Oficialii Uniunii Europene pun la punct o eliminare treptată a importurilor de petrol rusești. Planul ar putea fi prezentate țărilor UE încă de săptămâna viitoare, scrie politico.eu.
Veniturile din petrol ale Rusiei sunt esențiale pentru alimentarea războiului din Ucraina, dar teama în rândul diplomaților este că măsurile europene vor fi puternic diluate pentru a câștiga sprijin din partea țărilor UE mai ezitante, cum ar fi Germania și Ungaria. Berlinul a indicat altor capitale ale UE că este gata să ia în considerare reducerea petrolului rusesc, chiar dacă nu este încă în măsură să renunțe la importurile de gaze, dar numai în condiții specifice, care sunt acum în discuție cu Comisia Europeană.
Miercuri, ministrul de externe Annalena Baerbock a declarat: „Importurile de petrol se vor reduce la jumătate până în vară și vor fi la zero până la sfârșitul anului”. Potrivit oficialilor și diplomaților, orice embargo petrolier al UE este stabilit să facă diferența între diferitele tipuri de petrol rusesc și dacă acestea sunt livrate UE prin cisternă sau prin conductă.
În 2020, din totalul exporturilor de țiței de 2,8 milioane de barili pe zi din Rusia către Europa, 0,7 milioane de barili pe zi au venit prin conducte, iar restul pe mare. La fel ca și în cazul recentelor sancțiuni împotriva cărbunelui rusesc, se discută și despre perioadele de tranziție pentru a oferi țărilor UE timp să se pregătească pentru orice embargo.
Detaliile interdicției ar putea fi prezentate ambasadorilor UE încă de săptămâna viitoare, au spus diplomații. Când vine vorba de diferitele tipuri de petrol care ar putea fi interzise, rafinăriile UE sunt în mare măsură configurate să funcționeze cu un petrol rusesc numit „Urals crude” – un amestec de petrol greu din regiunile Urali și Volga amestecat cu petrol mai ușor din vestul Siberiei.
Rusia exportă, de asemenea, o mulțime de păcură grea și benzină de vid, care este folosită în principal pentru a produce motorină, și furnizează direct 10% din motorina finită a UE – un subiect delicat pentru un embargo înainte de sezonul de vârf de vară. Însă „dacă interdicția constă în prea multe excepții, restul lumii o va resimți imediat”, a spus un diplomat al UE.
În esență, sancțiunile petroliere sunt un playoff între duelul dependențelor reciproce. Grupul de la Bruegel calculează că Rusia a furnizat 3,5 milioane bpd din totalul importurilor UE de 15 milioane bpd în 2021. Acesta a menționat că UE și Regatul Unit au plătit împreună Rusiei 88 de miliarde de euro pentru aceste importuri.
Totuși, asta nu dă neapărat toată pârghia Rusiei. Putin se bazează pe Europa pentru aproape jumătate din exporturile sale de petrol, iar diversificarea nu ar fi ușoară.
„Desigur, o interdicție a importului de petrol are sens”, a spus David Mühlemann, expert în mărfuri la Public Eye, un ONG elvețian. „Aceasta ar fi o piață uriașă care ar fi eliminată pentru petrolul rusesc, care nu ar putea fi înlocuită peste noapte”, a adăugat el, subliniind lipsa infrastructurii atât în Rusia, cât și în țările cumpărătoare.
În timp ce cea mai recentă ofensivă a Rusiei în estul Ucrainei crește presiunea pentru acțiune, Bruxelles-ul a dorit să mențină embargoul petrolului în afara agendei publice, parțial pentru că prețurile carburanților sunt un subiect atât de fierbinte în alegerile prezidențiale din Franța de duminică, unde liderul de extremă dreapta Marine Le Pen, un admirator al lui Putin, îl înfruntă pe titularul Emmanuel Macron.
Dacă Europa țintește țițeiul din Urali, cei mai apropiați înlocuitori gata de cumpărat ar fi țițeiurile ușoare, care provin din Iran și Arabia Saudită – dar experții spun că principala provocare este una logistică, deoarece petrolul rus ajunge direct prin conductă la multe rafinării, fără a fi nevoie să țină seama de rutele maritime și de întârzierile transportului naval.
În orice caz, „toate rafinăriile sunt destul de flexibile și mulți sunt extrem de flexibili în ceea ce privește capacitatea de a prelua o mare varietate de țiței — există multe rafinării în Europa care pot avea, de exemplu, 60 de țiței diferit în rezervoare, este o parte a rezistenței industriei combustibililor lichizi”, a declarat Alain Mathuren, director de comunicare la FuelsEurope, asociația rafinăriilor de petrol din Europa.
Comisia Europeană a negociat cu țările UE pentru a elabora o propunere care este acceptabilă din punct de vedere politic pentru toate cele 27 de capitale. Ministrul de externe ungar, Péter Szijjártó, la începutul acestei săptămâni, a subliniat din nou că Budapesta nu va sprijini nicio sancțiune împotriva petrolului și gazelor rusești. Dar preocupările maghiare sunt economice, nu politice, au spus mai mulți diplomați, ceea ce deschide calea către un compromis politic care să abordeze aceste îngrijorări, de exemplu prin măsuri de solidaritate.
În timp ce Germania și Ungaria s-au opus cel mai puternic față de interzicerea petrolului și gazelor rusești, un grup de alte țări, inclusiv Austria, Republica Cehă, Slovacia și Bulgaria sunt, de asemenea, îngrijorați de consecințele economice ale sancțiunilor energetice ulterioare.
„Întrebarea este: dacă interzicem petrolul, va lovi mai puternic Rusia sau economiile UE? Rusia vinde petrol altor țări și va primi bani în acest fel”, a spus un diplomat central european. Momentul în care UE va semna efectiv un nou pachet de sancțiuni este, de asemenea, necunoscut. „Acest lucru nu se va face peste noapte”, a spus un înalt diplomat al UE. „De aceea este timpul să ne așezăm din nou și să discutăm detaliile, mai ales luând în calcul deteriorarea situației pe teren în Ucraina”.