Conflictul din Ucraina induce temeri justificate nu numai la nivel politic și geostrategic, dar și economic. După ce armata lui Vladimir Putin a declanșat, pe 24 februarie, o ”operațiune militară specială” – sintagma agreată și popularizată de Kremlin, tradusă prin invadarea teritoriului ucrainean – spectrul unui război generalizat plutește deasupra Europei, iar prețurile la combustibil au înregistrat un salt care a provocat panică și în România.
Una dintre companiile care au ”plusat” cu o rapiditate pe care economiștii au catalogat-o drept ”suspectă” a fost MOL România, iar în urmă cu numai o săptămână prețul benzinei și motorinei a explodat, punctul de pornire fiind o benzinărie MOL din Beiuș.
Prețul de la benzinăria Mol din Beiuș a urcat cu încă 2,10 lei în doar câteva minute, iar șoferii au imortalizat și noul preț, la puțin timp după ora 14:00. S-a speculat, de la bun început, că MOL România a dorit să ”își scoată pârleala”, cum se spune, după ce compania-mamă, grupul petrolier MOL – ar fi înregistrat pierderi considerabile în uma plafonării prețurilor la combustibili în Ungaria.
Imaginea a devenit virală pe Facebook, șoferii s-au grăbit să facă ultimul plin al mașinii înainte de ”marea scumpire”, iar imaginile cu cozile uriașe care s-au format la benzinăriile din toată țara – unii șoferi făcând stocuri de combustibil în recipiente de plastic și chiar în… containere de 1000 de litri – au început să circule pe rețelele de socializare.
”În cursul dimineții (de miercuri 9 martie – n.red.), a fost afișat un preț la o benzinărie de 11 lei și informația a fost rostogolită în social media și în mass-media precum că în această noapte prețurile vor ajunge la 10-11 lei și este complet fals. Benzinăria MOL a scumpit în această seară prețurile – care au ajuns peste 9 lei. Întâmplător, în țara vecină (n.red. – Ungaria, sediul companiei-mamă a filialei din România), același lanț de benzinării are probleme cu aprovizionarea datorită plafonării prețului la benzină și motorină. Probabil că acesta este motivul pentru care întreg lanțul a scumpit prețurile, dar la cei doi mari producători care sunt în România nu se pune problema de scumpire la acest nivel. Românii nu au de ce să stea la coadă”, a transmis, la momentul respectiv, Florin Marian Spătaru, ministrul Economiei
Din luna noiembrie a anului 2016, MOL România este condusă de Camelia Ene – Country Chairman & CEO al companiei -, după ce, în anul 2007, și-a început activitatea în companie din funcția de Shop Manager.
În octombrie 2010, Camelia Ene a preluat și atribuții de coordonare a departamentului de marketing, iar în mai 2013 a devenit Head of Retail al MOL România.
Camelia Ene gestionează, astăzi, o afacere de miliarde, iar GÂNDUL prezintă imagini ÎN EXCLUSIVITATE cu femeia care coordonează cele peste 200 de benzinării MOL aflate pe teritoriul României.
Fotoreporterii noștri au ”surprins-o” pe Camelia Ene – Country Chairman & CEO al companiei MOL România – în momentul în care aceasta revenea la domiciliul personal după o altă zi de activitate.
Surprinzător, femeia care coordonează activitatea de peste 1 miliard de euro – cifră de afaceri raportată în 2020 – își conduce singură mașina de serviciu, fără a beneficia de serviciile unui șofer.
Îmbrăcată elegant, dar nu ostentativ, și asortată roșu-negru, Camelia Ene a coborât din mașină, apoi s-a îndreptat către casă în timp ce își verifica telefonul mobil.
Șoferii care au vrut să alimenteze la benzinăria MOL din Beiuș, pe data de 9 martie 2022, s-au trezit, practic, puși în fața faptului împlinit, benzina și motorina ajungând la 11 lei/litru, ceea ce a dus la o adevărată isterie în lanț.
Cozile de la benzinăriile din România s-au întins pe mai mulți kilometri – ceea ce nu s-a mai văzut de pe vremea lui Nicolae Ceaușescu -, românii încercând să-și facă stocuri de combustibil și așteptându-se la tot ceea ce putea fi mai rău, iar autoritățile au părut a fi, inițial, luate prin surprindere.
