Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) susţine decizia Guvernului şi a ASF de a plafona preţurile poliţelor RCA, așa cum au cerut transportatorii.
Reprezentanții COTAR spun că Guvernul şi Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) au tot dreptul să limiteze tarifele RCA conform Legii Concurenţei 21/1996, modificată şi completată în 2016. La art. 4, alineatul 3, este prevăzut că pentru sectoare economice determinate şi în împrejurări excepţionale (situaţii de criză, dezechilibru major între cerere şi ofertă şi disfuncţionalitate evidentă a pieţei).
Mai mult, spun aceștia, Guvernul poate dispune măsuri cu caracter temporar pentru combaterea creşterii excesive a preţurilor sau chiar blocarea acestora, pentru o perioadă de 6 luni, care poate fi prelungită succesiv pentru durate de câte cel mult 3 luni, cât timp persistă împrejurările care au determinat adoptarea respectivei hotărâri.
„Într-o situație mai puțin dezastruoasă decât cea de acum, în anul 2017, patronatele din transporturile rutiere au solicitat Guvernului și au obținut emiterea unei Hotărâri pentru extinderea plafonării la tarifele asigurărilor de răspundere civilă auto (RCA), cel puţin până la data de 31 decembrie 2017, pentru a se evita un blocaj iminent la acea vreme. Astăzi este mai mult decât necesară plafonarea urgentă a tarifelor RCA, pentru a evita colapsul economic, iar ceea ce susţin asiguratorii, respectiv faptul că acea decizie nu ar fi avut nici un efect pozitiv, este pură dezinformare. Le cerem companiilor de asigurări care vând poliţe RCA şi susţin ineficienţa acestei intervenţii să şi dovedească ceea ce afirmă, cu documente şi calcule concrete”, spun ei.
Cei de la COTAR reamintesc că este a doua oară, în ultimii 5 ani, când „lăcomia” societăților de asigurări a putut fi oprită doar prin îngheţarea preţului RCA, iar plafonarea de acum pentru 6 luni a tarifului RCA „oferă tuturor o gură de oxigen, în plină criză multiplă”.
„Atragem atenţia asupra faptului că aceste măsuri sunt insuficiente, însă, în relaţia cu o piaţa abuzivă care profită de faptul că are consumatori captive şi un Consiliu al Concurenţei prieten faţă de companiile pe care ar trebui să le verifice şi să le sancţioneze, atunci când încalcă legea”, precizează COTAR.
De asemenea, cei 8 milioane de plătitori captivi de poliţe RCA trebuie să știe faptul că piaţa de asigurări RCA din România a fost amendată în anul 2018 de către Consiliul Concurenţei cu 53 de milioane de euro pentru “încălcarea reglementărilor naţionale şi europene din domeniul concurenţei prin coordonarea comportamentelor pe piaţă, în vederea majorării tarifelor la asigurările obligatorii de răspundere civilă RCA (înțelegeri care au condus la creșterea artificială a prețului RCA în perioada 2012-2016).
Această situaţie a avut ca efect „restrângerea concurenţei pe piaţa serviciilor de asigurare RCA în perioada octombrie 2012 – noiembrie 2016, deoarece societăţile de asiguare nu şi-au mai stabilit în mod independent tarifele, ci au acţionat concertat pe piaţă, ţinând cont de discuţiile de a-şi majora tarifele purtare în cadrul asociaţiei”.
„Una dintre firmele de asigurări a semnat atunci acord de recunoaştere a faptei şi a primit o amendă mai mică la acea vreme. Astăzi, aceeași piață de asigurări, a majorat prețul RCA peste noapte, cu 150% și jură că ni se trage de la orice altceva în afara lăcomiei lor. In urmă cu 5 ani ne-am confruntat cu acelaşi fenomen de distorsionare a pieţei RCA, prin creşterea masivă a preţului RCA fără a se ține cont de evoluţia daunelor achitate de această piaţă”, mai scriu cei de la Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România.
Totodată, COTAR citează ultimul raport publicat de ASF, conform căruia piaţa RCA din România a achitat în anul 2021 despăgubiri cu 12% mai mari faţă de primele nouă luni ale anului 2020. Asta înseamnă că preţul RCA ar fi fost justificat să crească cu maxim 12%. Diferenţa până la 150% reprezintă lăcomia în formă pură a firmelor de asigurări din România.
„Guvernul României şi ASF au demonstrat că se poate face ceva pentru români, mai ales dacă instituţiile statului lucrează cu adevărat pentru oameni. Consiliul Concurenţei rămâne singura instituţie care nu ia astfel de măsuri, nici măcar atunci când abuzurile sunt evidente. Dacă transportatorii nu ar fi cerut aplicarea de urgenţă a acestei soluţii a plafonării preţurilor RCA, preşedintele Consiliului Concurenţei ar fi continuat să-şi lase prietenii din asigurări să facă ce doresc. La audierea de marţi, 22.02.2022, vom solicita Parlamentului României revocarea de urgenţă din funcţie a Preşedintelui Consiliului Concurenţei. Nu avem nevoie de sinecureşti care fac jocul companiilor din domeniul energiei şi al asigurărilor De asemenea, trebuie anchetă serioasă pe piaţa RCA, pentru a se vedea cum a fost posibil ca firma City Insurance să intre în faliment, unde este miliardul de euro scos din ţară şi de ce plătim toţi românii costurile fraudei realizate în piaţa RCA”, a declarat Vasile Ștefănescu, preșendinte COTAR.
COTAR are în vedere și cinci măsuri pe care Parlamentului României să le adopte de urgență, la şedinţa din data de 22.02.2022: