Ministerul Finanțelor, la propunerea Autorității de Supraveghere Financiară, a publicat lista cu noile tarife plafonate ale asigurării de răspundere auto civilă obligatorie (RCA), într-un proiect de hotărâre de guvern care se va aplica, odată adoptat de Executiv, pentru o perioadă de șase luni. Potrivit documentului guvernamental aflat în transparență decizională, măsura a venit după explozia prețurilor, declanșată de ieșirea de pe piață a liderului City Insurance, în ultima parte a anului trecut, care avea aproximativ 3 milioane de clienți.
Limitarea temporară, pentru șase luni, a tarifelor de primă de asigurare RCA practicate de asigurători este necesară pentru stabilitatea pieței și pentru diminuarea efectelor scumpirii polițelor RCA, ca urmare a recentei ieșiri de pe piață a celui mai mare asigurător în domeniu, a transmis Ministerul Finanțelor, vineri, când a publicat în transparență decizională, proiectul de hotărâre de guvern în acest sens, elaborat în colaborare cu Autoritatea pentru Supraveghere Financiară (ASF).
„Pentru protejarea consumatorilor și pentru stabilitatea piețelor pe care le supraveghează, Autoritatea face uz de toate resursele legislative și de reglementare de care poate dispune, împreună cu Guvernul României și cu alte autorități ale statului. Credem că Guvernul va lua în calcul cât de curând propunerea înaintată, tocmai în scopul protejării populației în fața tendințelor inflaționiste sau speculative”, a transmis Nicu Marcu, președintele ASF, vineri, într-o declarație de presă.
Falimentul City Insurance a fost admis, oficial, în 9 februarie miercuri, de Tribunalul București, după ce decizia ASF privind retragerea autorizației de funcționare a City Insurance a fost publicată, în 27 septembrie, în Monitorul Oficial.
„Așa cum am promis, soluțiile care protejează populația și companiile sunt principala noastră preocupare! Având în vedere situația dificilă cu care se confruntă milioane de persoane fizice și juridice, din cauza creșterii foarte ridicate a prețurilor la polițele de răspundere civilă auto, am decis, împreună cu Autoritatea de Supraveghere Financiară și în urma dialogului cu transportatorii și Consiliul Concurenței, promovarea unei hotărâri de guvern pentru stabilirea de tarife de primă maxime, plafonate pentru o perioadă de 6 luni, potrivit art.4 alin.3 din Legea Concurenței nr.21/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Am convingerea că va fi adoptat în regim de urgență de către Guvern, astfel încât efectele să se reflecte rapid în piața de asigurări RCA și să conducă la un nivel sporit de suportabilitate din partea asiguraților”, a declarat Adrian Câciu, ministrul Finanțelor, conform comunicatului instituției.
Prin proiect se propune o diferențiere de calcul al tarifelor pentru persoanele fizice și cele juridice, măsura fiind propusă ținând cont atât de diferența de putere de cumpărare între cele două categorii, cât și de factorul de risc al fiecăreia.
Conform documentului citat, pentru persoanele fizice, limitarea tarifului maximal este justificată prin plafonarea la nivelul tarifului de referință publicat de către ASF, iar pentru persoanele juridice limitarea la tariful utilizat la încheierea contractelor RCA, prin intermediul mecanismului asiguratului cu risc ridicat, adică tariful de referință publicat de ASF înmulțit cu factorul N. În această situație, asigurații nu vor mai fi nevoiți să apeleze la acest mecanism și își vor putea alege asigurătorul RCA fără întârziere.
Tarifele de primă maxime sunt stabilite pentru clasa de bonus/malus B0. În funcție de istoricul de daună al asiguratului, societățile de asigurare RCA vor aplica clasa de bonus/malus în care se încadrează acesta, conform prevederilor legale. În prezent, potrivit responsabililor, s98,5% dintre asigurați se află în clase de bonus și restul în clase de malus.
„Această soluție temporară vine în sprijinul tuturor categoriilor de asigurați, va asigura o dispersie a riscurilor la nivelul pieței de asigurări și poate contribui la o mai bună funcționare a acesteia până la momentul la care portofoliul de asigurați ai Societății de Asigurare-Reasigurare City Insurance SA este preluat de alți asigurători din domeniu”, a transmis Ministerul Finanțelor.
În nota de fundamentare a Hotărârii Guvernului privind stabilirea tarifelor de primă maxime aplicabile de către societățile de asigurare care practică asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terțelor persoane prin accidente de vehicule și de tramvaie se arată că, după ieeşirea de pe piața asigurărilor RCA a asigurătorului cu cea mai mare cotă, asigurător în portofoliul căruia se aflau cea mai mare parte a asiguraților, a fost generată o evoluţie ascendentă accelerată a tarifelor de primă practicate de către asigurătorii RCA carea condus la încadrarea unui număr ridicat de asigurați RCA în categoria asiguratului cu risc ridicat.
