri, de Tribunalul București, după ce decizia Autoritătății de Supreveghere Financiară privind retragerea autorizației de funcționare a City Insurance, care avea peste 3 milioane de polițe RCA, a fost publicată, în 27 septembrie, în Monitorul Oficial.
Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) reclama că este aberant modul de calcul al prețului RCA, conform căruia, polița valabilă pe șase luni este mai scumpă decât polița pe 12 luni, la aceeași companie de asigurări, respectiv tariful RCA pentru 6 luni este 1.611 lei, iar pentru 12 luni este 1.328 de lei.