Ulterior, situația a tins către normalitate, din partea reprezentanților Guvernului fiind făcute publice asigurări conform cărora România deține suficiente stocuri de carburanți, iar o creștere a prețurilor este nejustificată.
Nu au lipsit acuzațiile de ”lăcomie” și de ”destabilizare” a vieții cetățenilor și a economiei României, cu atât mai mult într-o perioadă tensionată de conflictul din Ucraina.
”Cei responsabili de specula creată ieri seară prin creșterea prețurilor la pompă, la benzinării, vor răspunde pentru practici comerciale incorecte”
Ministrul Economiei, Florin Spătaru
Compania MOL România a primit, la două zile de la declanșarea isteriei, o amendă consistentă în urma controalelor efectuate, dar verificările au stabilit și că alți ”benzinari” au speculat momentul și au vândut din stocurile preexistente la prețuri mai mari decât ar fi fost normal.
”Cea mai mare, de 100.000 de lei, a fost aplicată chiar la sediul central al unui furnizor de carburanți care are pe teritoriul național 213 stații de carburanți. Odată cu amenda a fost propus și semnat deja ordinul de încetare a practicilor comerciale incorecte pentru acest furnizor de carburanți”, anunța purtătorul de cuvânt al Guvernului, Dan Cărbunaru.
Acesta nu precizat și numele operatorului, însă a precizat că deține 213 stații, ceea ce ar corespunde cu numărul benzinăriilor operate de MOL România. Stația MOL de la Beiuș – sursa panicii care a dus la formarea de cozi uriașe la benzinăriile din țară – a primit și ea o amendă de 35.000 de lei.
În apărarea lui, grupul MOL România a susținut: “MOL România se delimitează de orice practică anticoncurențială și de orice informații care ar putea genera panică în rândul populației. Cu o prezență de peste 25 de ani pe piața locală, MOL România practică o politică comercială corectă și transparentă, aliniată tuturor prevederilor legale în vigoare, fiind un jucător responsabil. MOL România colaborează permanent cu autoritățile competente și comunică transparent informațiile necesare.
MOL România înțelege circumstanțele speciale de piață și dificultățile de aprovizionare apărute în contextul conflictului din Ucraina. Prioritățile noastre sunt aliniate cu cele ale autorităților în ceea ce privește securitatea fluxului național de aprovizionare. Vom continua să comunicăm cu reprezentanții Guvernului și cooperăm pentru orice investigație.
În România, MOL are două modele de operare, stațiile proprii și stațiile MOL Partener, în regim de franciză, care vând carburanți MOL (au statutul de competitori direcți pentru stațiile proprii) și au o politică comercială proprie, în care MOL nu intervine, conform normelor legale în vigoare. Așa se explică situația prețului practicat în stația MOL Partener din Beiuș și care, de altfel, nu a fost una singulară, mai multe stații aparținând și altor companii cu același profil, având o practică asemănătoare. Astfel, rețeaua MOL România nu are control asupra prețurilor practicate de stația din Beiuș sau de ceilalți parteneri-franciză”.
MOL GROUP se află de două decenii pe piața românească, iar MOL România – potrivit informațiilor furnizate de Ministerul de Finanțe – a înregistrat afaceri de 7 miliarde de lei în 2019, în creştere cu 5% faţă de anul 2018, atunci când compania a raportat o cifră de afaceri de 6,7 miliarde lei.
În ceea ce privește profitul net obținut de MOL România, acesta a fost de 277 milioane de lei în 2019, în creştere cu 9% față de anul precedent.
MOL Romania este unul dintre cei mai mari ”jucători” pe piața combustibililor din România, raportând – în 2020, a raportat 1,1 miliarde euro cifră de afaceri și 57,6 milioane euro profit, în scădere cu aproximativ 354 mii euro față de 2019, potrivit ziardecluj.ro.
La începutul lunii mai 2020, Grupul MOL anunțase o pierdere netă de 152 milioane USD pierderilor din cursul valutar și din stocuri ca urmare a deprecierii forintului și scăderii prețului petrolului.