„Prima medie anualizată (prime brute subscrise/unități anuale de expunere), la nivelul pieței fără a include Societatea de Asigurare –Reasigurare City Insurance SA, a înregistrat o creștere în anul 2021. Dacă în primul semestru din 2021 prima medie anualizată a fost de 578 de lei, în trimestrul 3, după retragerea autorizației Societății de Asigurare –Reasigurare City Insurance SA a fost de 725 de lei, aceasta a ajuns în trimestrul 4 să fie de 1.050 de lei”, se arată în expunerea de motive.
În document se menționează majorarea tarifelor RCA, practicarea unor tarife comparabile atât la încheierea contractelor RCA anuale cât și la încheierea celor subanuale și suprapunerea acestor practici cu politica majorității asigurătorilor de a nu oferi plata în rate la comercializarea contractelor RCA se suprapune unei creșteri ample a prețurilor la energie și materii prime înregistrate la nivelul economiei naționale, ce se reflectă în costurile bunurilor de larg consum și a serviciilor care generează în final dificultăți financiare atât populației cât și agenților economici care au obligația de a încheia asigurarea RCA pentru vehiculele aflate în proprietate.
Inițiatorii proiectului argumentează că soluția la dispoziție pentru a obține un preț mai mic este de durată, iar solicitările sunt foarte numeroase. Astfel, încheierea asigurării RCA pe baza mecanismului asiguratului cu risc ridicat se realizează la momentul de față pe baza unui proces amplu care presupune parcurgerea mai multor etape. Conform informațiilor comunicate de către BAAR pe site-ul propriu, soluționarea cazurilor prin alocarea către un asigurător RCA și încheierea contractului de asigurare durează maximum 20 de zile de la înaintarea cererii. Din informațiile comunicate de BAAR, de la momentul retragerii autorizației Societății de Asigurare-Reasigurare City Insurance S.A. au fost primite și soluționate de către BAAR un număr de aproximativ 25.000 de solicitări de alocare a unui asigurător RCA prin mecanismul asiguratului cu risc ridicat.
Dacă nu se liminează creșterile, se poate ajunge la nerespectarea obligației legale de a achiziționa o asigurare RCA și a menține valabilitatea acesteia pe toată perioada înmatriculării/înregistrării vehiculului, ceea ce duce la o serie de consecințe negative și pentru siguranța în trafic, dar și din punctul de vedere al respectării obligațiilor asumate de România, conform documentului Finanțelor:
– Imposibilitatea acoperirii riscului la care sunt supuși ceilalți participanți la trafic, în cazul în care vehiculele neasigurate ies în trafic;
– Scăderea gradului de cuprindere în asigurare a parcului național auto, cu încălcarea obligațiilor ce îi revin României din aplicarea legislației europene;
– Creșterea riscului la care sunt supuși participanții la trafic atunci când sunt produse accidente de vehicule în care sunt implicate vehicule neasigurate, mai ales atunci când, ca urmare a acidentului, rezultă vătămări corporale grave sau deces;
– Creșterea nevoii de finanțare a Fondului național de protecție ca urmare a obligației acestuia de a acoperi prejudiciile produse terțelor persoane prin intermediul unor vehicule neasigurate;
– Obligația vinovaților de producerea accidentelor de a acoperii din resurse proprii prejudiciile plătite din disponibilul Fondului național de protecție;
– Blocarea activității agenților economici, atunci când este necesară achiziționarea unei asigurări RCA iar acest lucru se realizează după parcurgerea tuturor etapelor mecanismului aferent asiguratul cu risc ridicat.
Soluția de poate aplica, potrivit legii, doar pentru șase luni, iar depăşirea nivelului maxim al tarifelor de primă prevăzut în anexă de către societățile de asigurare care practică asigurarea RCA constituie contravenţie, care este constată de către persoanele cu atribuții privind supravegherea și controlul din cadrul ASF, iar aplicarea sancțiunilor contravenționale se realizează de Consiliul ASF.
anexaproiecthotRCA_18022022 by Gandul.info on Scribd
Piaţa RCA a ajuns la un nivel-record al primelor brute subscrise anul trecut – când s-a prăbușit liderul City Insurance – respectiv la 5,93 miliarde de lei. Este cel mai mare avans din ultimii 11 ani, de aproape 50% (49,4%) faţă de anul 2020, potrivit datelor preliminare ale ASF, citate de Ziarul Financiar.
Creșterea pieței RCA a fost abruptă după momentul la care ASF a anunțat decizia de retragere a autorizației de funcționare a City Insurance, de la finalul lunii septembrie, respectiv cu aproape 70% (67,9%) în ultimele trei luni, de la 3,53 de miliarde de lei, nivel atins în ianuarie – septembrie, conform datelor din ultimul raport oficial al ASF.
Potrivit sursei citate, și valoarea totală a primelor de asigurare subscrise pentru asigurările RCA în primele nouă luni ale anului 2021, de aproximativ 3,53 miliarde lei, crescuse, comparativ cu aceeași perioadă a anului anterior, cu circa 20%. ASF preciza că, exprimat în unități anuale (pentru a ține seama de durata diferită a polițelor), numărul de contracte RCA încheiate până la 30 septembrie 2021 a fost de 5,22 milioane contracte, în creștere cu 11% față de aceeași perioadă a anului anterior.